انتشار شتاب‌زده سند الگوی پایه پیشرفت بدون توجه به مقوله مدیریت
کد خبر: 3772990
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳
رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه بیان کرد:

انتشار شتاب‌زده سند الگوی پایه پیشرفت بدون توجه به مقوله مدیریت

گروه اقتصاد ــ محقق‌نیا با بیان اینکه سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت با عجله منتشر شده، اظهار کرد: نگارندگان این سند به اهمیت موضوع مدیریت در پیشرفت پی نبرده‌اند؛ چراکه قطعاً از طریق مسئولان عادی نمی‌توانیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم، بلکه نیازمند مدیران جهادگر هستیم که حاضر باشند خود را فدای رشد و توسعه کشور کنند.

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند. بخشی از مطالب این سند به مسائل اقتصادی و از تمرکززدایی در ساختار اقتصادی ـ مالی کشور با واگذاری برنامه‏‌ریزی‏ و تصمیم‏‌گیری به استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب سیاست‌های ملی مربوط است و ضرورت دارد مورد توجه جدی قرار گیرد. از سوی دیگر، برخی کارشناسان با نگاهی منتقدانه معتقدند سند آماده‌شده خام و ابتدایی است و باید کارهای بیشتری برای تکمیل آن انجام شود.

برای مشاهده متن کامل سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت اینجا کلیک کنید.

پخته شدن سند الگوی پایه پیشرفت نیازمند گوش شنواست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجواد محقق‌نیا، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره این سند و لوازم موفقیت آن گفت: بنده ارتباطی با اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ندارم، اما درباره این سند معتقدم انتقاداتی که به آن وارد می‌شود درست است، چراکه سند با عجله منتشر شده؛ هرچند که منتشر شدن آن بهتر از منتشر نشدن است.
وی ادامه داد: امیدوارم گوش شنوایی وجود داشته باشد تا بتوان مباحثی را که مطرح شده پخته‌تر کرد. در این راستا باید مسئولان مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از همه نظرات و دیدگاه‌ها استفاده کنند، چراکه تهیه یک سند جامع کار سختی است، همان گونه که چند سال است سند بانکداری بدون ربا در مجلس در حال بررسی است، اما هنوز نهایی نشده است.

سندی مهم‌تر از قانون عملیات بانکی بدون ربا

محقق‌نیا با بیان اینکه تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا مهم‌تر است افزود: باید از دانشگاهیان و صاحب‌نظران کمک بخواهند و منتظر ننشینند که دانشگاه به میدان بیاید، بلکه باید خودشان در جاهای مختلف حضور پیدا کنند و به نقد و بررسی این سند در راستای پخته‌تر شدن آن رونق دهند.
رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: برگزاری جلساتی در دانشگاه‌ها برای بررسی این سند باعث پخته‌تر شدن آن خواهد شد و به شکل بهتری می‌توان تدوین این سند را مدیریت کرد و اگر به خوبی مدیریت نشود، نپخته بودن سند باعث خواهد شد که به کلی به دست فراموشی سپرده شود.

نیازمند مدیران جهادی هستیم

وی با اشاره به هدف‌گذاری این سند مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تا سال 1444 باید به یکی از ده اقتصاد برتر دنیا تبدیل شود، گفت: اکنون اقتصاد هجدهم دنیا هستیم و حتی در برخی از عرصه‌ها به رتبه زیر پانزده رسیده‌ایم و به نظرم این ظرفیت وجود دارد که به یکی از ده اقتصاد برتر دنیا تبدیل شویم و جهشی جدی در اقتصاد ما شکل گیرد؛ به شرطی‌ که به صورت جهادی کار کنیم.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: قطعاً از طریق مسئولان عادی نمی‌توانیم به چنین هدفی دست پیدا کنیم، بلکه نیازمند مدیران جهادگر در عرصه‌های سیاسی و مدیریتی هستیم که حاضر باشند خود را فدای رشد و توسعه کشور کنند؛ همان گونه که عده‌ای در جبهه خود را فدای کشور کردند. اکنون این نسل که آماده فدا شدن باشد، در همه عرصه‌های مدیریتی وجود ندارند.

