بارگاه بانوی قم؛ پناهگاه علمی علما
کد خبر: 3773496
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

بارگاه بانوی قم؛ پناهگاه علمی علما

گروه معارف - استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیر اجتماعی حضرت معصومه(س) در دوران زندگی خود عنوان کرد: عبودیت حضرت معصومه(‌س) به جایی می‌رسد که پس از وفات ایشان قبر و بارگاه آن بزرگوار، پناهگاه علمی علما می‌شود.

بارگاه بانوی عباد قم، پناهگاه علمی علماحجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: ما در سال تنها دوبار از حضرت معصومه(‌س) یاد می‌کنیم‌ که آن هم در شب ولادت و شب وفات ایشان است، بر همین اساس نیز مسیر زندگی خود را هم بر مبنای همین روش قرار داده‌ایم؛ به گونه‌ای که در جامعه امروزی کارهایی را انجام می‌دهیم که در راستای مسیری که ائمه(ع) پیش برده و برای ما قرار داده بودند،‌ حرکت نمی‌کنیم. بنابراین می‌توان گفت متأسفانه در زندگی امروزی ما مسیر ائمه(ع)‌ مشاهده نمی‌شود و به دنبال آن نیز سیره زندگی ما بر اساس ائمه معصومین(‌ع)‌ قرار داده نشده است. در واقع این موارد نشان می‌‌دهد که ما از راهبردهایی که این بزرگواران برای ما تعیین کرده‌اند، عقب مانده‌ایم.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تأثیر اجتماعی حضرت معصومه(س) در دوران زندگی خود عنوان کرد: متأسفانه از تاریخ زندگی حضرت معصومه‌(‌س)‌ اطلاعات کمی وجود دارد؛ به گونه‌ای که حتی در روایات نیز کمتر از ایشان سخن به میان آمده و تنها اطلاعات موجود به اندازه کشف کرامات ایشان بوده است.

فیض‌آبادی افزود: به عنوان نمونه می‌توان به یکی از روایاتی که در این خصوص آمده اشاره داشت؛ روزی افرادی به مدینه رفتند و سوالی از امام کاظم(ع)‌ داشتند و به جهت نبود ایشان، حضرت معصومه(‌س) به همه سؤالات پاسخ داد و هنگام رفتن، پدرشان متوجه شد که این بانوی بزرگوار همه سؤالات را پاسخ داده است؛ ایشان در همین خصوص فرمود «پدرت فدایت شود»؛ در واقع این موضوع ارزش و قدرت علمی حضرت معصومه(‌س) را نشان می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه ‌با بیان اینکه همچنین به موضوع ازدواج نکردن ایشان نیز توجهی شده و در روایات آمده، عنوان کرد: ‌در واقع دلیل این امر را می‌توان این موضوع دانست که در آن زمان کسی جسارت نداشت با دختران امام کاظم(ع)‌ ازدواج کند که به همین دلیل دختران ایشان مجرد بودند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(‌س) ‌هنگامی که به ایران آمدند و وفات یافتند، این ‌شهر قطب حوزه علمیه شیعه به‌شمار می‌رود، به گونه‌ای که علما در این شهر جمع می‌شوند و در خصوص بحث‌های معنوی بسیاری به بحث‌ و گفت‌وگو می‌پردازند؛ به نوعی که علما گفته‌اند فهمیدن درس در کنار قبر حضرت معصومه(س) بیشتر از مکان‌های دیگر است.

فیض‌آبادی عنوان کرد: همچنین در شرح حال یکی از مفسرین آمده است که ما برخی از مطالب تفسیری که در شهرهای دیگر متوجه نمی‌شدیم را در شهر قم درک آن‌ها برایمان آسان بود.

انتهای پیام

captcha