نشست رؤسای مراکز و واحدهای جهاد دانشگاهی برگزار شد
کد خبر: 3773752
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۵

نشست رؤسای مراکز و واحدهای جهاد دانشگاهی برگزار شد

گروه دانشگاه ــ در حاشیه مراسم رونمایی از ۱۰ طرح و محصول فناورانه جهاد دانشگاهی، نشست رؤسای سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز و دانشگاه‌های این نهاد با سخنرانی معاونان پژوهشی، آموزشی و فرهنگی جهاد برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ نشست رؤسای سازمان‌ها، واحدها، پژوهشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، مراکز و دانشگاه‌های جهاد دانشگاهی در حاشیه برگزاری آیین رونمایی از ۱۰ طرح فناورانه این نهاد امروز سه‌شنبه، ۲۷ آذرماه در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد. در این نشست معاونان پژوهش و فناوری، فرهنگی و آموزشی جهاد دانشگاهی به سخنرانی و ارائه گزارشی از طرح‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های در دست انجام و همچنین برنامه‌های آینده هر یک از معاونت‌ها پرداختند.
محمدرضا پورعابدی، معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در آغاز این نشست با بیان این‌که در حوزه پژوهش جهاد اتفاقاتی رخ داد و امسال نسبت به دوره‌های قبل‌تر پربارتر بود، اظهار کرد: سال خوبی در زمینه پژوهش و فناوری برای ما رقم خورد و اوج آن از آبان‌ماه سال گذشته بود و دیداری که آقای دکتر طیبی به همراه ۲۵ پژوهشگر جوان جهاد دانشگاهی با مقام معظم رهبری داشتند و ۱۳ طرح بزرگ آنجا طرح شد و این دیدار فضای خوبی را در جهاد دانشگاهی ایجاد کرد.
وی ادامه داد: بعد از این دیدار زمینه و بستر مناسبی برای فعالیت‌های جاری شکل گرفت. بعد از آن جلسه دیداری با وزیر نفت صورت گرفت و قالب پروژه‌های نفتی آنجا مطرح شد و آقای زنگنه دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کرده و گفتند؛ فکر نمی‌کردم ایده‌هایی که قبلا مدنظر ما بود به عرصه عملیاتی شدن رسیده باشد. همان روز صورت جلسه‌ای تنظیم شد و عین همین صورت‌جلسه ابلاغ شد و دستور دادند برخی کار‌ها انجام شود. پروژه‌هایی که امروز رونمایی شدند، قبلا در این جلسه مطرح شده بود.
وی ادامه داد: جلسه‌ای هم با وزیر کشاورزی داشتیم که با حضور تعدادی از واحد‌های کشاورزی جهادی برگزار شد و دو طرحی که امروز در حوزه دامپزشکی رونمایی شد، در آنجا جلسه مورد تاکید وزیر قرار گرفته بود. جلسه‌ای هم با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و طرح‌های خوبی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی مطرح شد و طرح‌ها صورت‌جلسه شد. جلسه‌ای هم با رئیس بنیاد مستضعفان برگزار شد و طرح‌هایی که در زمینه علوم اجتماعی و توسعه مناطق محروم بود، مطرح شد و نتایج خوبی از این نشست بیرون آمد.
پورعابدی گفت: کار‌های صورت گرفته و فضایی که ایجاد شد، زمینه کار پژوهشی و فناوری را ایجاد کرد. البته ملاحظاتی وجود دارد؛ نخست حضور همه‌جانبه اعضا است و تا این طرح‌ها به قرارداد برسد و آن‌ها را به محصول و خدمات تبدیل کنیم، زمان زیادی وجود دارد. مدیران دفاتر تخصصی و مدیر واحد‌ها باید این‌ها را پیگیری کنند و ما باید این طرح‌ها را تا اینکه به یک نتیجه برسانیم از پا ننشینیم. کسی برای ما فرش قرمز پهن نکرده است.
به گفته معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی، تا کنون طرح‌هایی که برای سازمان‌های توسعه‌ای و اقتصادی و آن‌هایی که وظایف محرومیت‌زدایی را برعهده دارند و حساب و کتاب می‌کنند، ارسال شده است، یک اف اس (FS) برای آن طرح‌ها می‌خواهند و مشکلی که وجود دارد این است که این درخواست‌ها وقفه‌ای در طرح‌ها ایجاد می‌شود می‌کند.
