بازسازی مسجد جامع موصل با نظارت یونسکو
کد خبر: 3773168
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۵

بازسازی مسجد جامع موصل با نظارت یونسکو

گروه بین‌الملل ـ همزمان با شادی مردم بغداد در نخستین سالگرد پیروزی بر داعش، عملیات بازسازی مسجد جامع «النوری» و گلدسته تاریخی «حدباء» موصل با نظارت سازمان یونسکو آغاز شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری  alkhaleejonline.net؛ مراسم آغاز عملیات بازسازی مسجد جامع «النوری» موصل دیروز (26 آذرماه) با حضور «لویز هاکستاوزن»، نماینده سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در عراق و «ابوبکر کنعان»، مدیر اوقاف اهل‌سنت استان نینوا، برگزار  شد.

بازسازی این مسجد و گلدسته با سرمایه گذاری 50 میلیون دلاری امارات و با نظارت یونسکو اجرا می‌شود و به مدت سه سال به طول خواهد انجامید.

ابوبکر کنعان در مراسم آغاز این طرح تصریح کرد: عملیات باسازی شامل حفظ آثار برجای مانده از گلدسته حدباء و ساخت یک گلدسته جدید و همچنین توسعه امکانات مسجد جامع با تأسیسات جدید است.

مسجد جامع النوری  یکی از مساجد تاریخی کشور عراق است که در غرب موصل قرار دارد. این مسجد را در قرن ششم هجری قمری نوالدین زنگی (۱۱۱۸ فوریه ۱۵ می ۱۱۷۴ از حاکمان ترک حکومت زنگیان) بنا کرد و قدمت آن به بیش از 9  قرن می‌رسد.

این مسجد که با مناره محدب خود یکی از مشهورترین مناره‌های تاریخی در موصل بود، در سال 2017 میلادی گروه تروریستی داعش با مواد منفجره آن را تخریب کردند. این مسجد بارها بازسازی شده که آخرین بار در سال 1944 میلادی بود.

انتهای پیام

captcha