حذف اخلاق از «علم» آن را به یک ناهنجار تبدیل می‎‌کند
کد خبر: 3774042
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

حذف اخلاق از «علم» آن را به یک ناهنجار تبدیل می‎‌کند

گروه معارف - رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه دانش نیازمند هنجار‌هایی است، گفت: متأسفانه در هر علم و دانشی مفهوم مهمی چون اخلاق و هنجار کم شده است که این خود باعث شده تا علم به یک ناهنجاری برسد.

حذف اخلاق از علم آن را به یک ناهنجار تبدیل می‎‌کند

به گزارش ایکنا از همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌های کشور چهارشنبه، 28 آذر ماه در مراسم نکوداشت وحدت حوزه و دانشگاه و گرامیداشت شهادت آیت الله دکتر مفتح اظهار کرد:شهید مفتح به جهات مختلف برگردن همه ما حق دارند.
وی افزود: شهید دکتر مفتح در حوزه علمیه از حضور جمعی از بزرگان همچون آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره)، شیخ انصاری و علامه طباطبایی کسب فیض نموده است.
رستمی اضافه کرد: ایشان سپس به دانشگاه مهاجرت نموده و به دنبال تحقق هدف والای خود یعنی سعادت جامعه با استفاده از دو ظرفیت مهم حوزه و دانسگاه از هیچ تلاشی دریغ ننمودند.
رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: از گذشته‌های دور جدایی دین از علم در سرخط حرکت‌های موسسین دانشگاه‌ها و مروجین علوم غربی بوده است.
وی ادامه داد:با نگاهی به تاریخ غرب می‌توان فهمید که جریان‌های فلسفه تحلیلی با محوریت انکار هر آنچه که در تجربه و آزمایش حاصل نشود باعث پیشرفت‌های علمی بسیاری در آن جوامع شده است.
رستمی ابراز کرد: اما این پیشرفت آسیب‌های بسیاری نیز با خود به همراه داشته است و آن انکار هرآنچه که غیر مادی و قابل لمس است بنابراین دانشگاه‌ها با این بنیاد و پیشینه شکل گرفته و حرکت می‌کنند.
رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها عنوان کرد: خروجی چنین دانشگاه‌هایی تکنولوژی، انقلاب صنعتی و افزایش تولیدات است اما این تکنولوژی خود می‌تواند باعث بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات دیگر می‌شود.
وی گفت: اسیر شدن انسان در چنبره ماشین و ربات‌ها، تسلیم شدن طبیعت به دست انسان به قیمت به خطر افتادن طبیعت، به وجود آمدن بیماران دارو پایه و بیماران پزشک ساخته، ساخت سلاح‌های کشتار جمعی، صنعت تجارت با بیماری‌ها و ... از آسیب‌های همان تکنولوژی است.

مهم‌ترین ابزار دشمن در عصر حاضر کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد جمعی است
رستمی با بیان اینکه دانش نیازمند هنجار‌هایی است ادامه داد: متأسفانه در هر علم و دانشی مفهوم مهمی چون اخلاق و هنجار کم شده است که این خود باعث شده تا علم به یک ناهنجاری برسد بنابراین دانشگاه‌ها در کشور‌های مختلف حرکت دانشگاه‌های غرب را که با دین رابطه‌ای نداشت را در پیش گرفتند.
این مقام مسئول بیان کرد: اما دانشگاه‌های کشور ما با حضور اساتید ارزشمندی همچون دکتر مفتح و استاد مطهری به یک هم‌آوایی جهت تلفیق فضای علمی با باور‌های دینی دست یافتند.
وی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یک اتفاق بزرگ بر اساس دین و باورهای اعتقادی شکل می‌گیرد و به نظام سلطه غرب نه می‌گوید،جریان‌های هدفمند و مدیریت شده‌ای درحال تخریب سرمایه اجتماعی این کشور است.
رستمی با اشاره به اینکه امروز خطرات بیرون بسیار کم اثرتر و کم خطر تر از مسائل داخلی است، اظهار کرد: مهم‌ترین ابزار دشمن در عصر حاضر کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد جمعی است که این مهم باید با بیان دستاورد‌های انقلاب در حوزه های مختلف پزشکی، سیاسی، اجتماعی و ... همراه باشد.
رئیس نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: قبل از انقلاب اسلامی اتکا کشور به بیرون و جوامع غربی بود حال آنکه پس از پیروزی انقلاب، اتکا به قدرت درونی افزایش یافت به گونه‌ای که اکنون ایران جز 5 کشور برتر در حوزه نانو است.
وی با اشاره به اینکه هرجا اتکا به قدرت و توان داخل بوده است خروجی و دستاورد‌های خوبی برای کشور حاصل شده است در این میان دو مجموعه مهم حوزه و دانشگاه به یکدیگر نیازمندند.
رستمی بیان کرد: ارتباط این دو نهاد علمی به هم افزایی جامعه در جهت حرکت و دست یابی به هدف مهم خود یعنی سعادت جامعه کمک شایانی خواهد کرد، در این میان دانشجویان ما در دانشگاه‌ها در حال تربیت بوده و هر رفتاری از نظام آموزشی دانشگاه بر شکل‌گیری هویت او موثر است.
وی ضمن تأکید بر افزایش کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح حوزه‌ها و دانشگاه‌ها گفت: امروز دشمن آنچه مورد هجوم قرار داده است دستاورد‌های نظام نیست بلکه سرمایه‌های نرم و معنوی این ملت است.
انتهای پیام

captcha