سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران فرهنگی رونمایی شد
کد خبر: 3773004
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران فرهنگی رونمایی شد

گروه جامعه ــ سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در وزارت علوم صبح امروز رونمایی شد.

رونمایی سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه ای کارگزاران فرهنگیبه گزارش ایکنا، مراسم رونمایی از سامانه جامع آموزش و طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، صبح امروز 25 آذرماه با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.
غلام‌رضا غفاری، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در این مراسم ضمن تأکید بر ارزش و اهمیت آموزش و توانمندسازی کارگزاران فرهنگی اظهار کرد: باتوجه به سرعت تغییر و تحولات جامعه مدرن و به خصوص در نهادی چون دانشگاه که در آن جوانان و دانشجویان حضور دارند، اهمیت آموزش و لزوم توانمندسازی دانشجویان فعال، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی روز به روز روشن‌تر می‌شود.

وی طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها را امری عملیاتی دانست و افزود: این امر صرفاً یک پروژه و یک رساله نظری نیست و باید با دید عملیاتی آن را پیش برد.

وی این طرح را از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی و موجب ایجاد فضایی بالنده، معرفت‌گرا و پرنشاط در دانشگاه‌ها دانست.
در پایان، بهزاد هدهدی، رئیس مرکز پژوهش‌های فرهنگی ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها اظهار کرد: در عصر حاضر، دانشگاه‌ها به سازمان‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی چند بُعدی تبدیل شده‌اند که در توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور‌ها نقش مهمی داشته و در پاسخگویی به تحولات و نیاز‌های جامعه مسئولیت اساسی برعهده دارند.

وی توجه به امر توسعه توانمندی‌ها و شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای انسان‌ها هماهنگ با تحولات گسترده و همخوان با نیاز‌های جامعه را از وظایف نظام آموزش عالی دانست و تاکید کرد: محصول کار دانشگاه‌ها در دانش، بینش و رفتار دانش‌آموختگان، به‌عنوان شهروندان جامعه تجلی پیدا می‌کند و این امر اهمیت برخورداری دانشگاه‌ها از اساتید، کارکنان و مدیرانی با صلاحیت‌های لازم را نشان می‌دهد.

وی افزود: سازمان‌های فرهنگی که در عصر اطلاعات و ارتباطات و در فضای دانش‌محور، رقابتی، مشتری‌گرا، جهان جهانی‌شده، کم و بیش مجازی و نیز ویترینی شده و دارای مخاطب آگاه و انتخابگر فعالیت می‌کنند؛ برای موفقیت به دانایی، توانایی، خلاقیت و مسئولیت‌پذیری نیازمند هستند و این موارد در گرو نیروی انسانی توانمند و کارآمدی است که از شاخص‌های عمده کیفیت و عملکرد برتر یک سازمان است.

هدهدی ادامه داد: دانشگاه‌ها نه تنها وظیفه یاری دادن به دانشجویان برای یادگیری و ساخت دانش را بر عهده‌دارند، بلکه در ایجاد بینش، تعالی اخلاقی، و پرورش مهارت‌های ادراکی، فنی و انسانی در چارچوب هدف‌های نظام آموزش عالی نیز نقش مهمی‌ دارند، بنابراین توانمندی فعالان حوزه فرهنگی اعم از دانشجویان و تشکل‌های آنان، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است.

وی مأموریت و رسالت دانشگاه‌ها را توسعه مرز‌های دانش، پرورش متخصصان حوزه‌های علمی از طریق فرایندهای آموزش و یادگیری، انتقال فرهنگ مکتوب، بازخوانی انتقادی و ارتقادهی محتوایی فرهنگ، تحقق دانشگاه کارآفرین، بین‌المللی، اخلاق‌گرا و دارای مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانست و افزود: از آنجا که کارگزاران و فعالان فرهنگی و نیز فرهنگ سازمانی نقش مهمی در عملیاتی شدن این مأموریت‌ها دارند، یکی از مهم‌ترین راه‌های دستیابی به اهداف فوق، ارتقای دانش، بینش، توانمندی‌ها و مهارت‌های آنان است.

