آرامش از منظر قرآن
کد خبر: 3772852
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

آرامش از منظر قرآن

گروه معارف - آرامش به معنای طمأنینه و راحتی فکر در زندگی، حقیقت مطلوبی است که اسلام آن را ستوده است و راه‌هایی برای رسیدن به آن تعیین کرده است.

آرامش از منظر قرآن

بشر به‌طور طبیعی در طول زندگی در این جهان با نگرانی‌ها و اضطراب‌های بسیاری رو در رو بوده و همواره برای فایق آمدن بر آن‌ها و از میان بردن عوامل پیدایش آن‌ها کوشیده است. یکی از اهداف پیداش مجموعه بزرگ اختراعات و اکتشافات بشر، خانواده، قبیله، دولت و دیگر سازمان‌های اجتماعی، دین، مذهب، هنر، آداب و رسوم و حتی گاه جنگ‌ها، دستیابی بشر به آرامش و آسایش در زندگی بوده است. اندیشه‌های بشری و مکاتب و آیین‌های گوناگونی نیز در این جهت به ظهور رسیده‌اند. در این میان، ادیان جهانی و آیین‌های بومی نیز وصول به آرامش روح و روان را یکی از مهم‌‌ترین اهداف خویش قرار داده‌اند.
واژه اسلام نیز بیان‌گر تسلیم محض انسان در برابر خداوند همه جهانیان است که احساس امنیت و آرامش از پیامدهای آن به‌شمار می‌رود.
آرامش به معنای طمأنینه و راحتی فکر در زندگی، حقیقت مطلوبی است که اسلام آن را ستوده است و راه‌هایی برای رسیدن به آن تعیین کرده است.
آرامش در زندگی
حجت‌الاسلام محمود شربیانی، امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: آرامش در زندگی از بهترین نعمت‌های الهی است که خدای تعالی به انسان ارزانی فرموده است زیرا انسانی که در زندگی آرامش دارد، نگران نیست و افعال روزمره زندگی خویش را به نحو درستی به انجام می‌رساند.
وی آرامش را حقیقتی دست‌یافتنی دانست و افزود: دستیابی به آرامش تنها یک شعار نیست، بلکه حقیقتی دست‌یافتنی و دارای راه‌های عملی بسیاری است.
وی با استناد به آیه 53 سوره زمر «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: بگو: ای بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏‌ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مي‏‌آمرزد.
حجت‌الاسلام شربیانی، ادامه داد: اگر انسان از چیزهایی که مانع آرامش است و برای انسان پریشانی خاطر می‌آورد دوری کند، زمینه رسیدن به حالت طمأنینه و آرامش را فراهم ساخته است.
امام جمعه عجب‌شیر، از تحیّر علمی و نسبیت‌گرایی یادآور شد: امروز، بشر در بُعد معرفتی دچار تحیّر علمی و نسبیت‌گرایی و عدم ثبات در آرا و عقاید است و در بُعد روانی، دچار تردید عملی، افسردگی و اضطراب، فقدان آرامش و اطمینان خاطر و از خود بیگانگی و به تعبیری، بی‌خویشتنی است و از جهت اخلاقی نیز گرفتار انحرافاتِ خصلتی گسترده و به لحاظ خانوادگی، دچار از هم پاشیدگی داخلی و از نظر اجتماعی و سیاسی، گرفتار مسائلی چون هرج و مرج بین‌المللی، مشکل اوقات فراغت و تورّم و مانند آن است که مجموع این علل علمی و عوامل روانی و... سبب پیدایش تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شده و حتی تهاجم بی رویه فرهنگی شده است.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو کردن لزوم خدامحور بودن انسان‌ها در زندگی تاکید کرد: در زندگی چه فردی و چه اجتماعی ما انسان‌ها باید خدا محور باشیم تا بتوانیم به آرامش دست یابیم و به‌طور کلی آرامش در پناه یاد خدا به دست می‌آید یعنی کسانی که از یاد حضرت باری تعالی فاصله گرفته‌اند معمولاً در زندگی خود مضطرب و نگران به نظر می‌آیند.

نقش آرامش در سعادت و بدبختی انسان‌
حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه شهر سردرود، در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اگر بخواهیم آسایش را در زندگی معنا کنیم؛ یعنی این‌که در زندگی‌های ما پول و ثروت و رفاه و تجملات بسیار زیاد یافت می‌شود ولی چیزی که ابدا یافت نمی‌شود، همان امنیت و آرامش در درون زندگی است، زیرا آرامش و امنیت و همچنین اضطراب و دلهره نقش بسیار مهمی در سلامت و بیماری فرد و جامعه و سعادت و بدبختی انسان‌ها دارد. قرآن رویکرد توحیدی را در زندگی، یگانه راه دستیابی به امنیت روح و روان می‌شمارد.
وی با استناد به آیه 189 سوره اعراف «هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِيَسْكُنَ إِلَيْهَا فَلَمَّا تَغَشَّاهَا حَمَلَتْ حَمْلًا خَفِيفًا فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُمَا لَئِنْ آتَيْتَنَا صَالِحًا لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اوست خدایی که همه شما را از یک تن بیافرید و از نوع او نیز جفتش را مقرر داشت تا به او انس و آرام گیرد و چون با او خلوت کرد باری سبک برداشت، پس با آن بار حمل چندی بزیست تا سنگین شد، آن‌گاه هر دو خدا و پروردگار خود را خواندند که اگر به ما فرزندی صالح و تندرست عطا کردی البته از شکرگزاران خواهیم بود.
حجت‌الاسلام جلیلی، از ذکر و یاد خدا به‌عنوان بنیادی‌ترین عامل در زندگی گفت و ادامه داد: ذکر خدا،‌ صرف ذکر زبانی نیست بلکه منظور ذکر دل است؛ یعنی همواره باید به یاد خدا بودن و در همه‌ امور به او فکر کردن. البته اگر کسی در عین رفاه یاد خدا را فراموش نکند و به غفلت مبتلا نشود و به وظیفه انسانی و اسلامی خود عمل کند و از دنیا‌طلبی و حرص و تعلقات مادی خود را برهاند، می تواند از کیمیای آرامش برخوردار باشد.
امام جمعه شهر سردرود، ضمن بازگو کردن مهم‌ترین ویژگی‌های انسان سالم یادآور شد: احساس امنیت و آرامش از مهم‌ترین ویژگی‌های انسان سالم و زمینه‌ساز رشد و كمال اوست.
وی با اشاره یه فرموده امیرمؤمنان علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: گرفتاری‌های پی درپی را با دعا دور کنید.
حجت‌الاسلام جلیلی، نگاه دینی را از عوامل آرامش در زندگی دانست و تأکید کرد: تنها مایه آرامش انسان نگاه دینی، نگاه اُخروی و سبک زندگی منجر به آرامش انسان خواهد شد.

انتهای پیام

captcha