شکل‌گیری قرائت در پی انتقال معنا به مخاطب
کد خبر: 3773042
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

شکل‌گیری قرائت در پی انتقال معنا به مخاطب

گروه فعالیت‌های قرآنی - قاری قرآن کریم، با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع در شکل‌گیری قرائت‌ها به انتقال معنا به مخاطب مربوط می‌شود، گفت: تنها هنری که در آن انتقال معنا به مخاطب جزء مبانی آن محسوب می‌شود، قرائت قرآن است.

شکل‌گیری قرائت درپی انتقال معنا به مخاطب

حسین قربانی، قاری قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، با بیان اینکه اصلی‌ترین موضوع در شکل‌گیری قرائت‌ها به انتقال معنا به مخاطب مربوط می‌شود، گفت: تنها هنری که در آن انتقال معنا به مخاطب جزء مبانی آن محسوب می‌شود، قرائت قرآن است.
وی بیان کرد: قاریانی که تفسیر نمی‌دانند، قاری خوبی نیستند، مبانی تلاوت بزرگان موسیقی قرآنی انتقال معنی به مخاطب و تفسیر و معنی آیات در تلاوتشان مشهود است.
قربانی با اشاره به امتیازات تلاوت اساتید قرآنی ادامه داد: اساتیدی نظیر استاد مصطفی اسماعیل، تلاوتی آموزنده دارند. در تلاوتشان علاوه براجرا شدن روایت‌های مختلف از قرائت مختلف، در حین تلاوت، نحوه گفتار و نحوه گویش، نشانگر معانی آیات هم است و حتی در بعضی از فرازها با تکرار بر قسمت برجسته آیات ذهن شنونده را رهنمون می‌سازد.
قربانی ضمن بازگو نمودن بی اصالتی خیلی از موسیقی‌ها تاکید کرد: در خیلی از آوازها و موسیقی‌ها، کلمات، معانی و محتوی اصالت ندارند، اما تلاوت قرآن تنها موسیقی است که اصالت به معنا، محتوی وانتقال آن است و به عبارت دیگر در تلاوت قرآن، موسیقی ابزاری برای اتنقال معنا به مخاطب است.

انتهای پیام

captcha