ضعف در پژوهش قرآنی، بهره‎گیری ما از کلام وحی را محدود کرده است
کد خبر: 3772850
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵

ضعف در پژوهش قرآنی، بهره‎گیری ما از کلام وحی را محدود کرده است

گروه معارف ــ رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) توسعه پژوهش‎های قرآنی را موجب افزایش بهره‎مندی از کلام وحی دانست.

ضعف در پژوهش قرآنی، بهره‎گیری ما از کلام وحی را محدود کرده استبه گزارش ایکنا ازقم، آیت‎الله محمد تقی مصباح یزدی امروز 25آذرماه در همایش «حوزه علمیه، پژوهش، دستاوردها و ظرفیت‎ها» که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: اگر بخواهیم انسان را دارای ویژگی‎های مختلف تعریف کنیم، قطعا علم از مهمترین ویژگی‎های اوست.

وی با ذکر این مطلب که علم وحی و قرآن کریم متقن ترین علمی است که به بشر ارزانی شده است، گفت: پیامبرگرامی اسلام این علم را از خدا گرفت و به بشر ارزانی کرد که در کنار عترت و معصومین که شارحان قرآن هستند مشکلات بشر را تا ابد حل کند.

آیت‎الله مصباح یزدی بیان کرد: اگر به تاریخ علم بنگریم در می‎یابیم که تحقق علوم به شکل تدریجی انجام می‎شود و در طول تاریخ خود نیز تحولات و نواسانات بسیاری را تجربه کرده است؛ دوران توسعه علوم همیشه به این سرعت نبوده و روزگان قوت و ضعف بسیاری را تجربه کرده است.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: علم از لحاظ عمق مسائل نیز دارای مراتب است؛ رشد کمی و کیفی علوم را تا تکامل علوم تعبیر می‎کنند؛ رشد علمی در جامعه‎ای رخ می‎دهد که افرادی درصدد پیداکردن جواب های صحیح برای مسایل علمی باشند؛ اگر کمیت و کیفیت در یک حالت ثابت قرار گرفت نشان افول آن مجموعه ظاهر شده است.

وی گفت: یکی از نشانه‎های رشد علمی انجام تحقیقات جدید و دادن جواب های متقن و عمیق فکری است که نشان از رشد علم و پژوهش دارد؛ نواسانات علمی در تاریخ غیرقابل انکار است و این نوسانات بود که باعث شد در دورانی که ایرانیان در اوج قله علم بودند، این روند را دنبال نکنند زیرا این نوسانات که دلایل مختلفی هم دارد باعث این تغییرات شده است.

آیت‎الله مصباح یزدی بیان کرد:  شرایط علمی به سمتی پیش رفت که همین ایرانیان و مسلمانان که آقایی در علم را یدک می‎کشیدند دست نیاز به سمت کسانی بردند که روزگاری جزو بربرها و وحشی ها بودند و امروز میدان دار علم شدند؛ متاسفانه آن هم نه تنها در علوم تجربی؛ بلکه در بسیاری از مسائلی فلسفی و عقلی اینگونه شده است.

وی گفت: شهید دکتر بهشتی در فرمایشی از این نکته سخن گفتند که اگر همین صورت پیش رویم طولی نمی کشد ما برای تحقیقات قرآنی احتیاج به پژوهش های اروپاییان پیدا کنیم؛ مسایل جدید از مسایلی است که باید در دانشگاه و حوزه دنبال شود تا به این روز گرفتار نشویم.

وی اظهارکرد: آسیب شناسی پژوهش دراین است که امروز از میراث قرآنی هم محروم هستیم؛ ضعف پژوهشی باعث می شود که بهره مندی ما از کلا وحی کمتر شود؛ ما به اندیشیدن و تفکر و پژوهش در قرآن مامور هستیم؛ دیگر با این امکانات حاضر عذری برای توسعه پژوهش در این بخش ها نداریم.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: خداوند بنده ای از بندگانش را برانگیخت که با انقلاب کاری کارستان کرد و کسی باور نمی کرد به نتیجه برسد؛به همین دلیل باید ازمواهب انقلاب بهره ببریم که یکی از شئون قدرشناسی همین مساله پژوهش است.

انتهای پیام

captcha