مسابقات قرآن به سمت تکرار چهره‌ها رفته است/ عدالت نسبی در داوری
کد خبر: 3773787
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
کسمایی:

مسابقات قرآن به سمت تکرار چهره‌ها رفته است/ عدالت نسبی در داوری

گروه فعالیت‌های قرآنی - داور مسابقات قرآن با بیان اینکه مسابقات به سمت تکرار چهره‌ها رفته است، در صورتی‌که باید همواره شاهد شرکت‌‌کنندگان جدید و مستعد باشیم، افزود: مفاهیم باید در مسابقات جدی‌تر دنبال شود.

مسابقات به سمت تکرار چهره‌ها رفته است/ لزوم تشویق مردم به مبانی قرآنی

حیدر کسمایی، داور مسابقات قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: متولیانی همچون اوقاف، تبلیغات اسلامی، شورای عالی قرآن، آموزش و پرورش و ارشاد اسلامی در حوزه قرآن مشغول به فعالیت هستند، اما فعالیت‌ها فقط به دستگاه‌ها ختم نشده و مؤسسات و آموزشگاه‌های قرآن نیز وارد فعالیت‌های قرآنی شده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مجازی جامعة‌المصطفی(ص) بیان کرد: در سیستم داوری نمی‌توان ادعا کرد که داوری ما درجه یک بوده و کاملاً با عدالت همراه است. اصلاً این امر ممکن نیست. وقتی می‌توان ادعا کرد عدالت مطلق است که داوران ما معصوم باشند و آیین‌نامه از سوی خداوند باشد، اما داوران تلاش می‌کنند که عدالت اجرا شود.

موفقیت در مسابقات هدف شرکت‌کنندگان نباشد
کسمایی ادامه داد: قاری با کسب رتبه اول از این رو به آن رو شده و دچار چالش می‌شود، در حالی که اول شدن هدف نیست و هدف والای ما از بهره‌گیری مبانی قرآنی تدبر است. عملیاتی شدن آموزه‌های قرآنی در زندگی فردی و اجتماعی از دیگر مؤلفه‌هایی است که باید اعمال شود. البته این بدان معنا نیست که برای موفقیت در مسابقات قرآن نباید تلاش کرد، اتفاقاً اگر قرار است فردی در مسابقات شرکت کند، باید به بهترین وجه و حرفه‌ای‌ترین شکل باشد اما این تلاش‌ها نباید هدف اخلاقی شود که اگر هدف شود باید برای حل آن فکری کرد.
وی تصریح کرد: قاری نباید با اول شدن معیارهایش تغییر کند. خوشبختانه ستاد عالی مسابقات با رتبه‌های ممتاز، عالی و شایسته تقدیر سعی در رفع و جبران ضعف‌ها و آسیب‌ها دارد. سیستم ما و برخی کشورها که از ما تأسی کرده‌اند مسابقه‌ای است اما سیستم بیشتر کشورها این طور نیست.

مسابقات به سمت تکرار چهره‌ها رفته است
داور مسابقات قرآن گفت: مؤسسات قرآن در حوزه معنویت، مفاهیم قرآن و تدبر فعالیت کردند؛ لذا مفاهیم باید در مسابقات جدی‌تر دنبال شود. همچنین، مسابقات به سمت تکرار چهره‌ها رفته است، در صورتی‌ که در مسابقات باید همواره شاهد شرکت‌‌کنندگان جدید و مستعد باشیم.
کسمایی بر لزوم توجه به منویات رهبری در حوزه قرآن و تربیت افراد نخبه و با اخلاق تأکید کرد و افزود: امام صادق(ع) در مورد ادای حق تلاوت قرآن به آیه 121«بقره» که می‌فرماید: «الَّذينَ آتَيْناهُمُ الْکِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ مَنْ يَکْفُرْ بِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ، کسانی که کتاب آسمانی را به آن‌ها دادیم و با دقت تلاوت کردند و حق تلاوتش را ادا کردند به پیامبراسلام(ص) ایمان می‌آورند و آن‌ها که در برابر آن کافرشدند، به خودشان ظلم کردند و همان زیان‌کاران‌اند» اشاره فرمودند.

پژوهشگر قرآنی در پایان اظهار کرد: تشویق مردم به سمت مبانی قرآنی جدی گرفته شود. قرآن باید از دل خوانده شود تا اثرگذاری لازم را داشته باشد. تجوید، علوم قرآن، مفاهیم باید آموزش داده شود، ولی امروز نیازمندیم تا اخلاق قرآنی در جامعه و پس از آن در جهان بشری گسترده شود.
انتهای پیام

captcha