گامی دیگر برای استقبال از ناشنوایان در خانه یار مهربان
کد خبر: 3773328
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

گامی دیگر برای استقبال از ناشنوایان در خانه یار مهربان

گروه فرهنگی ـ با هدف ارتقای مهارت برقراری ارتباط با اعضای ناشنوا، کارگاه آموزش خدمات کتابخانه‌های عمومی برای ناشنوایان برگزار شد.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، کارگاه آموزش خدمات کتابخانه‌های عمومی برای ناشنوایان در شیراز با حضور روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس؛ محسن بهشتی‌پور، مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی فارس و جمعی از کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مربیان آموزش و پرورش استثنایی در سالن کتابدار برگزار شد.
منوچهری در این نشست با بیان اینکه این دوره در ادامه فعالیت‌های مجموعه کتابخانه‌های عمومی فارس در حوزه ناشنوایان برگزار شده است، گفت: کتابخانه‌های عمومی استان از سال گذشته و با توجه به جامعه هفت هزار نفری ناشنوایان فارس، فعالیت خود را در حوزه ناشنوایان آغاز کرده است؛ این فعالیت سبب ارتباط افراد با مشکل شنوایی با کتابخانه‌های عمومی شده است. به طوری‌که در سال گذشته عضو ناشنوایی در کتابخانه‌های عمومی وجود نداشت، اما در سال جاری بیش از 300 فرد ناشنوا با عضویت در کتابخانه‌های عمومی از خدمات کتابخانه‌ای استفاده می‌کنند.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس از تداوم برگزاری کارگاه‌های آموزشی درحوزه ناشنوایان خبر داد و گفت: ارتقای مهارت ارتباطی کتابداران با افراد دارای اختلال شنوایی، آموزش روان‌شناسی برخورد با کودکان ناشنوا، ارتقای کیفیت منابع، حمایت از کودکان ناشنوا و برنامه‌ریزی برای آموزش ناشنوایان در زمینه استفاده از خدمات کتابخانه‌ای از جمله اهداف اصلی این نشست است.
وی، مناسب‌سازی کتاب برای اعضا ناشنوا را برنامه اولویت‌دار این مجموعه دانست و گفت: دایره لغات افراد ناشنوا بسیار کمتر از افراد عادی است و این گروه نمی‌توانند از کتاب‌های معمولی استفاده کنند؛ کتابخانه‌های عمومی تصمیم دارد در حوزه مناسب‌سازی کتابخانه‌ها اقدام کند که در این راه به توانایی و همکاری کتابداران اتکا داریم.
منوچهری در ادامه با بیان اینکه نوسوادان، اقلیت‌ها، مددجویان زندان، بیماران و افراد با معلولیت، گروه‌های خاص در علم کتابداری به حساب می‌آیند، گفت: برای ارائه خدمات کتابخوانی به هر یک از این گروه‌ها برنامه‌ریزی‌های خاصی باید صورت گیرد؛ کتابخانه‌های عمومی استان تاکنون در زمینه نوسوادان، بیماران و مددجویان زندان اقداماتی را انجام داده است و خوشبختانه خدمات‌دهی به معلولان همچون نابینایان و ناشنوایان نیز در کتابخانه‌های عمومی آغاز شده است.
محسن بهشتی‌پور، مدیرکل آموزش و پرورش استثنایی فارس نیز در جمع کتابداران با بیان اینکه اقدام خیرخواهانه دستگاه‌ها و افراد برای کمک به معلولان ستودنی است، گفت: آموزش و پروش استثنایی، نهاد رسمی آموزش به کودکان استثنایی است و جای بسیار خوشحالی است که دستگاه‌های فرهنگی نیز در این خصوص احساس مسئولیت کرده‌اند.
وی افزود:‌ توجه به ناشنوایان پیش از این از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استارت خورد و اکنون نیز کتابخانه‌های عمومی در این حوزه گام بر داشته است.
بهشتی‌پور با تأکید بر ضرورت تهیه کتاب‌های مناسب افراد ناشنوا، افزود: تمرکز افراد ناشنوا، بر توانایی دیداری است؛ به همین دلیل باید به کتاب‌های مصور و ساده‌سازی شده رو بیاوریم.
وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری افراد و دستگاه‌ها به مرحله‌ای برسیم که فرقی میان کودکان سالم و معلول نباشد و افراد استثنایی در جمع احساس غریبی نکنند.
در ادامه این نشست کتابداران در یک دوره شش ساعته مباحث «اختلال ناشنوایی و برقراری مهارت ارتباط با افراد ناشنوا» را با تدریس لیلا بشاش، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز در رشته کودکان اسثنایی؛ «خدمات کتابخانه‌های عمومی برای ناشنوایان» را با تدریس میثم جوانبخت، رئیس اداره امور کتابخانه‌های اداره‌کل فارس و «اصول اولیه زبان اشاره» را در کارگاه عملی با تدریس شیما صبوری‌زاده مدرس زبان اشاره ناشنوایان فراگرفتند.
انتهای پیام

captcha