علوم انسانی با نوشتن «بسمه‌تعالی» در آغاز مقاله‌ها اسلامی نمی‌شود
کد خبر: 3773597
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۷
غلامعلی حدادعادل:

علوم انسانی با نوشتن «بسمه‌تعالی» در آغاز مقاله‌ها اسلامی نمی‌شود

گروه دانشگاه ــ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر سه عنصر بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی در تحول علوم انسانی اظهار کرد: علوم انسانی با نوشتن «بسمه‌تعالی» در آغاز مقاله‌ها اسلامی نمی‌شود، بلکه به کار پژوهشی مؤثر در این حوزه نیاز دارد.

حدادعادلبه گزارش ایکنا؛ غلامعلی حدادعادل، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سه‌شنبه، 27 آذرماه، در نشست «مأموریت‌ پژوهش‌های علوم انسانی در دوران معاصر»، که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، اظهار کرد: 27 آذرماه، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است و به این مناسبت باید یاد و خاطره شهید مفتح، شهید مطهری و مرحوم آیت‌الله طالقانی را گرامی بداریم که عمر خود را در راه وحدت حوزه و دانشگاه سپری کردند.

وی افزود: تصور عموم مردم این است که کار اصلی جامعه را پزشکان و مهندسان انجام می‌دهند و علوم انسانی اصطلاحاً به گل و بلبل می‌پردازد. در مناصب کشور و مقام‌های اجرایی هم اگر نگاه کنید، عمدتاً کار اصلی دست مهندسان و پزشکان است، نه اینکه کار آن‌ها لازم و مؤثر نباشد، بلکه علوم انسانی به اندازه علوم پایه و مهندسی جدی گرفته نمی‌شود. هزینه‌های پژوهش در حوزه‌های علوم انسانی خیلی کم‌تر از علوم مهندسی است و در نتیجه این حوزه با مشکل بازار کار هم مواجه شده است. اما آیا واقعاً علوم انسانی کاربردی نیست و در مقابل رشته‌های مهندسی اهمیتی ندارد؟ به عقیده من، مسائلی در جامعه امروز ایران وجود دارد که جز با پژوهش‌های علوم انسانی حل نمی‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: مسئله خانواده که به کیان ملی ما مرتبط است و تزلزل آن فرهنگ کشور را به مخاطره می‌اندازد، امروز باید جدی گرفته شود. بی‌رغبتی به ازدواج، افزایش سن ازدواج، میل به بچه‌دار نشدن و یا به یک و دو فرزند اکتفا کردن، کاهش جمعیت کشور، افزایش طلاق و مشکلات بچه‌های طلاق از عوارض تهدید کیان خانواده است.

حدادعادل تصریح کرد: مسئله اعتیاد معضل دیگری در جامعه است. خانواده‌هایی را که سرپرست آن‌ها به اعتیاد دچار شده است، از نزدیک دیده‌ام. این بلا واقعاً خانمان‌سوز است. آیا برای حل این معضل فقط قوانین سفت و سخت نیاز است یا به علوم انسانی نیاز داریم؟ مدتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام به اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مشغول بودیم و با بررسی‌های خود مشاهده کردیم که این مسئله چه ابعاد وسیع اجتماعی را دربرمی‌گیرد.

وی یادآور شد: مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و از ایران به خارج کشور معضل بزرگی است، گویی مکشی ایجاد شده که می‌خواهد همه خون جامعه را در یک جا متمرکز کند. در این 40 سال روستاها را آباد کردیم. بین روستاها و شهرها جاده ساختیم و امکانات و تکنولوژی را به روستا بردیم تا زندگی بومی آنان تأمین باشد، اما آن‌ها بر همان اتومبیلی که به آن روستا بردیم، سوار می‌شوند و با همان جاده‌ای که ساختیم، به شهر مهاجرت می‌کنند. همچنین موضوعاتی مانند ایجاد اشتغال در فضای تحریم و اصلاح نظام تعلیم و تربیت نیز از مسائلی هستند که جز با پژوهش‌های علوم انسانی حل نمی‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: یکی از موضوعات مهمی که علوم انسانی می‌تواند با رویکردی کاربردی به آن بپردازد، ترویج قانون‌پذیری در جامعه است. بدون تعارف ملتی بوده‌ایم که برای دو هزار و 500 سال تحت استبداد و بی‌قانونی قرار داشتیم. بنابراین تمکین به قانون نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.

حدادعادل در پایان با قدردانی از رئیس دانشگاه علامه طباطبایی برای توجه به پژوهش در علوم انسانی، اظهار کرد: در شورای تحول علوم انسانی، سه عنصر بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی را ملاک قرار داده‌ایم. بومی‌سازی از این جهت نیاز است که ما می‌خواهیم دین و فرهنگ خودمان را داشته باشیم و البته باید بدانیم که علوم انسانی با نوشتن «بسمه تعالی» در آغاز مقاله‌ها اسلامی نمی‌شود، بلکه به پژوهش‌های مؤثر در این حوزه نیاز است. کارآمدی و روزآمدی نیز به این جهت نیاز است که بتوانیم از علوم انسانی برای مسائلی که ذکر کردم استفاده کنیم.

انتهای پیام

captcha