وحدت حوزه و دانشگاه؛ آمیزه‌ای از تعهد و تخصص
کد خبر: 3773457
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷

وحدت حوزه و دانشگاه؛ آمیزه‌ای از تعهد و تخصص

گروه اجتماعی - مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان گفت: حوزه و دانشگاه، در حقیقت به مثابه دو بال یک پرنده، برای عروج کردن و رسیدن به کمال هستند، زیرا وحدت این دو، یعنی آمیختن تخصص و تعهد؛ علم بدون معرفت و اعتقاد بدون دانایی، هیچکدام نمی‌تواند انسان را به کمال برساند.

حوزه و دانشگاه؛ آمیزه‌ای از تعهد و تخصص

حجت‌الاسلام مصطفی باهری، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان در گفت‌وگو با ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، گفت: روز شهادت آیت‌الله مفتح در تقویم جمهوری اسلامی، روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است، زیرا ایشان از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.
مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان ادامه داد: در جامعه دینی ما، حوزه و دانشگاه هر یک وظایف علمی و رسالت خاص خود را دارد، اما آنچه می‌تواند باعث کمال شود، وحدت میان این دو نهاد است.
وی اظهار کرد: حوزه و دانشگاه، در حقیقت به مثابه دو بال یک پرنده، برای عروج کردن و رسیدن به کمال است، زیرا وحدت این دو، یعنی آمیختن تخصص و تعهد؛ علم بدون معرفت و اعتقاد بدون دانایی، هیچکدام نمی‌تواند انسان را به کمال برساند.
باهری افزود: کسانی که با دین مخالف هستند، تلاش زیادی می‌کنند تا میان حوزه و دانشگاه فاصله بیندازند؛ حتی در تاریخ سراغ داریم که در برخی موارد، حوزه و دانشگاه را به جان یکدیگر انداختند، که در این میان عده‌ای خاص منفعت شخصی می‌برند.
وی ادامه داد: در نظام گذشته تلاش‌های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی، به ویژه دانشگاه‌ها، صورت پذیرفت؛ اما انقلاب اسلامی این فاصله‌ها را از میان برداشت.
مدرس دانشکده علوم قرآنی زاهدان بیان کرد: در تاریخ نیز در دوره‌های قرن ۱۷ و ۱۹ میلادی، اختلاف بین کلیسا و علم مصیبت‌های زیادی ایجاد کرد؛ اما در حکومت اسلامی توفیق مهمی نصیب ما شد و وحدت حوزه و دانشگاه که جزو یادگاران امام راحل است حرکات تخصصی و مثمری به‌ویژه در درس‌های متداول دانشگاه به‌وجود آورد.
وی به روزآوری سیستم حوزوی را از دیگر دستاوردهای وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: حوزه در مسائل علمی و برخورداری از تحصیلات دانشگاهی نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشت.
باهری اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه برای هدایت و رسیدن به رشد و بالندگی احتیاج به کمک و ممارست دارد و باید همه حرکت‌ها با گام‌های علمی ـ تخصصی و کارگروهی انجام شود تا وحدت به‌صورت رسمی باشد نه روز وحدت؛ آن وقت ثمرات آن بسیار قوی‌تر از امروز خواهد بود.

انتهای پیام

captcha