به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین ربانی امروز 25 آذر ماه در نشست علمی «پژوهش و نهادهای حوزوی زنان فرایندها و بروندادها» در مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: یکی از مسایل مهم مرتبط به ارزیابیهای پژوهشی، آن است که در حوزه پژوهش جنیستی و مدارس، باید از شتابزدگی در پژوهش دوری کنیم؛ برخی اوقات نگاه های ما نسبت به شاخص های ارزیابی پژوهشی شتابزده است.
وی افزود: کارهای ارزشمندی در حوزه علمیه خواهران تولید شده است که بسیاری از آنها افتخار آمیز است ولی گاهی اوقات نیز میتوانیم سطح تحلیل را به حوزه مقایسهای وارد کنیم که در این زمینه باید با در نظر گرفتن واقعیاتهای موجود این سطح بندی انجام شود.
مدیرکل پژوهشهای عمومی حوزه علمیه خواهران بیان کرد: توجه به سازوکار و ادبیات پژوهشی بسیار مهم است؛ نکته دیگر آن است که در آموزش، تقریبا به حوزه های علمی و آموزش مبدل شده است؛ اخیرا تلاشهایی برای توسعه پژوهش انجام شده است؛ در فرایند آموزش کلیه فرایندها به شکل کامل تدوین شده است ولی در زمینه پژوهش همه عوامل پیش از موضوع بیشتر روی کاغذ آمده و در صحنه عمل پیاده نشده است.
وی گفت: به عنوان مثال در امر حجاب دستگاههای مخلتفی مسئولیت دارند ولی وقتی به شکل عملیاتی این احاله امور انجام نشده است آخرین حرکت بازهم توسط نیروی انتظامی انجام می شود درحالی که نهادهای بسیاری در این زمینه مسئولیت دارند.
وی افزود: در حال حاضر بار اصلی پژوهش روی دوش مسئولان سیاستگذار و مدیران پژوهشی و سپس روی طلاب است؛ وقتی کار پژوهشی به درستی انجام نمیشود، امروزه شاهد پژوهش ترسی هستیم زیرا این مساله باید از ابتدا فرهنگسازی میشد و طلبه به یک توانایی که از سوی نهادها و بخش های مسئول صورت دست مییافت.
ربانی بیان کرد: از دیگر مسایل مهم در حوزه پژوهشی، ماموریتهایی است که در حوزه حل مسایل می توانیم انتظار داشته باشیم؛ وقتی نگاه مساله محوری را در نگاه کلان داشته باشیم میتوانیم به جایابی مناسبی نسبت به پژوهش هایی که باید در مراکز مختلف از جمله حوزه علمیه خواهران انجام شود برسیم.
انتهای پیام