حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر به توافق برسند
کد خبر: 3773745
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۹

حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر به توافق برسند

گروه معارف - عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی گفت: اگر حوزه و دانشگاه بتوانند توافقی با یکدیگر داشته باشند، به شکلی در سامان اجتماعی موثر خواهد بود. این توافقات ابعاد مختلفی دارد که یکی از آن‌ها توافق منزلتی است که خیلی ساده و اعتباری است و می‌توان تصمیم گرفت طور دیگری عمل کرد.

حوزه و دانشگاه باید با یکدیگر به توافق برسندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی حجت‌الاسلام غلامرضا صدیق اورعی امروز در پنجمین اجلاس سالانه وحدت حوزه و دانشگاه که با محوریت نقش حوزه و دانشگاه در خصوص حل آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اظهار کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مساله وحدت اسلام و غرب نیست.هنگامی که مساله ضرورت اتحاد حوزویان و دانشگاهیان توسط حضرت امام(ره) مطرح شد، همه فهمیدند که چنین واقعیتی وجود دارد و اصلا مشکل غرب و شرق نیست. اگرچه به لحاظ تاریخی ممکن است اندیشه دانشگاهیان برگرفته از اندیشه‌های غربیان باشد اما در حال حاضر ایشان در کنار حوزیوان به عنوان دو قشر موثر در جامعه ایران شناخته می شوند.

عضو هیات علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در جامعه یک اقتدار مادی و یک اقتدار معنوی وجود دارد که عده‌ای سخنشان برای دیگران معتبر است؛ عالمان دین تنها افرادی بودند که دارای اقتدار معنوی بودند و حرف‌شان حجت بود.

وی خاطرنشان کرد: یک مشکل بنیادین وجود دارد که اصلا از جنس اسلام، غرب و... نیست بلکه نزاعی جدی بر سر اقتدار معنوی است. در حال حاضر قاعده‌های پرفشار و پرپشتوانه رفتاری برای جامعه وجود ندارد و به همین جهت کجروی خیلی معنا نمی‌دهد و مشخص نیست بسیاری از رفتارها بد است و یا خوب؛ لذا اقتدار والدین، حکومت و... کاهش یافته چراکه در اصل قاعده‌ها شبهه ایجاد شده است.

حجت الاسلام حسین کندری، سرپرست معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان، در ادامه مراسم طی سخنانی اظهار کرد: ما باید در حیطه‌های دانشگاهی مکمل یکدیگر باشیم؛ نمی‌توان گفت هر کس راه خود را برود و کارها را بر عهده دیگری قرار دهیم. مطالبی که در سال‌های اخیر در حوزه علمیه پیگیری شد و رونق خوبی هم پیدا کرد، این بود که ما در حوزه علمیه خراسان در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام اسلامی اقدامات خوبی صورت دادیم که یکی از آن‌ها تاسیس هیات‌های اندیش‌ورز بود که کاری مشترک بین حوزه و دانشگاه بشمار می رود.

بیشترین ظرفیت حوزه‌های علمیه در دانشگاه‌ها صرف می‌شود
حجت الاسلام احمد صابری تولایی، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان، گفت: بیشترین ظرفیت حوزه علمیه در دانشگاه‌ها صرف می‌شود و اینکه مفید است و یا خیر به نظرم این جلسات قبل از اینکه به تکمیل ظرفیت فکر کند باید به تقویت آن‌ها فکر کند. ظرفیت‌هایی که حوزه در دانشگاه و دانشگاه در حوزه برای اجرای عملیاتی در اختیار دارند، باید احصا شود؛ بعد از آن باید نسبت به تقویت این نهادها و اگر لازم است تکمیل ظرفیت های آن اتفاق بیافتد. آقایان طلاب، اساتید معارف، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، دانشگاه ها، ائمه جماعات و روحانیون ظرفیت هایی است که از حوزه در دانشگاه خرج می‌شود.

محقق و پژوهشگر حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: آسیبی که در حوزه وجود دارد، این است که اساتید معارف دچار ارتباط هویتی شده اند؛ یعنی از ابتدا ما به حجت الاسلام‌ها می‌گوییم دکتر؛ ارتباط هویتی این است که فرد خود را از همان ابتدا دکتر تلقی می‌کند. دوم در ساختار علمی دانشگاه حرکت می‌کنند و اثرگذار نیستند.

وی تصریح کرد: حضور نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، حضوری منفعلانه و رهروی است نه رهبری. این نهاد فقط دنبال این است که تنش ایجاد نشود.

صابری تولایی خاطر نشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در اولویت 55 کشور است و تنها سالی یک مرتبه پافشاری می‌کنیم و هیچ حرکتی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

captcha