شهدای فاجعه منا؛ راهگشای رهایی اسلام از تزویر
کد خبر: 3773749
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
رونمایی از روایت‌ مصور زندگی شهدای منا

شهدای فاجعه منا؛ راهگشای رهایی اسلام از تزویر

گروه جهاد و حماسه ــ معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید در مراسم رونمایی از کتابی که روایت‌گر مصور زندگی شهدای فاجعه منا است، اظهار کرد: شهدای منا شهدای راه برملاسازی تزویر هستند و با شهادت ایشان نقاب از چهره سفاکان سعودی که عمری خود را دوست‌دار اسلام و خادمین حرمین شریفین معرفی کردند، برداشته شد.

شهدای فاجعه منا؛ راهگشای رهایی اسلام از تزویر

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «چهارصد و شصت و پنج نفر» شامل روایت مصور زندگی شهدای فاجعه منا کاری از میترا زرگرانی شامگاه امروز سه‌شنبه ۲۷ آذر در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
در این مراسم که هاجر چنارانی و حمید گرمابی، نمایندگان مردم نیشابور و فیروز در مجلس شورای اسلامی و جمعی از خانواده‌های شهدای منا شهرستان نیشابور و گنبد حضور داشتند، حجت‌‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد، معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران به ایراد سخن پرداخت.
وی با اشاره به اینکه همواره در جریان انقلاب اسلامی و هرگونه حرکت مقدس و ارزشی مشابهی در طول تاریخ، این ساحت با سه تهدید اساسی مواجه است، گفت: تهدید نخست اعمال زور است، به این معنی که هر کجا ندای حقی برخاست با این حربه دشمن به دنبال خنثی کردن و مقابله با آن است. جنگ هشت ساله و دفاع مقدس نمونه عینی این اتفاق بود که طی آن ملت شریف ایران با نثار جوانان خود در برابر زور و جور دشمنان ایستادگی کرد.
کاویانی‌راد تصریح کرد: تهدید دوم زر است. یعنی متوسل شدن به حربه اقتصادی و اعمال تحریم و فشارهایی بر معیشت مردم، که البته سال‌هاست ما با این تهدید مواجهیم و اکنون تبدیل به جنگ نمایان اقتصادی شده است که البته مردم نشان دادند که این تهدید نیز قابل خنثی شدن است.
معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید در ادامه افزود: اما تهدید سوم تزویر است. حربه‌ای که موجب خودی شدن بیگانه می‌شود. مبارزه با این حربه بسیار سخت است و اگر خاطرتان باشد در پایان سریال مختارنامه ابواسحاق گفت من امروز به جنگ به تزویر می روم؛ جهادی سخت که هر کس در آن شرکت کند، خلوص نیت او به اثبات رسیده است و اگر در این راه شهید شود از جمله مقربان درگاه حق است.
وی تاکید کرد: امشب به بهانه رونمایی از این کتاب در اینجا گردآمده‌ایم، اما باید بگویم شهدای منا شهدای راه برملاسازی تزویر هستند و با شهادت ایشان نقاب از چهره سفاکان سعودی که عمری خود را دوست‌دار اسلام و خادمین حرمین شریفین معرفی کردند، برداشته شد. چهره واقعی آنها آشنا شد و همگی دانستند که دشمن اصلی اسلام ایشان هستند که در خانه از پشت به پیکره اسلام خنجر می‌زنند. یاد و نام این شهدای والامقام که در پیش‌گاه خداوند آبروی بسیاری دارند، زنده و جاوید باد.

