نخستین دوره جایزه جهانی ملک برگزار می‌شود
کد خبر: 3773001
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷
خواجه‌سروی:

نخستین دوره جایزه جهانی ملک برگزار می‌شود

گروه ادب ــ مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در آیین گرامیداشت هفته پژوهش با اعلام این خبر که نخستین دوره جایزه جهانی ملک برگزار می‌شود، گفت: در این حوزه یعنی پژوهش، مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، علی‌رغم کارهای شایسته‌ای که صورت گرفته، همچنان در آغاز راه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین گرامیداشت هفته پژوهش مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، وابسته به آستان قدس رضوی، بعد از ظهر امروز یکشنبه 25 آذرماه با حضور غلامرضا خواجه‌سروی؛ مدیرعامل این مؤسسه، سیدحسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنر و جمعی از مسئولان و اساتید دانشگاه در سالن نسخ خطی مؤسسه ملک برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، غلامرضا خواجه‌سروی با گرامیداشت هفته پژوهش  گفت: از آنچه که از گذشته این مؤسسه برمی‌آید، اینکه واقف محترم مرحوم حسین‌آقا ملک به این حوزه یعنی پژوهش بسیار علاقه‌مند بود و تعالی و ترقی معارف را جز در سایه پژوهش و جمع‌آوری اسناد و مدارک علمی میسر نمی‌دانست.

وی ادامه داد: در وقف‌نامه مؤسسه، ایشان الزام کرده است که باید این مؤسسه انتشارات داشته باشد و لذا بنا داریم تا این حوزه را با جدیت دنبال کنیم و نسبت به انتشار آثار پژوهشی در عرصه فرهنگ و هنر اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم؛ در گام نخست با توجه به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دوستان همکار در حال بررسی عملکرد گذشته این مؤسسه تا به امروز و اینکه در حوزه‌های تخصصی چه اتفاقاتی روی داده است، هستند.

خواجه‌سروی تصریح کرد: در رابطه با این حوزه یعنی پژوهش در این مؤسسه می‌توان به جرئت گفت که علی‌رغم کارهای شایسته‌ای که صورت گرفته است، همچنان در آغاز راه هستیم و دست‌نخوره باقی مانده است و باید کارهای بیشتری صورت گیرد و مطالعه جامع‌تری صورت گیرد. همچنان‌که تولیت آستان قدس رضوی نیز نسبت به این مسئله اهتمام جدی دارند و لذا تأسیس معاونت علمی و فناوری برای نخستین بار در آستان قدس رضوی در اثبات این مدعاست.

ترقی و تعالی معارف، هدف اصلی موزه ملک

مدیرعامل مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با اشاره به اینکه اساساً این موقوفه با دو هدف بنیانگذاری شده است، گفت: یکی ترقی و تعالی معارف است، همان‌طور که به آن اشاره شد و دیگری را باید حفظ الصحه به این معنا که ما در این مکان گنجینه بزرگ و مهمی داریم که باید احیاء و حفظ و نگهداری شود، زیرا میراث ملی ماست و تا جایی که بتوانیم باید با تکیه بر این اسناد و مدارک به بازآفرینی آثار به جهت نشر و تبلیغ درست آن همت گماریم.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما در جریان جشن وقف‌نامه میلاد پیامبر اکرم(ص) که آن را پشت سر گذاشتیم، سالن علوم انسانی مؤسسه را نیز افتتاح کردیم، لذا تأکید ویژه‌ای در باب پرداختن به مباحث علوم انسانی به ویژه در ساحت پژوهش داریم و نکته پایانی اینکه درصدد ایجاد و آغاز به کار دبیرخانه جایزه جهانی ملک هستیم که در قالب پرداختن به چند شاخه هنری از این به بعد برگزار خواهد شد.

این گزارش حاکی است: در ادامه این مراسم، علی رواقی، استاد دانشگاه و شاهنامه‌پژوه به ایراد سخن پرداخت و گفت:  گستره ادبیات فارسی، مجموعه‌ای از داشته‌های ادب فارسی است که بسیار وسیع است و در زمینه‌های گوناگونی مطرح شده است و لذا از نقطه نظر پژوهش در این ساحت باید اقدامات اصلاحی صورت گیرد.