پورعابدی افزود: مدل یا مدل‌های مناسب، مدل مشارکتی است، در بسیاری از پروژه‌ها از ما می‌خواهند در یک مدل مشخص با آن‌ها مشارکت کنیم، تشکیل صندوق و شرکت و فروش حق لیسانس از جمله این مدل‌هاست، اما متاسفانه مدلی برای ارائه پروژه‌ها برای به ثمر نشستن وجود ندارد. قسمت‌های مختلف هر فرایندی یک قبل و بعد دارد. کارفرما می‌خواهد همه این فرایند به دست خودش باشد و خود را درگیر چند مجری مختلف نکند. باید در نظر داشته باشیم پروژه‌ای را اگر مطرح می‌کنیم، فرایندی است که پس و پیش دارد.
وی گفت: طبق هماهنگی لازم با معاونت و دفاتر تخصصی حوزه پژوهش، بعضی امور به دلیل گستردگی به واحد‌ها سپرده شده و بیشتر کار را در کریدور و مسیری می‌برند که خودشان می‌دانند تا وقتی مسائل را مطرح می‌کنیم به نمایندگی از معاونت و جهاد بتوانند این فعالیت‌ها را انجام دهند.
معاون پژوهشی جهاد با بیان اینکه در هفته پژوهش خبر‌های خوبی داشتیم، افزود: آقای دکتر وهاب‌وند از جهاد دانشگاهی برنده جایزه سال ۲۰۱۹ فرهنگستان علوم جهان در رشته زیست شناسی شدند. این نخستین بار است که یک دانشمند ایرانی در این عرصه برگزیده می‌شود و افتخاری برای پژوهشگاه رویان و جهاد دانشگاهی است که البته ایشان امروز در این مراسم حضور نداشتند.
وی افزود: همچنین در مراسم گرامیداشت روز پژوهش هم که ۲۴ برگزیده در سطح کشور تقدیر شدند، از میان این تعداد، جهاد دانشگاهی دو برگزیده داشت؛ آقای دکتر گورابی از پژوهشگاه رویان در بخش پژوهشگر منتخب شدند و در بخش فناوران هم آقای محمدی‌مجد، مدیر پروژه مته حفاری تقدیر شدند. این رویداد در سال‌های اخیر کم‌نظیر و بی‌نظیر بوده است و نقطه عطفی برای ما در هفته پژوهش بود.
وی با بیان اینکه هدف این است که واحد‌های جهاد در حوزه پژوهش و فناوری دارای کار گزین باشند، افزود: نیازمند این مسئله هستیم که همه واحد‌های ما یک یا دو حوزه جدید فناوری را که در آینده بتوانیم از آن ایجاد ارزش کنیم، دنبال کنند و واحد‌های ما باید بتوانند تولید فناورانه داشته باشند و بقیه واحد‌ها بتوانند به این‌ها ارائه خدمات بدهند.
پورعابدی گفت: ساختار‌های زیادی داریم و این نگاه باعث شده علامت سوالی روی برخی ساختارهای‌مان بگذاریم. در حال حاضر با وجود بلوغی که پیدا کردیم. نیازمند این تغییر هستیم. یک زمانی جهاد کار‌هایی را می‌کرد که هیچ‌کس انجام نمی‌داد، در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها و مراکز علمی کار‌هایی را که ما انجام می‌دهیم دنبال می‌کنند، اما آیا ما می‌توانیم به همان روش گذشته کار کنیم و این هم جای بحث دارد. باید ببینیم ما امروز نیاز به ساختار‌های کوچک یا چابک داریم یا ساختار بزرگ و تجمیع شده؟ هر کدام از این‌ها برای خود نقاط قوت و ضعف دارد. دراین زمینه باید به یک تصمیم‌گیری تلفیقی برسیم.
