نبود برنامه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مشکل‌ساز می‌شود
کد خبر: 3774128
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷

نبود برنامه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی مشکل‌ساز می‌شود

گروه اجتماعی ـ مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: باید برای حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برنامه و مدیریت صحیحی داشته باشیم؛ نبود برنامه ممکن است این فضا را در اختیار کسانی قرار دهد که به لحاظ شرعی و قانونی برای ما مشکل‌ساز شوند و متناسب با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نباشد.

به گزارش ایکنا از خوزستان، صادق کریمی‌کیا مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان در شورای فرهنگ عمومی استان که امروز 28 آذرماه در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: شاهد هستیم که وقت مدیریت استان برای جلسات عمرانی و زیرساختی گرفته می‌شود اما باید بگویم که در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیاز بیشتری وجود دارد.

وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی می‌تواند در سیاستگذاری مدیریت مسائل فرهنگی و اجتماعی استان و کشور تاثیرگذار باشد. بیش از 2 سال است که مسائل فرهنگی و اجتماعی توسط شخص مقام معظم رهبری مدیریت و سیاستگذاری می‌شوند که این موضوع بیانگر ضرورت کار در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

کریمی کیا با اشاره به اهمیت استان خوزستان از لحاظ استراتژیک و مسائل فرهنگی و اجتماعی، گفت: انتظار می‌رود با حمایتی که از سوی مرکز وجود دارد بتوانیم شرایط مطلوب تری را در حوزه اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان به برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرستان‌ها اشاره کرد و آن را در راستای نشاط اجتماعی و فرهنگی مطلوب دانست و افزود: باید برای حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برنامه و مدیریت صحیحی داشته باشیم؛ نبود برنامه ممکن است این فضا را در اختیار کسانی قرار دهد که به لحاظ شرعی و قانونی برای ما مشکل ساز شوند و متناسب با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نباشد.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان تمایل به رفتارهای خشونت آمیز بالاست، گفت: بنابراین باید فرهنگ مدارای اجتماعی در استان تقویت شود؛ مدارای اجتماعی حاصل رفتار شهروندی است که باید بر آن وقت گذاشت.

کریمی‌کیا ادامه داد: استان خوزستان همچنین در میزان طلاق از جمله استان‌های میانه کشور است. همچنین موضوع اعتیاد هم در استان خوزستان وجود دارد که به دلیل تغییر در ترانزیت مواد به کشورهای همسایه است و نتوانستیم برنامه مدونی در حوزه ترک اعتیاد و جلوگیری از سوء مصرف مواد مخدر در استان ارائه دهیم.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: استانداری خوزستان درباره حاشیه‌نشینی با جدیت ورود کرده و در حال حاضر در هشت منطقه دفاتر توسعه محلی تاسیس شده و در حال راه اندازی این دفاتر در چهار منطقه دیگر هستیم. ورود ما به مناطق حاشیه کاملا جدی و عملیاتی است اما این کار بسیار سنگین و سخت است؛ عقب ماندگی‌ها و انباشتگی مطالبات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در این مناطق بسیار بالاست.

وی افزود: خوشبختانه استان خوزستان در موضوع تکدی‌گری وضعیت حادی ندارد. پرداختن به مشکلات فرهنگی و اجتماعی در استان نیازمند برنامه بلندمدت است و با چند جلسه حل نمی شود؛ کسی نمی تواند ادعا کند آسیب های اجتماعی به صفر می رسد ولی می توان با مدیریت صحیح در کاهش آنها تلاش کنیم.

همچنین در این جلسه محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از چاپ یک هزار و 370 عنوان کتاب در دو سال گذشته توسط ناشران و مؤلفان خوزستانی خبر داد و گفت: 750 جلد کتاب در سال 96 و از ابتدای سال 97 تاکنون هم 620 عنوان کتاب در استان به چاپ رسیده که هم محقق، هم مؤلف و هم ناشر این کتاب‌ها خوزستانی هستند.

وی گفت: امسال اعتباری بالغ بر 135 میلیون تومان از وزارت ارشاد جهت حمایت از مؤلفان خوزستانی، دریافت کردیم که در این راستا هر کتابی که در توسط نویسندگان استانی چاپ می‌شود، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی 100 جلد از آن کتاب را خریداری و توزیع می‌کند.

جوروند، با اشاره به اینکه علاوه بر آن امسال 50 هزار عنوان کتاب به مراکز فرهنگی به خصوص در مناطق حاشیه استان اهدا شده است، ادامه داد: خوزستان رتبه هشتم حوزه نشر در کشور را دارد. در خوزستان 395 کتابفروشی فعالیت می‌کند که از این تعداد 31 کتابفروشی در اهواز است، عنوان کرد: تاکنون مبلغ یک میلیارد و 260 میلیون تومان تسهیلات به برخی کتاب فروشی ها جهت انجام فعالیت های بیشتر و بهتر ارائه شده است.

جوروند، همچنین به بررسی شیوه نامه کارگاه‌های آموزشی آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از سرفصل های پانزده گانه برنامه های چهار ساله شورای فرهنگ عمومی، سرفصل آسیب های اجتماعی است که در همین راستا کارگاه های آسیب های شناسی اجتماعی در سطح کشور پیش بینی شود.

وی تاکید کرد: از جمله این برنامه ها، برنامه کاهش خشونت و افزایش مدارای اجتماعی، تدوین پیوست فرهگی برنامه پیشگیری از طلاق، تدوین پیوست فرهنگی برنامه پیشگیری از اعتیاد و درمان آن، تدوین پیوست فرهنگی برنامه ساماندهی مناطق حاشیه نشین، تدوین پیوست فرهنگی برنامه ساماندهی کودکان کار تدوین پیوست فرهنگی برای مقابله با تکدی گری است.

انتهای پیام

captcha