حضور «اردوغان» در مراسم بزرگداشت مولانا
کد خبر: 3773340
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵

حضور «اردوغان» در مراسم بزرگداشت مولانا

گروه بین‌الملل ــ رئیس‌جمهور ترکیه تا ساعاتی دیگر برای شرکت در مراسم بزرگداشت مولانا وارد شهر قونیه خواهد شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای شرکت در مراسم بزرگداشت هفتصد و چهل و پنجمین «سالگرد درگذشت مولانا جلال‌الدین بلخی رومی» موسوم به «شب عروس» به قونیه سفر می‌کند.

وی همچنین در این سفر دیداری با مردم قونیه خواهد داشت و در مرکز کنگره سلجوقیان نیز سخنرانی با محوریت جایگاه این شاعر و عارف بزرگ جهان اسلام می‌کند.

حضور «اردوغان» در مراسم بزرگداشت مولانا

تشریح برنامه‌ها

همچنین به گزارش همین رسانه، بدالستار یارار (مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری استان قونیه) درباره برنامه‌های ویژه‌ای که برای مراسم بزرگداشت هفتصد و چهل و پنجمین «سالگرد درگذشت مولانا جلال‌الدین بلخی رومی» در نظر گرفته شده است، توضیح داد: برنامه متنوعی را برای گرامیداشت مولانا و همچنین ایرانیانی که به قونیه می‌آیند آماده کردیم که درصدد توسعه آن هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال هشتاد و یکمین سال گرامیداشت مولانا را برگزار می‌کنیم. از سال 1937 این مراسم به صورت بین‌المللی برگزار شده است.

یارار اظهار کرد: ایرانیان استقبال گسترده‌ای از مراسم «شب عروس» دارند. مولانا ارزش معنوی و مدنی‌ترین ارتباط میان دو کشور ایران و ترکیه است که می‌تواند فرصت‌های فرهنگی و اجتماعی دیگری را نیز نصیب دو کشور کند.

مدیرکل اداره فرهنگ و گردشگری درباره برنامه‌های مشابه گفت: 30 سپتامبر، سالروز میلاد مولاناست و امسال پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی «میستیک» را برگزار کردیم که ایرانیان و هنرمندان این کشور در صدر کشورهای شرکت کننده قرار داشتند. ما همیشه برای برگزاری برنامه‌های مختلف مشترک با ایران آمادگی داریم.

وی درباره فعالیت‌هایی که برای گرامیداشت شمس تبریزی انجام شده است، تصریح کرد: امسال مرمت مزار شمس و مسجد اطراف آن را در برنامه خود داریم. این مزار قدمتی 500 ساله دارد و باید با دقت و حوصله بازسازی شود. همیشه برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای برای گرامیداشت شمس ترتیب داده‌ایم و نشریه‌های مرتبط با وی از طرف اداره فرهنگ و گردشگری منتشر می‌شود، البته ایران نیز برنامه‌های خاص خود را درباره شمس برگزار می‌کند و امیدواریم در سال‌های آینده با هماهنگی دوجانبه برنامه‌های بیشتری برگزار کنیم.

یارار درباره موضوع خواهرخواندگی تبریز و خوی با قونیه گفت: این موضوع در دوره شهردار قبلی قونیه مطرح شد. قونیه آمادگی دارد تا با هر شهری از ایران، از تبریز و خوی گرفته تا اصفهان و شیراز، خواهرخواندگی برقرار کند.

امسال در قالب مراسم بزرگداشت هفتصد و چهل و پنجمین «سالگرد درگذشت مولانا جلال‌الدین بلخی رومی» در قونیه بالغ بر سه هزار برنامه متنوع از جمله آئین سماع، کنفرانس، تئاتر و نمایش برگزار شد.

قونیه همچنین در چارچوب مراسم امسال که محتوای اصلی آن «به وقت سلام» بوده و امروز روز پایانی آن است، میزبان جمع کثیری از دوستداران مولانا و گردشگران داخلی و خارجی در «شب عروس»‌ بود.

یادآور می‌شود، همه ساله از ۱۰ تا ۱۷ دسامبر، مراسم بزرگداشت مولانا در شهر قونیه ترکیه برگزار می‌شود. این مراسم شامل آئین‌ها و مناسک خاصی است که گردشگران زیادی را برای تماشا به  سمت خود جلب می‌کند.

انتهای پیام

captcha