شهدای فاجعه منا؛ راهگشای رهایی اسلام از تزویر

هاجر چنارانی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم با اشاره به اتفاقات دردناکی که اخیراً در منطقه خاورمیانه شاهد آن هستیم گفت: وقتی به ریشه‌یابی این رویدادهای تلخ که اغلب به اعمال تروریستی، کشتار جمعی و نظایر آن ختم می شود می نگریم چیزی که بیشتر از همه مشهود است اینکه در آنها ردپایی از رژیم آل سعود به چشم می‌خورد، در یکی دو دهه اخیر منطقه آماج بسیاری از ناآرامی‌ها و ناامنی‌ها و ظهور اعمال و رفتار ضدانسانی بوده است؛ از پرورش و تربیت نیروهای القاعده در پاکستان و افغانستان که چه جنایاتی رخ داد تا این اواخر ظهور گروه های تروریستی و تکفیری داعش که باز  در آن آثاری از سرپنجه آل سعود دیده می شود.

وی ادامه داد: در شرایطی که اوضاع و احوال منطقه و دور تا دور مرزهای سرزمین مقدس ایران درگیر و دار جنگ و درگیری است و تلاطم‌های زیادی را شاهد هستیم باید خدا را بیش از پیش شکرگزار بود که جمهوری اسلامی ایران در سایه رهبری خردمندانه پدری مهربانی یعنی مقام معظم رهبری همچنان راه سعادت و سیادت را در حال پیمودن است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این کمیسیون از همان روزهای ابتدایی پس از وقوع حادثه دلخراش منا  وارد قصه شد و در چند مرحله شامل اعلام آمار شهدا، پرونده شهادت ایشان پیگیر مطالبات خانواده شهدای منا شده و در جهت رفع مشکلات عدیده‌ای همچون پرداخت  دیه به این خانواده معظم است.

چنارانی افزود: امیدواریم در آینده نزدیک و با آمدن آقای رشیدیان در صدر بنیاد شهید و امور ایثارگران  روند پیگیری پرونده شهدای منا تا رسیدن خانواده ایشان به مطالباتشان سرعت بیشتری بگیرد و همکاری میان این بنیاد با سازمان حج و زیارت به منظور احقاق حقوق خانواده معظم شهدا بیش از پیش تنگاتنگ شود.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: این شهرستان با اهدای 2300 شهید در دوران دفاع مقدس سهم بسزایی در اجیای فرهن ایثار و شهادت داشته و دارد که به شهادت رسیدن جمعی از زائران خانه خدا که از این شهرستان به سرزمین وحی اعزام شدند، مهر تأییدی بر این روحیه انقلابی و شهادت‌طلبانه آنها دارد.

شهدای فاجعه منا؛ راهگشای رهایی اسلام از تزویر

وی با اشاره به کتاب «چهارصد و شصت و پنج نفر» که در مراسم رونمایی آن قرار داریم گفت: میترا زرگرانی از جمله دختران جوانی است که با وجود آنکه سن چندان زیادی ندارد اما به شکلی مسئولانه پیگیر تدوین و انتشار این کتاب بود، سعی و تلاش فردی او را برای به ثمر رساندن این کتاب که بحق می توان آن را نخستین اثر رسمی در حوزه کتاب پیرامون شهدای منا است را ستود، هر چند که وی در طول فرایند تولید آن چندان مورد حمایت از سوی  نهادها و دستگاه های ذی ربط به ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار نگرفت و اینجا جا دارد از دوستان در امور ایثارگران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نکته را خواستار شویم که بیشتر در مورد انجام چنین فعالیت های خودجوش و فرهنگساز عنایت و توجهی داشته باشند.

چنارانی در پایان سخنان خود با اشاره به چهل‌سالگی انقلاب اسلامی ایران گفت: در تلاش هستیم که هم به یاد شهدای منا و هم شهدای قطار نیشابور که کمتر به آنها پرداخته‌ایم و مظلومیت آنها همچنان پابرجاست یادمانی را  در این شهر بنا کنیم.