دانشگاه راه درستی را در عرصه پژوهش  طی نکرده است

وی ادامه داد: به عنوان یک معلم دانشگاه در طول چند دهه‌ای که به تدریس در دانشگاه مشغول هستم، باید اذعان کنم که همچنان کارهای پژوهشی در دانشگاه راه و طریق درستی را پیدا نکرده  و این بیراهه‌ای که تاکنون در آن قدم برداشته‌ایم، نتوانسته است مطالبات به حق در حوزه فرهنگ و ادب فارسی را پاسخگو باشد.

علی رواقی تصریح کرد: در جریان تحصیل در رشته‌های ادب فارسی شاهد ارائه چند ده واحد درسی برای گذراندن توسط دانشجویان هستیم که در هیچ کدام از آنها پژوهش جایگاهی ندارد و بیشتر تکرار مباحثی است که تنها دانشجو را مجاب می‌کنند آنها را بگذرانند و اصطلاحاً به پاس کردن واحد درسی بسنده کنند.

وی با اشاره به اینکه در مبحث متون قرآنی و ترجمه‌های قرآنی با آثار بی‌شماری در این حوزه مواجهیم، گفت: با این وجود، هیچ یک از آنها  جایگاهی نه در سطوح دانشگاهی و نه در سطوح حوزوی و درس‌های طلبگی باز نکرده‌اند، در حالی‌که بسیاری از آنها تعمق خوبی به زبان فارسی و قابل فهم به علوم و مفاهیم قرآنی داشته که از آنها تاکنون غافل بوده‌ایم.

این پیشکسوت عرصه ادبیات و علوم انسانی تأکید کرد: ما حتی در زمینه پرداختن به متون تاریخی و حماسی خود تنها به ذکر چند منبع همچون تاریخ بیهقی، تاریخ طبری و نظایر آن در دانشگاه اکتفا کرده‌ایم و هیچ‌گاه در جریان یک پروسه پژوهشی به مطالعه ژرف و پژوهش‌محور نسبت به این مسئله که باید  این آثار را با چند اثر مشابه تاریخی و حماسی غیرایرانی نیز مقابل کنیم، نیاندیشیده‌ایم.

پژوهشگر ادبیات و علوم انسانی باید بر روی یک حوزه پژوهشی متمرکز شود

وی در پایان گفت: تصور می‌کنم به جای مطالعه وسیع و کم‌عمق در عرصه فرهنگ و ادبیات فارسی باید دانشجویان شاغل به تحصیل در چنین رشته‌هایی متمرکز بر یک موضوع خاص شده و از همان ابتدا تحصیل در دانشگاه تکلیف خود را تعیین کنند که در چه حوزه‌ای قصد  تحقیق، پژوهش  دارند و مثلاً آیا تحصیل آنها در این رشته می‌خواهد برپایه دستور زبان باشد و آیا گونه‌شناسی و یا سبک‌شناسی و نظایر آن را مورد نظر دارند.

در ادامه این مراسم، سیدحسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنر نیز در سخنانی به معرفی دانشگاه هنر پرداخت و گفت: دانشگاه هنر و اساساً آموزش عالی هنر امسال یک قرن است که در ایران پایه‌گذاری شده است، مدرسه عالی موسیقی، هنرهای دراماتیک، مجتمع دانشگاهی هنر و تا همین سال 80  دانشگاه فارابی وظیفه آموزش در حیطه‌های گوناگون هنری را به عهده داشتند  که از سال 80 به بعد نام این مجموعه به دانشگاه هنر تغییر کرد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی  با 4 هزار دانشجو، 130 عضو هیئت علمی در 7 دانشکده و 35 رشته مقطع در حال فعالیت هستیم و مفتخریم که سال‌ها در کنار آموزش، بحث پژوهش هنری را با قوت پی گرفته‌ایم و به عنوان نسل سوم هنرجویان، نگاه خاصی به کارآفرینی در رشته‌های هنری داشتیم و البته از همان ابتدا یک قراری میان استادان و شاگردان وجود داشته و دارد که آنها تلاش کنند با فراگیری همه فنون و تکنیک‌ها، پا جای اساتید خود بگذارند.

