طالبان: پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن باید لغو شود
کد خبر: 3774433
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵

طالبان: پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن باید لغو شود

گروه بین‌الملل ــ گروه تروریستی طالبان با انتشار اعلامیه‌ای اظهار کرد که شرط تفاهم با دولت افغانستان،‌ لغو پیمان امنیتی کابل ـ واشنگتن است.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آریانانیوز» افغانستان؛ ارگ ریاست‌جمهوری با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان در جایگاه یک نظام مسئول به خواست‌های اتباع خود جواب مثبت می‌دهد که خواسته مردم نیز برقراری صلح است.

در این متن آمده است: همان طوری که توقع داشتیم مذاکره‌ای با طرف مخالف انجام نشد. حکومت افغانستان به منزله بخشی از یک نظام‌ مسئول رسالت خود را انجام داد، اما توقعی که از سوی طرف مخالف داشتیم برآورده نشد. هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان با نمایندگان ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز گفت‌وگو کرده است.

در این اعلامیه از اینکه طرف مخالف به انجام گفت‌وگوی رو در رو حاضر نشده، سخن به میان آمده است؛ در ادامه این متن می‌خوانیم: نمایندگان عربستان سعودی، امارات متحده عربی و آمریکا تأسف عمیق خود را در این باره ابراز کردند و بر این موضوع تأکید شد که برای انجام گفت‌وگوهای رو در رو در آینده، کشورهای دوست افغانستان نقش خود را ایفا کنند.

همچنین ارگ ریاست جمهوری در این اعلامیه آورده که با اینکه طالبان برخلاف تصور عمل کرده است و خواسته مردم افغانستان و جامعه جهانی را رد کرده، نشان داد که خیرخواه منطقه و متعهد به صلح نیست و به تداوم جنگ می‌اندیشد. این کار برای گروه تروریستی طالبان یک شکست سیاسی به شمار می‌آید.  

در ادامه اعلامیه می‌خوانیم: البته این موضوع به آن معنی نیست که حکومت افغانستان خواسته مردم این کشور مبنی بر صلح را کنار می‌گذارد. طرح‌ها و تلاش‌های دولت جمهوری اسلامی افغانستان ادامه دارد. همچنین قوای مسلح افغانستان مانند همیشه برای حفاظت از خاک و مردم خویش آماده است.

همچنین، طالبان پس از اینکه از دیدار با هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان در نشست امارات خودداری کرد، با انتشار اعلامیه‌ای در توضیح دلایل خود در رد دیدار با مقامات افغانستانی نوشت؛ حکومت افغانستان توانایی پایان اشغال کشور را ندارد و خواستار ادامه اشغال است. محور اصلی نشست امارات پایان دادن به اشغال افغانستان و خروج نظامیان خارجی از کشور بود.

این گروه در این اعلامه افزوده است: آزادی زندانیان طالبان، خروج رهبران این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل و رسمیت بخشیدن به دفتر سیاسی قطر از دیگر موضوعات مطرح در این نشست بود.

طالبان با دست‌نشانده و بی‌اختیار خواندن حکومت افغانستان در این اعلامیه آورده است که کابل توانایی حل مشکلات این گروه درباره موضوعات مورد مذاکره را ندارد و رسید‌گی به این موضوعات نیازمند تصمیم‌گیری اشغالگران است.

در پایان نیز طالبان تفاهم خود با حکومت افغانستان را به لغو پیمان امنیتی کابل - واشینگتن مشروط و اظهار کرده که در چنین حالتی ممکن است طالبان با حکومت افغانستان در زمینه صلح به تفاهم برسند.

یادآور می‌شود طی هفته گذشته نشست مذاکرات صلح افغانستان با حضور آمریکا،‌ عربستان سعودی، پاکستان، امارات متحده عربی با گروه تروریستی طالبان و هیئت اعزامی از افغانستان به امارات طی سه روز برگزار شد که متأسفانه دیداری میان این هیئت و گروه تروریستی به صورت مستقیم انجام نشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha