نیازمند پژوهش‌های مبتنی بر نیاز جامعه هستیم/ توان پژوهشی جهاد دانشگاهی اثبات شده است
کد خبر: 3773526
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
بابایی:

نیازمند پژوهش‌های مبتنی بر نیاز جامعه هستیم/ توان پژوهشی جهاد دانشگاهی اثبات شده است

گروه اجتماعی ـ رئیس جهاد دانشگاهی فارس تأكید كرد كه امروز بیش از هر زمان نیازمند پژوهش‌های مبتنی بر نیاز جامعه در راستای ارتقای توان تولید و فناوری هستیم.

به گزارش ایكنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاد دانشگاهی فارس امروز، 27 آذرماه در حاشیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس، در جمع خبرنگاران با تأکید براینکه توان پژوهشی کشور در مراکز آموزش عالی و دانشگاهی و نهاد جهاد دانشگاهی، طی سال‌های گذشته اثبات شده است، گفت: امروز بیش از هر زمان نیازمند پژوهش‌های مبتنی بر نیاز جامعه در راستای ارتقای توان تولید و فناوری هستیم.
وی با تصریح اینكه کاربردی شدن پژوهش و تحقیقات و متناسب‌سازی آن با نیازهای بخش‌های مختلف جامعه، زیرساخت توسعه محسوب می‌شود، افزود: اگر نیازهای اصلی و روزآمد جامعه احصا شده و مبنای پژوهش‌ها قرار گیرد، قطعا تحقیقات انجام شده کاربردی بوده و اثرگذار خواهد بود.
رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی عنصری مهم در توسعه جوامع است، گفت: انجام پژوهش در حوزه‌های مختلف، اگر متناسب با شاخص‌های علمی باشد، می‌تواند مبنای تصمیم‌گیری‌های کلان قرار گرفته و در توسعه تأثیرگذار باشد.
بابایی با بیان اینکه بدون شناخت دقیق مسائل اثرگذار در مسیر توسعه یک جامعه، نمی توان حرکتی هدفمند و مدیریتی صحیح را انجام داد، گفت: برای دستیابی به این شناخت نیازمند پژوهش هستیم؛ پژوهشی مبتنی بر نیازسنجی و مسئله شناسی درست.
وی تأکید کرد: تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که مبنای هر موفقیتی شناخت دقیق مسئله و انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی بر اساس آن بوده است؛ پژوهشی که راهکارهای اساسی را برای رسیدن به هدفی مشخص، ارائه دهد.
بابایی با اشاره به ظرفیت‌های مختلف کشور خصوصا در بعد نیروی انسانی متخصص، گفت: برای تولید فناوری و ایجاد ثروت و قدرتی که به اقتدار و استقلال کشور منتهی شود، امروز بیش از هر زمان نیازمند پژوهش‌های زیربنایی در بخش‌های مختلف هستیم.
وی با اشاره بر اینکه ایران ظرفیت رفع نیازها را با اتکا به توانایی‌های داخلی دارد، لزوم بهره‌گیری از تجارب دیگر کشورها را یادآور شد و گفت: پژوهش را باید فراتر از یک نمایشگاه مدنظر قرار داد.
رئیس خبرگزاری ایكنا شعبه فارس گفت: برپایی نمایشگاه‌ دستاوردهای پژوهشی و فناوری اگر بتواند نقش پل ارتباطی بین صنعت و دانشگاه را ایفا کند، ثمربخش خواهد بود، در غیر اینصورت، تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت و بیشتر یک اقدام تشریفاتی محسوب می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس با تأکید براینکه حضور در چنین رویدادهایی باید خارج از فضای تکالیف قانونی و براساس احساس نیاز واقعی دنبال شود، گفت: باید نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری آنقدر جذابیت داشته باشد تا دانشجویان و دانشگاهیان و حتی دانش‌آموزان و دیگر علاقمندان به پژوهش را جذب کند.
بابایی اظهار کرد که نمایشگاه باید محلی برای تبادل ایده، اطلاعات و شکل‌گیری روابط کاری در حوزه‌های مختلف نظیر پژوهش و تحقیقات باشد، گفت: رویکرد اینگونه نمایشگاه‌ها باید جذب ایده، احصای نیازهای واقعی بخش‌های مختلف و ارتباط دهنده بین بخش اجرایی و دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی باشد.
انتهای پيام

captcha