وی با بیان اینکه باید بررسی کنیم یک طرح برای اینکه به مرحله اجرا برسد، چه مراحلی را طی می‌کند و زمان و نحوه خروج از این طرح‌ها چگونه است، گفت: نگاه ما در جهاد این‌گونه است که موضوعات را در جامعه رصد می‌کنیم و گروه‌های پژوهشی ما درباره این موضوعات کار می‌کنند و یک یا دو پروژه در موضوعی را تست می‌کنیم و به صورت فروش دانش، فروش لیسانس و یا تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان این‌ها را واگذار می‌کنیم.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی در پایان سخنان خود گفت: یکی از کار‌هایی که مدنظر معاونت پژوهشی است، این هست که اطلسی از فعالیت‌های پژوهشی جهاد، توانمندی‌ها، محصولات و خدمات ارائه کنیم. البته هنوز موفق به تهیه آن نشده‌ایم و نتوانسته‌ایم موضوعات پژوهش و فناوری را به صورت اطلس پیاده کنیم. این برای ارائه با کیفیت‌تر طرح‌ها و برنامه‌ها ضروری است.
در ادامه این نشست، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در این معاونت یادآور شد: یکی از ظرفیت‌های خوب فرهنگی در کشور، تنوع فعالیت‌های فرهنگی است و به اذعان فعالان فرهنگی کشور جهاد دانشگاهی در تمامی دامنه‌ها و ساحت‌هایی که یک دانشجو در دوران تحصیل خود می‌تواند به آن‌ها بپردازد، در حوزه دین، پژوهش، نظرسنجی، گردشگری و یا خبرگزاری فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: طی سالی که گذشت، اقدامات خوبی در مجموعه‌های معاونت فرهنگی دنبال شد که یکی از آن‌ها فعالیت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان است و این مسابقات ۱۲ سال است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود. این مسابقه توانسته جای خود را در میان دانشجویان به دست آورد. امسال تغییرات خوبی در این مسابقات با توجه به خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها انجام شد و سطح کیفی مسابقات بالا رفت.
وی با بیان اینکه هفته گذشته شاهد برگزاری فینال مسابقات مناظره دانشجویان در همین دانشگاه بودیم، گفت: آزاداندیشی، کرسی‌های آزاداندیشی و گفتمان دانشجویی مسئله‌ای است که در این مسابقات پیگیری می‌شود. در این دوره ۶۰۷ مسابقه مناظره در سطح ملی و منطقه‌ای و کشوری برگزار شد و مرحله فینال در همین مکان برگزار شد. در ابتدای امسال هم نخستین مسابقه مناظره دانشجویی به زبان انگلیسی در دانشگاه تهران برگزار شد و این مسابقات برنامه‌ای است که دانشگاه‌های مطرح در دنیا آن را برگزار می‌کنند و اگر ما بتوانیم در این مسابقات حضور داشته باشیم می‌توانیم با جهان و پیرامون بسیاری از مسائل گفتگو کنیم.
علیزاده افزود: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی هم چه در حوزه پایان‌نامه سال دانشجویی و دفاع سه دقیقه‌ای پایان‌نامه، برنامه‌های خوبی را اجرا کرده و همچنین بیست و پنجمین جشنواره کتاب سال دانشجویی را با موفقیت برگزار کرد. این برنامه باسابقه‌ترین برنامه دانشجویی جهاد دانشگاهی است.
وی گفت: مرکز امام و انقلاب جهاد هم بحث گفتمان امام(ره) و انقلاب را طی امسال دنبال می‌کرد. این برنامه در قالب گفتمان امام و انقلاب اسلامی از تئوری تا عمل دنبال شد. همچنین برنامه طریق جاوید از سوی این مرکز به صورت منطقه‌ای برگزار شد. این برنامه بر اساس نیاز‌های بومی هر منطقه دنبال می‌شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: مرکز افکارسنجی جهاد هم از بازو‌های فکری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی است. سنجش فرهنگ سیاسی مردم از سوی این مرکز پیگیری شد و دستاورد‌های خوبی به همراه داشت و نتایج قابل تاملی از نظرسنجی‌های این مرکز حاصل شد. سنجش فرهنگی کل کشور در شرایطی که در برخی مسائل دینداری دچار افول شده‌ایم، ضروری است. اگر چه در بعضی مسائل شاهد ارتقای سطح فرهنگ دینی جامعه بوده‌ایم، اما واقعیت این است که علاقه‌مندی‌ها و سلایق فرهنگی جوانان ما تغییر کرده و ما نمی‌توانیم به این‌ها بی‌توجه باشیم.
