تشویق پژوهشگران، هدف جشنواره پژوهش فرهنگی سال است
کد خبر: 3773715
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات:

تشویق پژوهشگران، هدف جشنواره پژوهش فرهنگی سال است

گروه هنر ــ محمد سلگی گفت: پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال سعی دارد با برنامه‌های خود پژوهشگران داخلی و خارجی را تشویق کند تا در این رویداد حضوری فعال داشته باشند.

به گزارش ایکنا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، با حضور محمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و دبیر جشنواره، حسین دهقان، دبیر علمی جشنواره و زهره سعیدی، دبیر اجرایی جشنواره امروز ۲۷ آذرماه برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، سلگی با بیان این‌که، این جشنواره تنها رویدادی است که تمام آثار پژوهشی حوزه فرهنگ و هنر را پوشش می‌دهد، اظهار کرد: جشنواره پژوهش فرهنگی سال از سال ۱۳۷۵ آغاز شده و بالغ بر ۱۴ دوره را گذرانده است. با وجود گستردگی آن در دوره‌های قبل بنا به دلایلی تصمیم گرفتیم این دوره را محدودتر و خلاصه‌تر در نظر بگیریم. امسال با پذیرش آثار از محققان، جشنواره را با حضور دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز مهم تحقیقاتی و بسیاری از نهاد‌های پژوهشی شروع برگزار خواهیم کرد.
وی درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف نخست جشنواره تشویق پژوهشگران و اندیشمندان داخلی و خارجی است. معرفی و شناسایی آثار در حوزه پژوهشی و فرهنگی، زمینه‌سازی برای انجام پژوهش‌های فرهنگی در راستای نیاز فرهنگی جامعه، گسترش و توسعه پژوهش‌های فرهنگی در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی، شناسایی و تقویت تمدن ایران با سایر کشور‌ها و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در عرصه نخبگان جامعه است.
سلگی با بیان تعریفی از پژوهش فرهنگی ادامه داد: با توجه به اهداف اعلام شده، انتظار داریم به رونق و گسترش هر چه بیشتر فرهنگ و تحقیقات فرهنگی کمک کنیم، چراکه این پژوهشگاه در واقع نهاد و معاونت پژوهشی وزارت ارشاد محسوب شده و تاکنون نیز نشان داده است که توانایی وسیعی در ارائه پژوهش‌های کاربردی به جامعه و به ویژه سازمان‌ها به منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری فرهنگی دارد.
رئیس پژوهشگاه فرهنک و هنر ادامه داد: علاوه بر جوایزی که برای برگزیدگان جشنواره در نظر گرفته شده که در چنین برنامه‌هایی مرسوم است، یکی از اهداف و مقاصد اصلی ما تبدیل پایان‌نامه‌ها و طرح‌های پژوهشی منتخب به کتاب است که از همین رهگذر و به منظور توزیع و گسترش دانش فرهنگی انجام خواهیم داد. در همین راستا، اگر کتابی از پژوهشی اقتباس شده و برگزیده جشنواره شود، از طرف این سازمان بیشتر حمایت خواهد شد.
دبیر جشنواره پژوهش فرهنگی سال تصریح کرد: این جشنواره پتانسیل بین‌المللی‌شدن دارد، همان‌گونه که در دوره‌های قبل بوده است. امسال در حال مذاکره و برطرف‌سازی موانع هستیم تا حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی را در سطوح بین‌المللی و در نشست‌های خارجی معرفی کنیم.
در ادامه این نشست، حسین دهقان، دبیر علمی جشنواره با اشاره به بررسی آثار در ۷ حوزه گفت: تلاش شده تا با مطالعات انجام شده پوشش حداکثری در پژوهش‌های فرهنگی ایجاد و مجموعه آثار فرهنگی و کار‌های ارزنده پژوهشگران دیده شود. یکی از کارکرد‌های درونی جشنواره تشویق و معرفی پژوهشگران و کارکرد بیرونی آن آگاهی بخشی فرهنگ پژوهشی است.
دهقان با تاکید بر برگزاری جلسات مکرر برای برنامه‌ریزی این جشنواره بیان کرد: فرآیند درونی داوری به گونه‌ای دیده شده که طی چهار مرحله رخ خواهد داد. نخست آثار ارسال شده به دبیرخانه بررسی و با موازین و آیین‌نامه‌ها انطباق داده می‌شود و غربا‌ل‌گری اولیه صورت خواهد گرفت. سپس آثار ارسالی به گروه‌های علمی مربوطه سپرده خواهد شد. در مرحله بعد، این آثار برای دو داور متخصص آن حوزه ارسال و نتایج حاصل و نمرات کسب شده از داوری به شورای علمی سپرده شده و در نهایت اثر منتخب معرفی می‌شود.
دهقان تصریح کرد: تاکنون ۱۲۰ اثر در قالب‌های مختلف از جمله کتاب، پایان‌نامه و طرح پژوهشی به دبیرخانه ارسال شده است. در هر یک از محور‌ها و گروه‌های علمی یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر اعلام خواهند شد.
زهره سعیدی، دبیر اجرایی جشنواره هم در این نشست با ارائه گزارشی از فرآیند اطلاع‌رسانی و نحوه فعالیت دبیرخانه و روابط عمومی تاکید کرد: دبیرخانه طی جلسات متعدد ۱۰ محور اصلی و چندین محور فرعی را نهایی کرده و در فراخوان جشنواره که در تاریخ ۳ آذر ماه ۱۳۹۷ منتشر شده، به پژوهشگران، محققان و سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی اعلام کرده است. همچنین به دلیل استقبال پژوهشگران از این جشنواره، مهلت ارسال آثار به تاریخ ۱۰ دی ماه ۱۳۹۷ موکول شد.
انتهای پیام
captcha