حوزه و دانشگاه برای تأسیس کرسی‌های نظریه پردازی اقدام کنند
کد خبر: 3773733
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶

حوزه و دانشگاه برای تأسیس کرسی‌های نظریه پردازی اقدام کنند

گروه معارف - استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در زمینه منطق و انطباق اسلام با حوزه علوم انسانی ضعیف عمل کرده ایم، بر لزوم تأسیس کرسی های نظریه پردازی از سوی حوزه و دانشگاه تأکید کرد.

حوزه و دانشگاه برای تأسیس کرسی‌های نظریه پردازی اقدام کنندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت الاسلام علی اکبر نوایی امروز در پنجمین نشست سالانه حوزه و دانشگاه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی بیان کرد: از مسائل مسلم و قطعی که در جامعه ما باور عمیق نسبت به آن وجود دارد، این است که دو کانون علمی در جامعه ما وجود دارد که تأثیر گذار، پیشگام و موثرند و می توانند حرکات بزرگی را ایجاد کرده و از آسیب ها و بحران ها گذر کنند که این دو کانون حوزه و دانشگاه هستند.

وی افزود: با وجود بحث های زیادی که مطرح شد، مشخص است که دغدغه جدی وحدت راهبردی و عمل نسبت به اموری که بین حوزه و دانشگاه است، باید شکل گیرد و در این راستا باید به دنبال راهکار باشیم. اگر صرف مباحث نظری مطرح شود، باید 40 سال دیگر فقط بنشینیم و جلسه برگزار کنیم که این امر عملا آب در هاون کوبیدن است چون به نتیجه برای اجرایی کردن آن نخواهیم رسید.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: هر سال در چنین روزی گرد هم می آییم و مباحثی را به صورت کلی طرح می کنیم اما مطرح کردن نظریات کلی بدون نتیجه گیری و عملیاتی کردن آن موثر نیست بلکه باید نظریات اجرایی شود و در نشست های سال های آتی نتایج عملی و ملموس آن مطرح شود.

وی با بیان اینکه علت پیدایش مسائل موجود جدایی عملی دو کانون حوزه و دانشگاه است، اظهار کرد: باید به دنبال راهکار برای حل مسائل و مشکلاتی که در بعد اقتصادی، اجتماعی و ... به وجود آمده، باشیم و اگر این اقدام عملیاتی نشود، به خاطر وجود چالش های موجود در جامعه، بدون شک دو کانون حوزه و دانشگاه در قیامت مورد بازخواست قرار خواهد گرفت.

نوایی اضافه کرد: یکی از قلمروهای مورد بحث ارائه علوم انسانی است که هنوز این مقوله در دانشگاه ها به سبک لیبرال و سکولار ارائه می شود که در این زمینه این سوال مطرح است که آیا متنی در مسائل اقتصادی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و... مبتنی بر اندیشه ها و باورهای دینی تهیه شده که عاری از نظریات فلان نظریه پرداز غربی باشد؟ قطعه خیر و این یک معضل بزرگ است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان گفت: افراد دردمند، باسواد و دلسوز در حوزه و دانشگاه باید اجتماع کنند و با همدلی در حوزه علوم انسانی که از مهم ترین بحث ها بشمار می رود، کار شود؛ ضمن اینکه مقام معظم رهبری سال هاست که تأمل زیادی در خصوص اسلامی سازی علوم انسانی دارند؛ لذا در راستای اسلام سازی علوم انسانی باید گام برداریم اما هر یک از دو کانون حوزه و دانشگاه سرش در لاک تربیت خودش است از یک طرف حوزه می گوید به سمت دکترها نرویم و دانشگاه می گوید از شیخ ها باید جدا شویم.

وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه باید در راستای اسلامی سازی علوم انسانی با منطق و انطباق تمرکز کند که علت طرح این موضوع همین است که باید حوزه و دانشگاه هر کدام موضع خود را نسبت به اسلام، نظام اسلامی، ملیت ایرانی و با تکیه بر این ساختار در راه استنباط، استنتاج، انطباق و تطبیق یک حرکت اساسی انجام شود.

نوایی ادامه داد: در این راستا حرکت نیم بندی از سوی حوزه آغاز شده اما به دلایلی وقفه ایجاد شد؛ لذا برای اسلام سازی علوم انسانی در بحث جامع شناسی، اقتصاد، علوم تربیتی، الهیات و... که ترسیم کننده نحوه حرکت جامعه و حکومت است باید منطق انطباق را عملی کنیم.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: منطق انطباق یعنی اینکه مسائل را به اسلام عرضه کنیم نه اینکه اسلام را به آن ها و اشکال روشنفکران حتی آنان که دینی بودند و حتی نماز شب هم می خواندند همین بود که می خواستند اسلام را با مارکسیسم، لیبرالیسم و... منطبق کنند.

وی عنوان کرد: اگر این منطق، یعنی منطق انطباق را در شورای علمی حوزه و دانشگاه تاسیس کنیم که منطق ما برای شناسایی جهان و انسان برای دستیابی به احکام الهی، عمل به احکام الهی دارای یک جامع مشترک است و هر دو کانون یعنی حوزه و دانشگاه در این جامع مشترک اصرار بورزند.

نوایی اظهار کرد: اسلام با همه چیز بشر انطباق دارد از رفتار فردی و اجتماعی تا صنعت و مدرنیته و... نسبت دارد. مگر ما از غرب چه کم داریم که نظریه پردازی می کنند؛ لذا باید حوزه و دانشگاه برای تأسیس نظریه اقدام کند. زمانی در دانشگاه های اروپا نام بردن از ابن هیثم و سایر دانشمندان ایرانی نشانه علم بالای فرد بود اما امروز چه؟ امروز حوزه دچار فقر در نظریه پردازی است و دانشگاه مبنایش نظریات غربی است.

وی ادامه داد: باید یک سازماندهی صورت گیرد و ذیل آن یک بسیج علمی بین حوزه و دانشگاه تشکیل و پایگاه نظریه پردازی تأسیس شود. امروز مطالبه گری حوزه و دانشگاه نسبت به حاکمیت وجود ندارد.

نوایی اظهار کرد: ترسیم آینده ایده آل، یعنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که چندین سال است روی آن کار شده دارای ضعف و کاستی است و مبانی، راهکارها و راهبردهای آن دچار مشکلات جدی است.

انتهای پیام

captcha