پژوهش برابر با نشر مقالات نیست/ تبدیل دستاوردهای علمی به دستاوردهای اقتصادی
کد خبر: 3773338
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کشمیری:

پژوهش برابر با نشر مقالات نیست/ تبدیل دستاوردهای علمی به دستاوردهای اقتصادی

گروه فرهنگی - قائم‌ مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقيقات و فناوری درک درست مديران و برنامه‌ريزان اجرايی كشور نسبت به موضوع پژوهش و اقدام شايسته در اين راستا را ٢ ركن اصلی در اثربخشی پژوهش دانست، افزود: اگر پژوهش را برابر با نشر مقالات بدانیم متضرر شده‌ایم در حالی که باید دستاوردهای علمی به دستاوردهای اقتصادی تبدیل شود.

درک درست مديران كشور نسبت به پژوهش و اقدام شايسته؛ ٢ ركن اصلی در تبلور پژوهش

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مهدی كشمیری، قائم‌ مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر استان مركزی که در سالن شهید چمران دانشگاه اراک برگزار شد، درک درست مدیران و برنامه‌ریزان اجرایی كشور نسبت به موضوع پژوهش و اقدام شایسته در این راستا را ٢ ركن اصلی در اثربخشی و تبلور پژوهش و فناوری‌های كارآمد دانست.
وی با تأكید بر اینكه علی‌رغم ضعف‌های موجود در حوزه پژوهش و فناوری كشور، اما موفقیت‌های این حوزه از برآیند موفقیت‌های كشور بیشتر است، گفت: هر زمانی كه به حوزه پژوهش بها داده شده بهره‌برداری و ثمره مناسبی حاصل شده است، صنعت دفاعی كشور به دلیل نگاه به ظرفیت داخلی موفقیت‌های بسیار خوبی كسب كرده است، اما از طرفی این سوال نیز وجود دارد كه از هزار و ٣٠٠ میلیارد تومان قرارداد پژوهشی منعقد شده در وزارت نفت تاكنون چه مقدار پژوهش عملیاتی انجام شده است.
كشمیری با اشاره به آغاز سرمایه‌گذاری در بحث تربیت نیروی انسانی از دهه ٦٠، افزود: توسعه تحصیلات تکمیلی از دهه 70 آغاز شد که با شکل‌گیری تحصیلات تکمیلی سرمایه‌گذاری آموزشی و علمی در حوزه پژوهش انجام گرفت و یک دهه بعد نمونه‌های این سرمایه‌گذاری نمایان شده است، داشته‌های امروز باعث افتخار است اما تنها بخشی از ایده‌آل‌هاست، اگر پژوهش را برابر با نشر مقالات بدانیم متضرر شده‌ایم در حالی که باید دستاوردهای علمی به دستاوردهای اقتصادی تبدیل شود.
وی بیان کرد: ایران از ابتدای دهه 80 به بحث فناوری و نوآوری ورود کرده است و این موضوع مهم باید در مجموعه کاری وزارت علوم مورد توجه قرار گرفته و رویکرد اصلاح آموزش عالی مدنظر قرار گیرد.
قائم‌ مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه تغییر رویکرد در نظام آموزش عالی اصلی اجتناب‌ناپذیر است و این امر تنها به عوامل اجرایی باز نمی‌گردد بلکه باید اعضای هیئت علمی و مجموعه دانشگاهی نیز این تغییر رویکرد را دنبال کنند، اظهار کرد: باید مباحث کارآفرینی، ارزش‌آفرینی، ثروت‌آفرینی و نقش‌آفرینی مورد توجه قرار گیرد و در جهت رفع نیازهای جامعه حرکت کرد، ساختار نظام آموزش عالی باید به گونه ای باشد که فارغ‌التحصیلان مورد بهره‌برداری قرار گیرند و در این مسیر نباید تنها به اقدامات وزارت علوم و عوامل اجرایی در ستاد وابسته بود.
وی با تأکید بر تغییر نگرش و رویکردها نسبت به آیین‌نامه ارتقای علمی توسط اعضای هیئت علمی و پژوهش‌گران و توجه به برون‌داد و اثربخشی پژوهش‌ها تصریح کرد: توسعه اقتصادی به نوآوری گره‌ خورده است، جایگاه شانزدهم کشور در مراتب علمی جهان‌ محور توجهات نیست بلکه باید این جایگاه علمی کشور به توفیقات اقتصادی منتهی شود که این نوآوری در واقع وابسته به شرکت‌های نوپاست، 22 درصد نوآوری دنیا مربوط به شرکت‌های نوپاست و 95 درصد نوآوری‌های موثر نیز از دل استارت‌آپ‌ها بیرون آمده است که در اقتصاد بسیار موثر است.
کشمیری بیان کرد: شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان ریشه در میان فارغ‌التحصیلان دارند، این شرکت‌ها فضای کارآفرینی را شکل می‌دهند و دانشگاه نیز باید فضای جدید را هضم و در جهت توسعه آن تلاش کند.
یادآور می‌شود؛ در این مراسم از 62 پژوهشگر برتر استان مرکزی تجلیل شد و تفاهم‌نامه همکاری علمی بین دانشگاه اراک و دانشگاه اسلوونی به امضا رسید.
انتهای پیام

captcha