این گزارش حاکی است در ادامه این مراسم حمید گرمابی، دیگر نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت:  2 مهر سال 94 خبر ناگوار و نگران کننده‌ای مخابره شد  که دل تمام مسلمانان جهان را به درد آورد و حرم امن الهی را به واسطه بی‌تدبیری و بی‌کفایتی رژیم منحوس آل سعود تبدیل به قتلگاهی کرد که تعداد بیشماری از زائران بیت‌الله الحرام در روز عید قربان در آن قربانی شدند.

وی ادامه داد: مرور تاریخ گواه این مدعاست که رژیم آل سعود هیچ‌گاه از جنایاتی که در حق جامعه مسلمین انجام داده‌اند هیچ ابایی نداشته و ندارند، روزگاری با تشکیل مدارسی در پاکستان به تربیت نیروهایی پرداختند که امروز در قالب‌هایی چون القاعده و طالبان و داعش متجلی شده‌اند، زمانی مردم بیگناه و بی‌دفاع یمن را به خاک و خون می‌کشند و البته فاجعه منا را رقم می‌زنند که آمار کشته‌های آن بسیار بالاست و در مورد کشور ما تنها بیش از  چهارصد و پنجاه آمار شهدای این فاجعه هستند.

گرمابی در پایان سخنان خود گفت: آل سعود تا قبل از قتل خاشفجی توانسته بود از قبول مسئولیت این  جنایات شانه خالی کند اما پس از ارتکاب به این جنایت ضدبشری دیگر نتوانست همچنان به مظلوم‌نمایی خود ادامه دهد که امیدواریم در زمانی بسیار کم  تقاص تمام جنایات خود را پس بدهد.

این گزارش حاکی است در این مراسم پس از رونمایی از این کتاب، از میترا زرگرانی؛ پدیدآورنده این کتاب هم از جانب خانواده شهدای منا و هم بنیاد شهید تقدیر شد و در ادامه نیز از خانواده شهدای منا که اسامی آنها به شرح زیر است تجلیل به عمل آمد:

شهیداحمد سلیمانیان، شهیدعلی اکبر قدمگایی، محمدابراهیم احمدآبادی، شهید محمدطاهر ماروسی، شهید محمدعلی فرخانی، شهید محمدحسن فرخانی، شهید براتعلی فرخانی، شهید ابراهیم محمدی، شهید ابوالفضل صفاجو، شهیدغلامحسین زردی و شهید رضا عارف‌خانی.

شهدای فاجعه منا؛ راهگشای رهایی اسلام از تزویر

نکته مهم

اما نکته حائزاهمیت اینکه در این برنامه مطلبی ذکر شد تحت این عنوان که میترا زرگرانی در طول نزدیک به 15 ماهی که برای آماده‌سازی، تألیف و تدوین این کتاب تلاش و کوشش کرده است با مراجعه به بسیاری از نهادها و سازمان‌های متولی به در بسته خورده و آنها به غیر از برخی حمایت‌های معنوی در ازای کاری که او مشغول به انجام آن بوده است، به غیر از درصدی که ارشاد به شکل مالی برای به ثمر رسیدن این کتاب متقبل شده ، او را مورد حمایت قرار نداده‌اند و بیشترین بار هزینه‌ای این کتاب را زرگرانی خود با بودجه شخصی متحمل شده است و البته این پرسش همچنان مطرح است که دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر که معمولاً توجیه هزینه‌کردشان متمرکز بر انجام پروژه‌های ارزشی و انقلابی است چرا در مواجهه با چنین اثری که به موضوع ارزشی فرهنگ شهادت اشاره دارد نیز بی‌اعتنا و بی توجه از آن گذر کرده و هیچ بودجه چشمگیری را برای آن مصوب و منظور نکرده‌اند؟

بودجه فرهنگی که صرف کارهای متفرقه و عادی نمی‌شود و خالقان آثار ارزشی و انقلابی نیز که شاکی از عدم حمایت مسئولان هستند پس این بودجه به اسم کار فرهنگی در کجا و به چه منظور مصروف می‌شود؟

گزارش از امیرسجاد دبیریان

انتهای پیام

captcha