روش تعاملی رحماندوست در قصه‌گویی معرفی می‌شود
کد خبر: 3773307
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
در بیست و یکمین دوره جشنواره قصه‌گویی؛

روش تعاملی رحماندوست در قصه‌گویی معرفی می‌شود

گروه ادب ــ مصطفی رحماندوست، شاعر و بنیان‌گذار جشنواره قصه‌گویی از معرفی روش جدید قصه‌گویی خود در بیست و یکمین دوره این جشنواره خبر داد و از آن به عنوان روش تعاملی یاد کرد.

روش جدید قصه‌گویی مصطفی رحماندوستبه گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم نخستین روز از بیست و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. در این مراسم، از مصطفی رحماندوست به عنوان پیشکسوت شعر و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان تجلیل شد.
رحماندوست در این مراسم گفت: حدود 40 سال پیش به فکرم افتاد که قصه‌گویی باید سامان یابد و در این راستا دو واحد درسی برای آن در دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ایجاد کردم، اما این واحدهای درسی نیازمند کتابی بود؛ چرا که منابع کافی در دست نبود. یک کتاب برای این منظور تألیف کردم، اما پس از سه چاپ، متوقف شد و دیگر چاپ نشد و فرصتی هم پیش نیامد که آن را بازنگری و بازنویسی کنم. البته کتاب‌هایی از منابع خارجی خرید کردم و به محسن چینی‌فروشان که آن زمان مدیر کانون بود، دادم تا ترجمه شود.
وی افزود: برخی خبرنگاران سؤال می‌کنند که چرا قصه‌گویی، امروزه رواج ندارد؟ در واقع می‌خواهند حرف در دهان آدم بگذارند. اما من می‌گویم، نه تنها کمتر نشده، بلکه رونق بیشتری هم دارد، در گذشته فقط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها قصه‌گو بودند، اما اکنون قصه‌گویانی از تمام سنین وجود دارد.
رحماندوست ادامه داد: قصه‌گویی در دنیا امروزه امری فراگیر شده و در ایران نیز ظرفیت زیادی برای این امر وجود دارد. اتفاقات امروز کشور ما در زمینه قصه‌گویی در گذشته سابقه نداشته و ما صاحب یک جشنواره بین‌المللی برای این موضوع هستیم.
این شاعر در ادامه با اشاره به روش و ایده جدید خود در حوزه قصه‌گویی بیان کرد: در بیست و یکمین دوره جشنواره قصه‌گویی از روش جدیدی با عنوان روش تعاملی پرده‌برداری خواهم کرد. در واقع ما انواع قصه‌گویی را داریم و این یکی از آنها است که اکنون به روش علمی تبدیل شده و قابل ارائه است.
غلامرضا امامی، از نویسندگان حوزه کودک و نوجوان نیز در بخش دیگری از این مراسم گفت: من دوستی 50 ساله با رحماندوست دارم و می‌خواهم از محمدطاها، کودک شهید اهوازی که در حمله گروه تروریستی به شهادت رسید، یاد کنم. کسانی که این خشم و خشونت را از خود نشان می‌دهند، زیبایی‌های جهان را ندیده‌اند و شعری نخوانده‌اند تا دلشان بلرزد.
وی افزود: شعر رنگی تازه به جهان می‌دهد و مهربانی را به جهان می‌پاشد. رحماندوست شاعر است و شاعران به جهان می‌افزایند و قصابان از آن می‌کاهند. عالمان و دانشمندان جهان را کشف می‌کنند و شاعران جهان را زیباتر. اگر کودکان شادی، لبخند، کودکی و بازی را در زندگی نبینند، در بزرگسالی از زندگی انتقام خواهند گرفت.
امامی با اشاره به ویژگی‌های رحماندوست گفت: او زندگی را آسان گرفته و فضاهای تازه و زیبایی برای ما ترسیم کرده است. از او می‌خواهیم بیشتر شعر بگوید و زندگی را بیش از پیش برایمان زیباتر کند.
فریدون عموزاده خلیلی نیز در ادامه این مراسم بیان کرد: آدم‌های معمولی از امکان‌هایی که دارند، استفاده می‌‎کنند، اما شاعر و قصه‌نویس به این دنیا، امکان‌های جدیدی را می‌افزاید و دنیای جدیدی خلق می‌کند. پس ارزش یک شاعر به زیبایی‌هایی است که در دنیا به وجود می‌آورد.
وی افزود: کار شاعر این است که با شعرها و نوشته‌هایش، موضع خود را نسبت به پیرامونش نشان می‌دهد و سبب می‌شود، دیگران نیز با او، هم موضع شوند.

یادآور می‌شود، پیش از آغاز مراسم افتتاحیه، نگارخانه شهید طاها اقدامی، شهید حادثه تروریستی اهواز با حضور فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا زمردیان، رئیس بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و معاون فرهنگی کانون، غلامرضا امامی و مصطفی رحماندوست گشایش یافت.
در مراسم افتتاحیه نیز فاضل نظری، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدرضا زمردیان، رئیس بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و معاون فرهنگی کانون، احترام برومند، فرهاد حسن‌زاده، لیلی رشیدی، منصور ضابطیان و علی خانجانی، اعضای هیئت داوران بخش ملی، غلامرضا امامی، نویسنده و مترجم و از مدیران سابق کانون، مصطفی رحماندوست، مجتبی رحماندوست، مجید قناد و هشت قصه‌گوی خارجی جشنواره حضور داشتند.
انتهای پیام

captcha