وی ادامه داد: در سال جاری به مقوله خیرین نگاه ویژه‌ای داشته‌ایم و در جذب خیرین اقدامات خوبی صورت گرفته و بستر مناسبی هم برای بهره‌مندی مشارکت اساتید و افرادی که نیت خیرخواهانه دارند، فراهم شده و ما درصدد راه‌اندازی بنیاد خیریه‌ای هستیم که در صورت اتمام کار‌های آن نتایج کار به اطلاع عموم می‌رسد.
به گفته علیزاده، مرکز گردشگری در اردیبهشت‌ماه امسال همایش بین‌المللی خلیج فارس در بوشهر را برگزار کرد و در حوزه فرهنگی اقدام قابل توجهی بوده است. نگاه علمی به موضوع خلیج فارس به عنوان یکی از مواردی که مورد هجمه در جوامعی که بر علیه ایران کار می‌کنند ضروری است.
وی افزود: مراکز متعددی وجود دارند که متناسب با نیاز‌های بومی مجوز گرفته‌اند و تولید محصول فرهنگی بومی می‌کنند. ارزیابی این مراکز در دست اقدام است و رویکرد برخی مراکز در تولید محصول تغییر خواهد کرد. هر یک از این‌ها برنامه‌های متعددی دارند.
به بیان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در سال ۹۷، هشت طرح ملی در حوزه فرهنگی پیگیری شد، همچنین هفت طرح سراسری و دو طرح منطقه‌ای برگزار شد که خروجی‌های خوبی داشتند. موضوع مد و لباس یکی از موضوعات مهم در این طرح‌ها بوده است که حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی به آن می‌پردازد. طبق تفاهم‌نامه‌ای که میان کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جهاد دانشگاهی امضا شده قرار است از ظرفیت‌های معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در این زمینه استفاده شود.
وی افزود: سه ماموریت تامین و گسترش فرهنگی اسلامی ایرانی در دانشگاه، نهادینه سازی گفتمان علم و ترویج، تعمیق و ارتقای کرسی نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در نقشه جامع علمی کشور برای کار فرهنگی جهاد دانشگاهی تعریف شده است.
به گفته علیزاده مشابه تفاهم‌نامه‌ای که جهاد با معاونت فرهنگی وزارت علوم داشته، تفاهم‌نامه‌ای با معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و معاونت فرهنگی وزارت ورزش و جوانان و اداره کل بانوان شهرداری تهران خواهد داشت که هر کدام از این‌ها ظرفیت‌های خوبی برای اجرای برنامه فراهم می‌کند.
در ادامه این نشست، محمدصادق بیجندی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در سخنانی اظهار کرد: آموزش موتور پیش‌ران تحقق اهداف عالیه برای رویش انقلاب اسلامی است.
وی گفت: پس از شنیدن دغدغه‌های مقام معظم رهبری و تذکر درباره مشکلات کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی و انتقال فرهنگ غربی، با همکاری ستاد و واحد قزوین پروژه eight دنبال شد. این پروژه ویژگی‌های منحصر به فردی مانند بومی‌سازی با الگوی فرهنگی، نوآوری دارد و کار ارزشمندی است.
وی با بیان اینکه از ابتدا نگاه بین‌المللی به این موضوع داشتیم، افزود: این کتاب‌ها در مجموع ۱۶ جلد است که هم‌اکنون نهمین جلد آن در دست چاپ است و امیدواریم از ۸ دی‌ماه که استارت این کار در کل کشور در دو سطح A و B زده می‌شود، کار رو به رشد و خوبی برای مجموعه جهاد دانشگاهی باشد. امیدواریم تنوع منابع درآمدی در این حوزه محقق شود و در آینده‌ای نزدیک بتوانیم در حوزه آموزش انگلیسی منابع خوبی داشته باشیم.
بیجندی با بیان اینکه بسیاری از حوزه‌های پژوهشی و فرهنگی ما می‌تواند به حوزه آموزش اتصال پیدا کند و خروجی آموزشی داشته باشد، گفت: بخش آموزش حبابی در جهاد دانشگاهی در حال پیگیری است و استارت کار با ظرفیت ۳۰ هزار نفر هدف‌گذاری شده و فرصت بی‌نظیری است و با توجه به تحریم‌ها علیه کشورمان قصد داریم ۷۰ درصد کارمان به سمت زیرساخت‌های حبابی برود. همچنین می‌توان فرایند‌های تامین و نگهداری منابع آموزش را می‌توان از این طریق پیگیری کرد.
انتهای پیام
captcha