مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش
کد خبر: 3774186
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
بر خط جامعه؛

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش

گروه جامعه ــ دانش‌آموزان و دانشجویان مراکز علمی و آموزشی در هفته‌ای که به نام پژوهش نام‌گذاری شده است، نشان دادند عزم خود را برای تحقق پژوهش و فناوری در کشور جزم کرده‌اند.

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهشبه گزارش ایکنا؛ مراکز علمی، آموزشی و دانشگاه‌های کشور در هفته‌ای که به نام پژوهش نام‌گذاری شده است، نشان دادند عزم خود را برای تحقق پژوهش و فناوری در کشور جزم کرده‌اند. رونمایی از 10 محصول فناورانه جهاد دانشگاهی، هم‌اندیشی پژوهش‌های علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبایی، نشست کمیسیون انجمن‌های علمی در دانشگاه تربیت مدرس، رونمایی از تفسیر شمس در ایکنا و ... نمونه‌ای از این فعالیت‌های پژوهشی بود. این هفته همچنین آتش‌سوزی در یک مدرسه ابتدایی در سیستان و بلوچستان به جان باختن چهار نوگل دبستانی کشورمان منجر شد که باعث شد جامعه ایرانی در شب‌های منتهی به جشن «یلدا» سخت داغدار شود. بسته خبری «بر خط جامعه» مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش را گردآورده ایم.

لزوم پیوند مدارس با پژوهش

همایش روز ملی پژوهش در آموزش و پرورش، روز یکشنبه ۲۵ آذرماه، با حضور سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و جمعی از معلمان و پژوهشگران برگزیده این وزارتخانه در سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

بطحائی در این جلسه گفت: امیدوارم بتوانیم به بهانه این هفته در آموزش و پرورش روز به روز شاهد گسترش فرهنگ پژوهش باشیم. مدرسه به منزله محور اصلی و رکن تحول باید بیش از گذشته در زمینه پژوهش مورد توجه قرار گیرد؛ اگر دامنه اثر پژوهش به مدرسه نرسد، کاری از پیش نبرده‌ایم. مدرسه باید یک سازمان پژوهنده باشد و معلم و دانش‌آموز ما به یک پژوهشگر تبدیل شوند. روش‌های تعلیم و تربیت می‌تواند با برنامه‌های پژوهشی عجین شود. چند روز پیش یکی از آثار «لیپ من» را می‌خواندم که در آن نوشته شده بود، «هفته‌ای سه روز در مدرسه مشغول هستم». تا زمانی که مدرسه با پژوهش بیگانه باشد، پژوهش‌های ما در حوزه آموزش و پرورش «هباءً مُنبَثّا»: غبار پراکنده در هوا است.

مسئولیت‌پذیران اجتماعی تقدیر شدند

ششمین همایش ملی تجلیل از برگزیدگان مسئولیت‌پذیر اجتماعی با هدف ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری اجتماعی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و مؤسسه ملی مرهم، عصر امروز یک‌شنبه ۲۵ آذرماه، با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، سید هادی ایازی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عبدالجلیل کلانتر هرمزی، استاد دانشگاه و رئیس هیئت مدیره مؤسسه ملی مرهم به‌همراه جمعی از خیرین، مسئولان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در تالار مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش

رئیس هیئت مدیره موسسه ملی مرهم در این جلسه گفت: ما از خیرین و مسئولان پول و امثال آن نمی‌خواهیم، بلکه تنها چیزی که می‌خواهیم وقت و تخصص آن‌هاست. اهدای مال، تخصص، انصاف و مانند این‌ها مهم است و در این مسیر کسانی که کار خیر می‌کنند را باید تشویق کنیم. اما در این راه وقت و تخصص مهمترین نیاز ماست.

تنش بر سر کمک‌درسی‌ها و مشق شب

چهارشنبه، ۲۱ آذرماه، بود که آیت‌الله‌العظمی جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، در جلسه درس خارج فقه خود اظهار کرد: «هزاران سال، بشر تجربه کرده است که وقتی دانش‌آموز از مدرسه به خانه برمی‌گردد، مشغول کار و مرور دروس خود شود نه اینکه از ساعتی که به منزل می‌آید تا پایان شب بازی کند. این دانش‌آموز مغزش کار نمی‌کند. این همه فرزند و دانش‌آموز را لوس بار آوردن به جایی نمی‌رسد. این برخورد برخلاف قرآن، حدیث و سیره علما و بزرگان است. از وزیر آموزش و پرورش می‌خواهم از این روند بازگردد، همان حالت سابق برای ما خوب است»

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی این مواضع را به دیدار جمعی از اعضای انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور با جمعی از مراجع تقلید از جمله آیات عظام سبحانی، نوری همدانی و علوی گرگانی مرتبط دانسته و آنان را به سوء استفاده از جایگاه مرجعیت متهم کردند. از سوی دیگر، وزیر آموزش و پرورش روز یکشنبه، ۲۵ آذرماه، در مراسم روز ملی همایش گفت: «کتاب‌های کمک‌درسی سمی هستند که باید به تدریج از نظام آموزشی خارج شوند» این جمله نشان داد که تنش میان مسئولان فعلی نظام آموزشی با ناشران کتاب‌های کمک‌درسی بالا گرفته است.

