مباحث زن و خانواده در کشور بر مبنای معارف اهل‌بیت(ع) تحلیل شود
کد خبر: 3773382
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸

مباحث زن و خانواده در کشور بر مبنای معارف اهل‌بیت(ع) تحلیل شود

گروه اجتماعی ـ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران گفت: اگر بحث تحول اجتماعی در بحث زن و خانواده را در مسیر درست یعنی بر مبنای مکتب اهل‌بیت(ع) دنبال نکنیم این جریان قطعاً در مشرب‌های مدرن و پست‌مدرن خود منتظر ما نخواهند نشست و همان طور که امروز در میدان هستند میدان را به دست می‌گیرند.

دوری از اسلام در مباحث زن سبب میدان‌داری مشرب‌های مدرن شده استبه گزارش ایکنا از قم، فریبا علاسوند، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه خواهران شامگاه دوشنبه، 26 آذرماه در مراسم رونمایی از کتاب «المراة فی اللغة القرآن» که در این مرکز برگزار شد، گفت: امیداریم بتوانیم گام‌های مؤثری را در کشورهای اسلامی در راستای ارائه نگاه ناب معارف اهل بیت(ع) به مسئله زن و خانواده ارائه دهیم؛ این نشست نیز با همکاری دو مرکز برگزار شده است و امیدواریم بحث ترجمه مباحثی که دارای نگاه استراتژیک و راهبردی‌تر هستند در مقیاس بزرگی در این مرکز دنبال شود.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: جریان ترقی‌خواهی و اصلاحی در کشورهای عربی و پیش از ایران و قبل از قرن بیستم ایجاد شد؛ کشورهای عربی نسبت به جریان اصلاح در کشورهای غربی نسبت به مسئله حجاب حساس شدند و مباحثی مطرح کردند؛ محمد عبده در آن زمان طرح خود را در‌خصوص پالایش فرهنگ عربی نسبت به آنچه در دین نیست، مطرح می‌کند.

وی گفت: مطالعه این وضعیت نشان می‌دهد که وضعیتی که سه جریان در شکل‌گیری وضعیتی که آن زمان در کشورهای عربی و ایران و برخی کشورهای آفریقایی رخ داد دخالت داشتند که شامل جریان فقهی، کلامی و تفسیری است.

استاد حوزه اظهار کرد: جریان کلامی، پدیده تحول‌خواهی را تئوریزه کرد و این جریان در بستر کلام، تا به امروز نیز ادامه دارد؛ این بحث ابعاد پیچیده‌تری پیدا کرده است؛ جریان فقهی، طبق گزارش‌های موجود از کشورهایی چون مصر آغاز می‌شود و عثمانی و سوریه و عراق و... نیز آن را پذیرفتند؛ جالب این است که این تحول‌خواهی از تحول‌خواهی کلام شکل گرفت.

علاسوند یادآور شد: قانون اساسی مصر بر اساس دکترین ضرورت و ولایت حاکم به اندازه نیاز در احکام دخالت کردند و البته پیش از این نیز تصریح کردند که اسلام را نیز محترم می‌شمریم.

وی افزود: عبده در سال 1929 پیشنهاداتی برای تغییر قانون اساسی مصر می‌دهد که جریان‌های دیگری را ایجاد کرد؛ قانون حمایت خانواده در سال 1946 و 1353 که در ایران به تصویب رسید از این پیشنهادات عبده ناشی شده بود؛ پیشنهاداتی در زمینه سه طلاقه شدن و تغییرات در قوانین طلاق و ازدواج و... که در مصر رخ داد، در ایران نیز شاهد همین پیشنهادات هستیم.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده بیان کرد: بستر تفسیری سومین بستر است؛ در جریان تفسیری تاریخ اسلام، تفاسیر 150 سال قبل و 150 سال اخیر دوره‌های خاص تفسیری است؛ ادبیات قیم‌محور و سلطه‌محور و تعابیری که در نظر کسانی که از آنها استفاده کردند بار معنایی خاصی نداشتند تغییر می‌کند و تفاوت معنایی در متفکران شکل می‌گیرد؛ این مباحث در فهم قرآنی عبده و شاگردان او و سیدقطب شکل گرفت.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی نیز دیدگاه‌هایی در مقام تکریم زن بیان می‌کنند که ممکن است برخی نیز مدعی شوند که این نگاه در اثر فشار فرهنگی جامعه مدرن بوده است که البته نظر مخالفی نیز وجود دارد که مبتنی بر نظریات ناب اسلامی بود که کمتر به آنها توجه شده بود.

استاد حوزه اظهار کرد: کشورهای اسلامی به شکل مشترک، یک تغییر را تجربه کردند؛ این تجربه در کشورهای عربی منطقی بود زیرا در این کشورها مسئله اقلیمی و بومی وجود داشت که همان سلطه فرهنگ اهل سنت است؛ اگر کسی به منابع اهل سنت در بحث زنان توجه کند، این جریانات تحول‌خواه را توجیه می‌کند.

علاسوند یادآور شد: اگر این اتفاق را در مسیر درست یعنی بر مبنای مکتب اهل بیت(ع) دنبال نکنیم این جریان قطعا در مشرب‌های مدرن و پست مدرن خود منتظر ما نخواهند نشست و همان طور که امروز در میدان هستند میدان را به دست می‌گیرند.

انتهای پیام

captcha