انسان ناگزیر به خدمت در جامعه است
کد خبر: 3773172
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
محمد روشن:

انسان ناگزیر به خدمت در جامعه است

گروه فرهنگی - ادیب فرهیخته گیلانی گفت: هر انسانی ناگزیر به خدمت در جامعه ای است که در آن زندگی می کند و بنده در حد توانم سعی کردم خدمت کنم و همواره از خداوند به خاطر پروراندن این اهتمام در وجودم سپاسگزارم.

انسان ناگزیر به خدمت در جامعه است

به گزارش ایکنا از گیلان، آیین نکوداشت 60 سال فعالیت علمی و ادبی استاد محمد روشن با حضور مسئولان ارشد استانی و اهالی فرهنگ و ادب گیلان شامگاه گذشته، 25 آذرماه در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیاء(ص) رشت برگزار شد.

استاد محمد روشن در این آیین، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری مراسم  بزرگداشت و نکوداشت شخصیت های علمی و ادبی و فرهنگی، اظهار کرد: این صمیمیت و اهتمامی که برای قدردانی از کوشش خدمتگزاران فرهنگی در جامعه وجود دارد، بسیار ارزشمند است.

وی تصحیح و تنقیح کتاب «روضه العقول» را یکی از کارهای برجسته خود در حوزه ادبیات فارسی دانست و تصریح کرد: هر انسانی ناگزیر به خدمت در جامعه ای است که در آن زندگی می کند و بنده در حد توانم سعی کردم خدمت کنم و همواره از خداوند به خاطر پروراندن این اهتمام در وجودم سپاسگزارم.

ادیب فرهیخته گیلانی با بیان اینکه 12 سال افتخار تدریس در گیلان و پس از آن در تهران را دارم، خاطرنشان کرد: 34 سال بعد از معلمی، به تدریس در دانشگاه تهران مشغول شدم و سپس به کار تألیف و تحقیق در زبان و ادب فارسی پرداختم و امیدوارم با وجود 85 سال سن توانسته باشم خدمت مؤثری به جامعه کرده باشم.

استاد حسن انوشه، یکی از بزرگان زبان و ادب فارسی نیز، با بیان اینکه استاد محمد روشن برای فرهنگ ایران تلاش کرده است، گفت: استاد روشن پاسدار میراث معنوی کشور ما بوده که نشان دهنده امانتداری و فرهیختگی ایشان است.

وی تصحیح کتاب «جامع التواریخ» را یکی از کارهای بزرگ و سترگ استاد روشن دانست و خاطرنشان کرد: این کتاب مجددا به دست استاد روشن احیا شد. البته ایشان در همه زمینه های تاریخ، ادبیات و عرفان برجسته است.

تعلق استاد روشن به ایران و ادبیات ایران
ژاله حساس خواه، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان گیلان نیز در این مراسم، اظهار کرد: در زمانه ای که بزرگ شدن، بزرگ بودن و بزرگ ماندن کار ساده ای نیست، استاد روشن مانند دیگر ستارگان رخشان تاریخ ایران مظهر دستیابی به این سه مهم است.

وی استاد روشن را یک ستاره در سپهر علم و ادب ایران دانست که زندگی اش ترجمان مسافر راه عشق در کلام لسان الغیب است و تصریح کرد: با نگاهی بازشناسانه به زندگی استاد روشن درخواهیم یافت که ایشان همواره می دانسته چه می خواهد و آنچه را که می خواسته با تمام وجود باور داشته است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی گیلان با بیان اینکه کارنامه استاد روشن دارای ویژگی های برجسته است، گفت: بی تردید استاد در زمره سرمایه های بی بدیل معنوی استان و حتی کشور قرار می گیرد.

حساس خواه استاد روشن را انسانی خواند که همواره تعلق به ایران و ادبیات ایران را بر هر تعلق دیگر ترجیح داده و خاطرنشان کرد: استاد دارای مجموعه ای از صفات خوب مانند عشق، دیانت، تعهد، تخصص، حسن خلق، تواضع و مردم دوستی است و این صفات آنقدر برجسته است که توانسته نهادهای فرهنگی را گرد هم آورد تا به معرفی این شخصیت گرانسنگ به نسل امروز و فردا بپردازیم.

وی راز همیشه ماندگاری مردان بزرگ تاریخ را در عشق و بصیرت و استقامت و عهدهای پنهانشان دانست و یادآور شد: امیدواریم جوانان این سرزمین الگوهای مناسب خودشان را در دل همین آب و خاک بیابند تا در جست وجویش راهی بلاد دیگر نشوند. در این راستا آمادگی داریم هر ساله چنین نکوداشت هایی برای سایر چهره های فرهنگی استان برگزار کنیم.

انتهای پیام

captcha