این سخنان سبب شد خبرگزاری ایکنا به گفت‌وگو با ابوالفضل جوکار، مدیرعامل انتشارات گاج، که یکی از دیدارکنندگان با مراجع تقلید بوده است، بنشیند.

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش

جوکار معتقد است آموزش و پرورش قطعاً با آن مدل از کمک‌درسی‌هایی که مفیدند، به آموزش عمق می‌دهند و در تفهیم بیشتر مطالب مؤثرند موافق است، چرا که اگر این وزارتخانه با کتب کمک‌درسی مخالف باشد، انتشارات «مدرسه» را تعطیل می‌کند.

گفت‌وگوی تفصیلی با مدیرعامل گاج را اینجا بخوانید.

تفاهم‌نامه حج 98 امضا شد

هیئت مذاکره‌کننده حج تمتع ۹۸ به سرپرستی علی‌رضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت و بنا بر دعوت بنتن، وزیر حج و عمره عربستان سعودی، به منظور مذاکرات حج تمتع روز یکشنبه گذشته، ۲۵ آذرماه، عازم عربستان سعودی شد.

مذاکرات میان دو طرف در خصوص حج تمتع ۹۸ در دو سطح آغاز شد که در جلسه نخست کارشناسان درباره موضوعات اجرایی حج به بحث و تبادل نظر پرداختند و پس از ارائه پیشنهادات، نتیجه جلسه برای مذاکرات میان رئیس سازمان حج و زیارت و وزیر حج و عمره عربستان سعودی آماده شد.

در جلسه نهایی میان رشیدیان و بنتن نیز دو طرف به جمع‌بندی مذاکرات کارشناسی و نکات مورد نظر طرفین پرداختند.

از مفاد مورد توافق طرفین، که وزیر حج و عمره عربستان سعودی قول مساعدت داده‌اند، راه‌اندازی دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان و تسهیل ویزا و اقامت اعضای کمیته‌های اجرایی و تیم کنسولگری در موعد مقرر و پیگیری رفع مشکلات در حوزه‌های مختلف اجرایی بوده است.

به موجب تفاهم‌نامه امضاء شده میان سازمان حج و زیارت کشورمان و وزارت حج و عمره عربستان، تعداد حجاج و عوامل اجرایی ایران در حج تمتع آینده ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر خواهد‌ بود و ان‌شاالله حجاج ایرانی در کمال عزت، کرامت، امنیت و سلامت حج خود را برگزار می‌کنند.
دست‌اندرکاران برگزاری حج در کشورمان امیدوارند که با توجه به فرصت باقیمانده بتوانند با برنامه‌ریزی و پیگیری امور مربوطه و همچنین با همدلی همه دست‌اندرکاران، خدمتی شایسته به ضیوف الرحمن ارائه دهند.

یادآور می‌شود همه ساله وزارت حج و عمره عربستان سعودی از همه کشورهای اسلامی درباره حج تمتع دعوت کرد که بر همین اساس و طبق روال معمول از سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران نیز دعوت به‌عمل آمد تا برای حج ۱۴۴۰ به عربستان سفر کند.

بررسی جامعه‌شناختی هیئت‌های عزاداری

نشست رونمایی و معرفی کتاب «هیئت‌های عزاداری در جامعه ایران»، جدیدترین اثر جبار رحمانی، عصر روز شنبه، ۲۴ آذرماه، همزمان با آغاز هفته پژوهش، با حضور پژوهشگران علوم اجتماعی در خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

در این نشست جبار رحمانی، مؤلف کتاب و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، افشین داورپناه، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی، محمدرضا پویافر، استادیار جامعه‌شناسی و محسن حسام‌مظاهری، نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی شیعه به بیان نقطه‌نظرات خود درباره کتاب و در ادامه، روند شکل‌گیری هیئت‌ در جامعه ایران پرداختند.