مشکل اصلی کشور الگوی ضعیف مدیریتی است

محقق‌نیا یادآور شد: باید مدیرانی بر سر کار بیایند که منافع شخصی را کنار بگذارند و با یکدیگر هم‌قسم شوند که کشور را نجات دهند. معتقدم مشکل اصلی کشور ما الگوی مدیریتی کنونی است، وگرنه منابع بسیار زیاد است. وقتی منافع شخصی مدیران به میدان می‌آید باعث می‌شود که منابع از 80 میلیون نفر دریغ شود و نهایتاً در اختیار 7 الی 8 هزار نفر قرار بگیرد.
رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: نیازمند نسلی از مدیران جان بر کف هستیم و اگر چنین نسلی پای کار بیاید، جمهوری اسلامی ایران حتماً یکی از ده اقتصاد برتر دنیا خواهد شد. در واقع هیچ چاره‌ای غیر از این  نداریم و اگر چنین نسلی به میدان بیاید، به نظرم در حدود بیست سال می‌توانیم به یکی از اقتصادهای برتر دنیا و یک ابرقدرت تبدیل شویم.

نگارندگان به اهمیت مسئله مدیریت در پیشرفت کشور پی نبرده‌اند

وی با بیان اینکه به روش‌های متعارف برای پیشرفت خوش‌بین نیستم، افزود: حتی اگر افراد سالم هم وارد فضای کنونی مدیریتی شوند، به دنبال منافع شخصی خواهند رفت. معروف است که وقتی علامه حلی می‌خواستند در مورد آب چاه صحبت کنند، ابتدا چاه منزل خود را پر می‌کردند و سپس به اظهارنظر می‌پرداختند، چراکه معتقد بودند ممکن است منافع شخصی باعث شود که به درستی تصمیم نگیرند. بنابراین باید چاه منافع مدیران پر شود و نسلی از مدیران به میدان بیایند که به دنبال منافع نباشند و اساساً منافعی را برای خودشان تعریف نکنند. در این صورت قطعاً به رتبه‌ای در حدود پنجم یا ششم در اقتصاد دنیا خواهیم رسید.
محقق‌نیا با اشاره به عدم توجه به موضوع مدیریت در سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت گفت: حتماً نگارندگان به اهمیت این موضوع پی نبرده‌اند. جنگ را افرادی با دست خالی اداره کردند که از همه چیز خودشان گذشته بودند. فرماندهانی بودند که خودشان پشت وانت می‌نشستند و سربازان را جلو می‌نشاندند تا سرما نخورند. این افراد ایثارگر و از خودگذشته بودند و این گونه بود که علی‌رغم تمام فشارهایی که در طول هشت سال جنگ تحمیلی بر ما وارد شد، شکست نخوردیم.

دوشنبه///سند الگوی پایه پیشرفت با عجله منتشر شد/

تهران تبدیل به «چاهِ وِیل» شده است

رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمی قم تأکید کرد: اگر چنین تفکری وارد فضای مدیریتی کشور شود، آنگاه کشور پیشرفت خواهد کرد. مدیران باید روزانه شانزده ساعت کار کنند تا بتوانیم پیشرفت کنیم و این مملکت نجات پیدا کند. مگر قطعی برق در تابستان از کجا ناشی می‌شد؟ قطعاً ناشی از همین ضعف مدیریت بود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره اشاره این سند به تمرکززدایی در ساختار اقتصادی - مالی کشور با واگذاری برنامه‌‏ریزی‏ و تصمیم‏‌گیری به استان‌ها و شهرستان‌ها در چارچوب سیاست‌های ملی اظهار کرد: این نکته‌ای کلیدی است. اکنون همه منابع و امکانات در تهران جمع شده است. در واقع تهران تبدیل به «چاهِ وِیل» شده است و بسیاری از امکانات کشور را که در حدود 60 درصد است به خود اختصاص داده اما همچنان سیری‌ناپذیر است و حتی یک پروژه در استان تهران حدود دو یا سه برابر بودجه استان قم، که از استان‌های مرزی هم نیست و استانی تقریباً برخورداری است، هزینه برمی‌دارد.

اهمیت تمرکززدایی در ساختار اقتصادی کشور

وی افزود: بنابراین باید برای تهران چاره‌اندیشی کرد. کافی است شب‌ها به میدان آزادی بروید و ببینید که چند هزار جوان از شهرستان‌های دور و نزدیک برای کارگری به تهران آمده و چون در شهر خودشان درآمدی ندارند، این سختی‌ها را تحمل می‌کنند و شب‌ها در همان پارک اطراف میدان آزادی می‌خوابند و حمام و دستشویی آنها هم در همان‌جاست. علت این وضعیت این است که در تهران کار و پول وجود دارد.
رئیس انجمن اقتصاد اسلامی حوزه علمی قم در پایان تأکید کرد: دانشجویان شهرستانی که به تهران می‌آیند معمولاً بعد از اتمام تحصیل به شهر خودشان بازنمی‌گردند و علتش هم وجود شغل و درآمد در تهران است. بنابراین امیدواریم این بند هم که در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره شده مورد توجه قرار بگیرد و محقق شود.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی
انتهای پیام

captcha