چادر مشکی گران‌ترین پوشاک بازار ایران/ سهم چادر از تولید داخل؛ 8 تا 10 درصد
کد خبر: 3773462
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
قبادی تبیین کرد:

چادر مشکی گران‌ترین پوشاک بازار ایران/ سهم چادر از تولید داخل؛ 8 تا 10 درصد

گروه جامعه ــ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ضمن تأیید این مسئله که بیشترین افزایش قیمت پوشاک در حوزه چادر مشکی بوده است، گفت: نماینده انجمن طراحان و تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب به کارگروه تأمین مواد اولیه معرفی شده است و پیگیری جدی‌تری برای تأمین مواد اولیه چادر صورت خواهد گرفت.

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که چرا تولید‌کنندگان محصولات حجاب نسبت به سایر تولید‌کنندگان پوشاک مشکل بیشتری در تأمین مواد اولیه دارند؟ گفت: بخش کمی از نیاز گسترده جامعه ما در حوزه چادر در داخل تولید می‌‌شود و در این حوزه وابستگی بیشتری به واردات داریم. 
 
وی بر همین اساس بر لزوم توجه ویژه به بحث تولید داخل در عرصه چادر مشکی تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم. به همین دلیل طی هفته جاری نشستی با مسئولان انجمن طراحان و تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب داشتم که بیش از 30 مسئله در این نشست مطرح و بررسی شد. یکی از مهم‌ترین مسائل بحث شده پیگیری جدی‌تر تأمین مواد اولیه محصولات عفاف و حجاب بود.
 
قبادی ادامه داد: در این نشست مقرر شد نماینده انجمن طراحان و تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب به کارگروه تأمین مواد اولیه معرفی شود تا بتواند در جلسات این کارگروه شرکت و مطالبات صنف خود را به این کارگروه اعلام کند تا زمینه تسریع و تسهیل تأمین مواد اولیه حوزه حجاب فراهم شود. از هم‌اکنون برنامه‌های مختلفی را با هدف در دسترس مردم قرار دادن محصولات عفاف و حجاب دنبال می‌کنیم.
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای کاهش قیمت چادر مشکلی که بیش از سایر محصولات عفاف و حجاب افزایش یافته می‌توان انجام داد؟ گفت: در پوشش سر یعنی روسری و شال افزایش قیمت خیلی زیادی نداشتیم اما چون در تولید چادر بین هشت تا 10 درصد در داخل چادر مشکی تولید می‌کنیم و بیشتر نیاز از خارج از کشور تأمین می‌شود افزایش قیمت زیاد بوده است.
 
وی با اشاره با اقداماتی که طی دو سال اخیر در حوزه پوشاک ایرانی اسلامی انجام شده است، گفت: بازنگری تولیدکنندگان، تمرکز بر تولید داخل و افزایش و توسعه ظرفیت‌های تولید داخل در حوزه روسری و شال نکته خیلی مهمی است که محقق شده است. البته موضوع مهم‌تر توجه به طراحی ایرانی به صورت جدی در محصولات شال و روسری است.
 
قبادی با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در حوزه پوشاک، گفت: برگزاری این نمایشگاه‌ها نشان دهنده ظرفیت و توان گسترده در این حوزه است. تلاش فعالان حوزه مد و لباس در سال‌های اخیر منجر به ایجاد ظرفیت‌های متنوع و جدید شده است. تأیید این ادعا نیز ارائه این آثار در نمایشگاه‌ها و رویدادهایی است که در شکل‌های مختلف به ویژه در سال جاری به اجرا رسیده است.
 
فکر ایرانی را در لباس‌های ایرانی به صورت انبوه می‌توان دید
 
وی برپایی نمایشگاه ایران مد، نمایشگاه طراحان مد در جشنواره سی‌پال و به خصوص راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه لباس ایرانی را دلیلی بر اثبات مطالب مطرح شده عنوان و اظهار کرد: نکته مهم این است که در همه این فعالیت‌ها عنصر طراحی ایرانی اسلامی به خوبی مشاهده می‌شود و خلاقیت‌ها و نو‌آوری‌ها با استفاده از فکر و اندیشه ایرانی کم کم در حوزه لباس به صورت انبوه قابل مشاهده است.
 
زمینه حذف برندهای خارجی در حوزه لباس فراهم شده است
 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت ارشاد از خروج برندهای خارجی از ایران و جایگزینی برندهای ایرانی سخن گفت و اظهار کرد: سیاست‌های مختلف کشور در ایجاد برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در واردات لباس منجر به کاهش حضور برندهای خارجی شده است. حتی برخی از برندهایی که پیش از این مجوز‌ دریافت کرده بودند با شرایط جدید کشور امکان واردات حتی به صورت قاچاق را کمتر پیدا می‌کنند و گاهی اصلاً پیدا نمی‌کنند، به همین دلیل زمینه حذف آنها فراهم شده است. اتفاق خوبی که در حال رخ دادن است، این است که برندهای ایرانی جایگزین برندهای خارجی می‌شوند، به طوری که شاهد هستیم چند فروشگاه ایرانی دقیقاً در محل برندهای خارجی سابق در حال فعالیت هستند؛ این مسئله حاکی از وجود ظرفیت است.
 