وی در خصوص روش و نتایج انجام پروژه و یافته‌های پژوهش توضیح داد: پس از جستجوی اسناد در حوزه مورد بحث، بیش از ۱۵۰ سند (مقالات علمی، پایان‌نامه‌های ارشد و دکترا، کتاب و اسناد بالادستی) را برای استخراج مضمون‌ها و تم‌های اصلی در نظر گرفته شد. پس از مرور ادبیات علمی، شایستگی وتوانمندسازی کارگزاران فرهنگی و انجام فیش‌برداری با ارجاع به بیش از ۳۵۰ منبع و تحلیل ۴۸ مدل / الگوی حاصل از پژوهش‌های داخلی و خارجی در حوزه‌های گوناگون شایستگی و توانمندسازی، شایستگی مدیران دانشگاهی، شایستگی‌های فرهنگی مدیران دانشگاهی، شایستگی مدیران فرهنگی و شایستگی مدیران فرهنگی دانشگاهی، به استخراج مضمون‌ها (تم‌های) اصلی پرداخته شد.

هدهدی ادامه داد: مرحله بعدی، استخراج معیار‌های شایستگی مدیران و کارگزاران در رویکرد دینی و از متون اصلی اسلامی قرآن و حدیث بود. پس از بررسی و مطالعه قرآن مجید و تفاسیر مختلف‌و نیز کتب حدیث، الگوی سه‌بُعدی با شاخص‌های ۴۲ گانه‌ای تدوین، دسته‌بندی و در جدولی تنظیم و ارائه شد و در گام بعدی مضمون‌های سازمان‌دهنده انتزاعی یکپارچه‌ساز که از تلفیق یافته‌های پژوهشی و تقارن‌های معنایی و مضامین پایه‌ای آن‌ها به دست آمدند، ویژگی‌های ۱۷گانه‌ای تدوین و دسته‌بندی شد. ویژگی این اسناد پژوهشی تنوع آن‌ها بود به این معنی که از دیدگاه‌های گوناگون مانند دیدگاه اعضای هیئت‌علمی، دیدگاه خبرگان و متخصصان، دیدگاه مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها، آموزه‌های اسلامی و اسناد بالادستی به موضوع نگریسته بودند و این بخش با استفاده از مبانی نظری این پژوهش و الگوی طراحی شده، قریب به ۱۸۷ عنوان دوره‌های آموزشی، اهداف و سرفصل‌ها و مخاطبین هر دوره توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و توانمندسازی مدیران کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها تدوین شد تا زمینه عملیاتی شدن و تحقق هدف پژوهش را فراهم آورد. در پایان این مرحله برای نمونه ۱۵ دوره آموزشی نوین در قالب فرم‌های ویژه طراحی شد که شامل عنوان دوره، اهداف آموزشی، سرفصل‌ها و ساعات هر دوره است.

هدهدی یادآور شد: اگرچه ارتقای کیفیت فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها همواره یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران این حوزه بوده است و این موضوع با توجه به موضوعات فوق و وظایف مورد انتظار مندرج در اسناد بالادستی مانند سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ به‌ویژه سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و برنامه‌های راهبردی وزارت عتف و برنامه‌های داخلی دانشگاه‌ها موردتوجه قرارگرفته است، اما در همین اسناد نیز سازوکار مشخصی جهت دستیابی به کیفیت موردنظر و توسعه شایستگی‌ها و توانمندی‌های مدیران و کارشناسان و دانشجویان فعال حوزه فرهنگی پیش‌بینی‌نشده است.

وی افزود: علی‌رغم تلاش‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته طی سالیان گذشته، متأسفانه الگویی مدون، به روز، جامع و عملیاتی برای سنجش، انتصاب، توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و توانمندی‌های مطلوب مدیران و کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها وجود ندارد. از این رو تدوین طرح جامع الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی دانشگاه‌ها و توسعه نظام‌مند توانمندی‌های آن‌ها، توسط اداره کل فرهنگی وزارت علوم، برای فهم شایستگی‌ها و توانمندی‌ها و طراحی الگوی جامع نظری و عملی توانمندسازی مدیران و کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها، انجام پژوهش حاضر در دستور کار قرار گرفت.

هادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز در این آیین گفت: در شرایط فعلی و باتوجه به اقتضائات جامعه دانشگاه‌ها نه تنها وظیفه تمهید شرایط برای یادگیری و ساخت دانش را بر عهده‌دارند، بلکه در ایجاد نگرش، بینش، تعالی اخلاقی و پرورش مهارت‌های ادراکی، فنی و انسانی در چارچوب هدف‌های نظام آموزش عالی نیز باید ایفای نقش نمایند.

وی بیان کرد: بنابراین توانمندسازی دانشجویان فعال در حوزه فرهنگی به عنوان کنشگران و بازیگران اصلی میدان دانشگاه، کارشناسان و مدیران حوزه فرهنگی یکی از عوامل مؤثر در ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی است. این امر به دلیل تغییرات ایجاد شده در فضای پیرامون دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و ضرورت هماهنگی آن با دنیای صنعت، کسب و کار، استفاده گسترده از فناوری اطلاعات، کارآفرینی، توجه جدی به مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاق حرفه‌ای و تحولات محیط پیرامونی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

عسکری توسعه حرفه‌ای مستمر کارگزاران فرهنگی دانشگاه‌ها را یکی از متغیر‌های مهم ارتقای کیفیت مراکز آموزش عالی دانست و افزود: دانشگاه‌ها باید قابلیت‌ها و شایستگی‌های خود را به صورت عام و شایستگی‌های منابع انسانی خود را به صورت خاص توسعه دهند تا بتوانند پاسخگوی شرایط متغیر و گوناگون محیطی باشند.
 
وی افزود: مفهوم شایستگی ترکیبی از مهارت، دانش، ارزش، صفات و انگیزه‌هایی است باعث ارتقای یک حرفه و ارائه کارکرد برتر می‌شود.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: سازمان باید تلاش کند تا مهارت‌های تخصصی و عمومی کارکنان را معطوف به اشتراک دانش، ارتقای سرمایه معنوی و روان‌شناختی، بهزیستی فردی و حرفه‌ای و یادگیری مستمر تقویت کنند.

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: یکی از راهبرد‌های اصلی معاونت فرهنگی دنبال کردن ایده دانشگاه اجتماعی و موثر است. دانشگاه اجتماعی دانشگاهی است که مسائل و مشکلات موجود در جامعه را رصد می‌کند و از طریق نهادسازی و با استفاده از ظرفییت نخبگانی درون دانشگاهی و شبکه دانش‌آموختگان خود به دنبال حل آن مسائل بوده و برای حل مشکلات جامعه راهکار ارائه می‌دهد.

عسکری افزود: بر این اساس، حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باید به عنوان یک سازمان یاددهنده و یادگیرنده، حضور فعال و موثری در دانشگاه داشته باشد و در توانمندسازی عناصر دانشگاهی متناسب با مقتضیات روز جامعه و ویژگی‌های نسلی دانشجویان مشارکت فعال داشته باشد، چرا که اعتقاد داریم سیستم فاقد برنامه برای توانمندسازی و آموزش مستمر کارگزاران خود از توان نرم‌افزاری کافی برای مدیریت موقعیت‌ها و خلق فرصت‌ها و مقابله با تهدید‌ها و سایر اقدامات ضروری دیگر برخوردار نخواهد بود.

عسکری گفت: بر این اساس و باتوجه به تاکیدات جناب آقای دکتر غفاری، مقرر گردید طرحی جامع برای یافتن الگوی شایستگی حرفه‌ای کارگزاران و فعالان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها تهیه شود و مذاکرات اولیه با دکتر هدهدی که از مدیران توانمند حوزه فرهنگی و اجتماعی هستند، به عمل آمد و با برگزاری جلسات متعدد پروژه وارد فاز اجرایی شد.

انتهای پیام
captcha