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش

جبار رحمانی، مؤلف کتاب، درباره ایده خود اظهار کرد: این کتاب در اصل مجموعه مقالاتی بوده است که در مقاطع مختلف نوشته شده و حسب اتفاق، نخ تسبیح در یک زمان، این‌ موارد را به یکدیگر متصل کرده است. دو مفهوم اصلی وجود دارد که از آن استفاده کرده‌ام. یکی از آنها مفهوم جماعت‌واره‌ است؛ چون در تحلیل‌ها عموماً موقعیت جماعت‌واره را از ساختار تفکیک نمی‌کنیم و لازم دیدم بر این تفکیک تأکید کنم. البته این را از ادبیات انسان‌شناسی «ویکتور ترنر» گرفته‌ام، در علوم اجتماعی یک نگاه تکاملی هست بین چیزی که «دورکیم» به آن همبستگی مکانیکی ارگانیکی می‌گوید یا همان گِمان شافت و گِزِل شافتِ «فردیناند تونیِس». ولی من به روایت تکاملی پایبند نیستم و بیشتر به روایت هم‌زمانی این‌ها توجه دارم. این‌ها دو فرم از صورتبندی حیات اجتماعی و دو شکل از هویت و سازمان اجتماعی هستند که دارند کار می‌کنند و آدم‌ها در آنِ واحد می‌توانند در هر کدام از این‌ها قرار گیرند. لذا ایده اصلی این است که جامعه در روال عادی خود همان ساختاری است که نظم و نَسَقی دارد، سلسله‌مراتب و هنجارهای عینی دارد. همزمان موقعیت‌هایی هم دارد که این وضع به تعلیق درمی‌آید. آدم‌ها برمی‌گردند به موقعیت‌های جماعت‌واره یا گمان شافتی که پیوندهای انسانی و مبنایی خودشان را دارند و یک نوع دگرخواهی در آن زیاد می‌شود، موقعیتی که به تعبیر «دورکیم» موقعیت فوران اجتماعی است، جامعه در آن ساخته می‌شود، خلاقیت انسانی در آن رخ می‌دهد و به تعبیری می‌شود گفت حس تقدس هم در آن رخ می‌دهد، معمولاً هم جماعت‌واره‌ها موقعیت‌های آئینی به مفهوم عام هستند، در این قالب من هیئت‌ها را به دلیل همین که خیلی از نظر صوری به این مفهوم می‌خورد، در قالب یک جماعت‌واره در نظر گرفتم و از نظر ویکتور ترنر، که روی سنت دینی کار کرده است، استفاده کردم.

مشروح این نشست را اینجا بخوانید.

تجهیز مدارس ابتدایی سیستان و بلوچستان به سیستم گرمایشی استاندارد

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، این هفته اعلام کرد: آتش‌سوزی در دبستان شهر زاهدان و جان باختن تعدادی از کودکان سرزمینمان دردآور است. جمعیت هلال احمر آمادگی کامل دارد برای پیشگیری از حوادث مشابه با هماهنگی آموزش و پرورش، تمامی مراکز دبستان و پیش‌دبستانی استان سیستان و بلوچستان را به سیستم گرمایشی استاندارد مجهز کند.

در پی وقوع حادثه آتش سوزی در مدرسه‌ای در زاهدان، رئیس جمعیت هلال احمر، دبیرکل و خزانه دارکل این جمعیت را مأمور کرد تا با حضور در منطقه و بررسی میدانی، ضمن هماهنگی با آموزش و پرورش منطقه و دیگر دستگاه‌های مسئول استان، مقدمات تجهیز تمام مراکز دبستان و پیش‌دبستانی فاقد سیستم گرمایشی استاندارد در استان سیستان و بلوچستان را به وسایل و تجهیزات لازم فراهم کنند.

بنابر گزارش ایکنا، پیش از این نیز به دنبال بحران خشکسالی و مشکلات تأمین آب شرب در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان، جمعیت هلال‌احمر با هماهنگی وزارت نیرو و مسئولان استان با اجرای طرح «نذر آب» به یاری مردم مناطق محروم استان برای مقابله با بحران تأمین آب شرب شتافت. این طرح همچنان ادامه دارد و هماهنگی‌های اولیه برای توسعه آن نیز انجام شده است.

برکناری مدیر بیمارستان آمل به دلیل عدم رعایت اخلاق پزشکی

در پی اهانت برخورد دور شأن اخلاق پزشکی رئیس بیمارستان امام رضا(ع)، آمل با یکی از بیماران خاص در این بیمارستان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران ضمن دلجویی از این بیمار و عذرخواهی از برخورد غیرحرفه‌ای و دور از شان اخلاق پزشکی با بیمار، بر رعایت اخلاق پزشکی و حسن رفتار و تکریم بیماران و مراجعان مراکز درمانی تأکید کرد.

فرامرز اکبری سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل در حکمی دکتر سید ناصر قدیرنژاد را با حفظ سمت به عنوان سرپرست بیمارستان امام رضا(ع) آمل منصوب کرد.

یادآور می‌شود، در این حکم بر افزایش رضایتمندی بیماران و رعایت منشور حقوق بیمار و تکریم مراجعین تأکید شده است.

چادر مشکی گران‌ترین پوشاک بازار ایران

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، این هفته در گفت‌‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که چرا تولید‌کنندگان محصولات حجاب نسبت به سایر تولید‌کنندگان پوشاک مشکل بیشتری در تأمین مواد اولیه دارند؟ گفت: بخش کمی از نیاز گسترده جامعه ما در حوزه چادر در داخل تولید می‌‌شود و در این حوزه وابستگی بیشتری به واردات داریم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ضمن تأیید این مسئله که بیشترین افزایش قیمت پوشاک در حوزه چادر مشکی بوده است، گفت: نماینده انجمن طراحان و تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب به کارگروه تأمین مواد اولیه معرفی شده است و پیگیری جدی‌تری برای تأمین مواد اولیه چادر صورت خواهد گرفت.

عدم فعالیت گروه‌های مرجع؛ بزرگترین آسیب تربیتی در فضای مجازی

این‌ روزها همراه شدن با موج فناوری مدرن و بهره‌گیری هوشمندانه از آن در راستای اهداف متعالی زندگی بشری، هوشیاری و زیرکی ویژه‌ای را طلب می‌کند؛ لذا استفاده بهنگام از فرصت فراهم شده و جهت‌دهی صحیح آن در راستای اهداف تعلیم و تربیت اسلامی امری است که در صورت تردید و تأخیر در آن، تهدیدی فزاینده را در میان جامعه رقم می‌زند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران بزرگترین آسیب در فضای آموزشی و تربیتی فضای مجازی را نبود گروه‌های مرجع در آن‌ها می‌داند و می‌گوید: تا زمانی که نتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که گروه‌های مرجع در آن حضور یابند، جانشین آنها اینفلوئنسر‌هایی می‌شوند که ممکن است الزاماً مسئولیت اجتماعی لازم را نداشته باشند.

مصاحبه معاون وزیر ارتباطات با ایکنا را اینجا بخوانید.

دست‌نیاز استاندار تهران به سازمان‌های مردم‌نهاد

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار جدید تهران، این هفته در حاشیه مراسم معارفه خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تهران مرکز تصمیم‌گیری کشور و بزرگ‌ترین شهر اجتماعی است، گفت: شهرهای استان تهران جمعیت زیادی دارند و جمعیت برخی شهرستان‌های آن معادل جمعیت یک استان کشور است.

وی بیان کرد: بیشترین سازمان‌های مردم‌نهاد در این استان وجود دارد، و سه میلیون و ۳۰۰ هزار کارگر بیمه شده در استان وجود دارند، ضمن اینکه ۷۰۰ هزار نفر آنها فاقد بیمه هستند.

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش

استاندار تهران با اشاره به معضل حاشیه‌نشینی در پایتخت افزود: حاشیه‌نشینی شرایطی فراهم کرده که باید اصولی به آن پرداخته شود. علاوه بر وجود آسیب‌های فراوان در تهران، این استان سرریز استان‌های دیگر نیز به شمار می‌آید که در وهله نخست باید چهره شهر تهران را از این آسیب‌ها دور کرد که از همه سازمان‌های مردم‌نهاد در این راستا کمک می‌طلبیم.

این گزارش را اینجا بخوانید.

حسن تدبیر کمیته امداد ادامه دارد

پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد این هفته با جمعی از مراجع تقلید و علمای قم دیدار و گفت‌وگو کرد.

مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته پژوهش

آیت‌الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد، با تقدیر از خدمات این نهاد در امدادرسانی به فقرا، اظهار کرد: این فعالیت‌ها موجب خوشحالی حضرت ولی‌عصر(عج) می‌شود و هیچ دستاوردی بالاتر از این نیست. عبادتی بالاتر و بهتر از آن نیست که مشکلات مؤمنان را رفع کنیم؛ به همین علت کارمندان کمیته امداد باید قدردان این جایگاه ارزشمند باشند.

این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه کمک به نیازمندان رسالتی دینی بر دوش همگان است، بیان کرد: هیچ فردی نباید در کمک به فقرا کوتاهی کند زیرا فقط در این صورت است که می‌توانیم مشکلات زندگی نیازمندان را به صورت کامل رفع کنیم.

آیت‌لله العظمی صافی گلپایگانی از ثواب معنوی رفع مشکلات نیازمندان یاد کرد و گفت: کارمندان کمیته امداد را دعا می‌کنم و امیدواریم زیر سایه توجهات امام زمان(عج) بتوانند با موفقیت به فقرا و نیازمندان خدمت کنند.

انتهای پیام

captcha