اما آیا برندهای ایرانی از این فرصت برای بالابردن کیفیت و ماندگاری نزد مشتریان ایرانی استفاده می‌کنند؟ قبادی پاسخ داد: کم کم طراحان و تولیدکنندگان به گستردگی این ظرفیت پی برده‌اند و تلاش می‌کنند از این فرصت استفاده کنند. مثلاً کیفیت تولید را ارتقا دهند، طراحی را متنوع‌تر کنند، گروه‌های کالایی جدید‌تری را اضافه کنند و ....؛ حوزه لباس اجتماع بانوان موفق‌ترین بخش است اما طبعاً کافی نیست و ما به سایر گروه‌های کالایی از جمله پوشاک کودکان، نوجوانان و آقایان نیز نیاز داریم.
 
وی در خصوص کمبود مواد اولیه و مشکلات تأمین این مواد نیز گفت: مشکل کنونی تأمین مواد اولیه است. البته کارگروهی به همت تعدادی از پیشکسوتان و نمایندگان اتحادیه‌‌های صنفی و رؤسای برخی از اتحادیه‌ها با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده که در حال رفع مشکلات این حوزه است، اما کار سختی است. پیش از این واردات برخی از مواد اولیه به صورت غیرتخصصی انجام می‌شد یا به عبارتی توسط کارگزاران صورت می‌‌گرفت و برندها و کارگزاران این حوزه مستقیماً اقدام به ثبت سفارش و طی مراحل نمی‌کردند، اما با همکاری کارگروه تأمین مواد اولیه وزارت صنعت، معدن و تجارت و برندها و تولیدکنندگان زمینه همکاری اعم از صدور کارت بازرگانی و تسریع در نوبت‌های واگذاری ارز و در نهایت کمک به توزیع محقق شده و گزارشی نیز در این زمینه به زودی منتشر می‌شود.
 
وی ادامه داد: تولید‌کنندگان و طراحان ما به اهمیت موضوع پی برده‌اند؛ همایش چالش‌ها و فرصت‌های تولید لباس ایرانی و طراحی ایرانی نیز به صورت مکرر و مستمر برگزار و فرصت‌ها و چالش‌های پیش رو مثل قاچاق مورد بررسی قرار می‌گیرد. فعالان و اتحادیه‌های صنفی و استانی نیز به صورت جزئی در متن و بطن کار قرار گرفته‌اند. البته باید همه دست‌اندرکاران از جمله گمرک، بانک مرکزی و ... کمک کنند تا مسئله مهم تأمین مواد اولیه به صورت ویژه و با نگاه خاص مبتنی بر توانمند بودن در تولید، بدون اتکای خارجی محقق شود.
 
همه مشکلات از تحریم نیست؛ نیاز به بازنگری امکانات و ظرفیت‌ها داریم
 
قبادی تصریح کرد: یکی از نیازهای جدی حوزه نخ تأمین مواد پتروشیمی است. باید با نگاه ویژه به این بخش نگاه کنیم تا وابستگی ما کم شود. ارتقای دانش تولیدات خاص در حوزه مواد اولیه بسیار مهم است. اکنون برخی از انواع نخ را چون مزیت کمی در تولید آن وجود دارد، تولید نمی‌کنیم اما اکنون باید این تولیدات فعال شوند. همه مشکلات از تحریم نیست، بسیاری از مسائل به بازنگری امکانات و ظرفیت‌ها نیاز دارد.
 
قبادی در پاسخ به این سؤال که آیا اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش قیمت پوشاک می‌شود؟ گفت: قیمت محصولات ایرانی خیلی بالا نیست و اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سایر محصولات داشته باشیم مشاهده می‌کنیم که قیمت‌ها بالا نیست، اما اگر تولیداتمان انبوه‌تر و تنوع و تکثر ایجاد شود و به خصوص مواد اولیه فراهم شود، طبیعی است که قیمت‌ها پایین می‌آید. اخبار رسیده حاکی از این است که با اقداماتی که کارگروه تأمین مواد اولیه انجام داده و همکاری‌‌هایی که برخی از وارد کنندگان در وارد کردن مواد اولیه داشته‌اند، شاهد کاهش قیمت در برخی از پارچه‌ها هستیم. در حوزه سراجی کیف و کفش هم شاهد کاهش برخی مواد اولیه هستیم. به واسطه اقدامات چند سال اخیر و تنوع ایجاد شده، افزایش قیمتی که در سایر بخش‌ها داشتیم در بخش محصولات مد و لباس ایرانی نداشته‌ایم.
 
انتهای پیام
captcha