گسترش دیجیتال و ارتباطات جهانی، تعهد هنرجویان را کمرنگ کرده است

سلطانی تصریح کرد: نگرانی که وجود دارد اینکه با گسترش دیجیتال، هنرجویان با صدها هزار فعال هنری و اساتید این رشته در سراسر دنیا رابطه برقرار می‌کنند، اما نسبت به جامعه پیرامون خود که در مورد آنها متعهد هستند، بی‌تفاوت‌اند و از آن دور شده‌اند در حالی‌که که هنر باید در همه ابعاد و مناسبات زندگی یک ایرانی نفوذ و دخالت داشته باشد.

رئیس دانشگاه هنر افزود: همین‌جا اعلام آمادگی می‌کنیم که حاضریم درها و دیوارهای حائل میان خود و جامعه را برداریم و ارتباط تنگاتنگ با آحاد مردم داشته باشیم و از مسئولان نظام دعوت کنیم تا تقاضا و مطالبات خود را به جامعه دانشگاهی هنر برای به کارگیری تجارب ایشان در عرصه‌های گوناگون اداری نظام مطرح کنند.

همچنین در ادامه این مراسم، حمید شاکری، مسئول آموزش و پژوهش موزه ملی ملک به شرح کوتاهی از اقدامات صورت گرفته در این مؤسسه در حوزه پژوهش پرداخت و گفت: هر چند که این مؤسسه یک پژوهشگاه و یا یک واحد پژوهشی رسمی نیست، اما به منظور حمایت از آثار پژوهشی به ویژه در حوزه پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با اهداف و عملکرد این موزه اقدامات شایسته‌ای را تاکنون به انجام رسانده است.

دریافت جایزه توسط موزه ملک در هفته ترویج علم

وی با اشاره به اینکه این مؤسسه در هفته ترویج علم نیز موفق به دریافت جایزه شده است، گفت: سالن علوم و فنون اسلامی را به تازگی افتتاح کردیم و این امر به این معناست که علوم و فنون دوران اسلامی را در سرلوحه برنامه‌های خود به منظور اقدامات پژوهشی و نمایش اثار فاخر در این حوزه قرار داده‌ایم.

شاکری در پایان گفت: امروز و در این مراسم از جمعی از پژوهشگران که با استناد به آثار موجود در گنجینه موزه اقدام به انجام کارهای پژوهشی کرده‌اند تقدیر خواهیم کرد و البته درصدد هستیم با حمایت و خرید پایان‌نامه‌های دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله کارشناسی ارشد و دکترا در قالب انتشار فراخوانی، گنجینه آثار پژوهشی موزه را غنای بیشتری بخشیم.

 این گزارش حاکی است: در ادامه این برنامه از جمعی از پژوهشگران جوانی که با استناد به مدارک و آثار موجود رد مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به ارائه آثار پژوهشی خود پرداخته بودند، با اهدای لوح و جایزه به شرح زیر تقدیر شد:

نفیسه صادق‌نژاد، محسن حقگو، فاطمه رازی‌پور، محمد ابوالقاسمی، مریم میقانی، هیبت‌الله دهقانی، اعظم قهرمانی، لیلا گلشن، نجمه مشهدی تفرشی، شهره هدایتی، فاطمه قلی‌زاده، نگار ساغری‌چی.

در پایان این مراسم هم از پوستر جایزه جهانی ملک رونمایی شد و در ادامه توضیح داده شد که این جایزه برای نخستین بار 10 خرداد سال آینده همزمان با زادروز حسین‌آقا ملک در 5 رشته فیلم کوتاه، نقاشی، موسیقی، تئاتر و خوشنویسی با موضوع وقف برگزار خواهد شد که فراخوان آن نیز به زودی منتشر خواهد شد.

برگزاری جایزه جهانی گوهرشاد، ویژه بانوان هنرمند و ادیب

همچنین با توجه به اینکه آستان قدس رضوی دو واقف یکی حسین‌آقا ملک و دیگری گوهرشاد بیگم در تاریخ خود ثبت کرده است، جایزه دیگری نیز تحت عنوان جایزه جهانی گوهرشاد برگزار خواهد کرد که شرکت‌کنندگان آن صرفاً بانوان هنرمند و ادیب خواهند بود.

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha