مطالعات و گفت‌وگوهای بین ادیانی؛ برگ زرین انقلاب در اتحاد ادیان
کد خبر: 3774563
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم:

مطالعات و گفت‌وگوهای بین ادیانی؛ برگ زرین انقلاب در اتحاد ادیان

گروه اندیشه ــ رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه ایران اسلامی از زمان گذشته مهد ادیان بوده است، اظهار کرد: مسئله جدیدی که بعد از انقلاب در زمینه اتحاد ادیان ابراهیمی به وجود آمد گفت‌وگوهای بین ادیان و مطالعات ادیانی است.

نواب

به گزارش ایکنا؛ نشست «انقلاب اسلامی و چهار دهه همبستگی و همدلی پیروان ادیان توحیدی» با همکاری دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مشاورت رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، امروز، ۱ دی، در تالار ایوان شمس برگزار شد.

عنایت رضائی‌پور دبیر این نشست ضمن ارائه توضیحاتی بیان کرد: این برنامه که توسط جنبش مردمی پاسداشت ۴۰ سال انقلاب اتفاق افتاده است یک برنامه رسانه‌ای است، اما در مورد اصل برنامه باید بگویم که انقلاب اسلامی با دو هدف رشد و تعالی مادی و معنوی و دوم امنیت و آسایش انجام و در این عرصه با پیروان ادیان الهی و همه اقشار به پیروزی رسید. اما این انقلاب اسلامی که مانع دستیابی استعمارگران به منافع ما شده بود، با اهداف استعماری آن‌ها در تضاد بود و به همین دلیل برای اینکه انقلاب را منحرف کنند به توطئه‌های مختلفی دست زدند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انقلاب روز به روز پویاتر می‌شود تصریح کرد: انقلاب اسلامی هر روز پویاتر و زنده‌تر جلو می‌رود و آن‌ها که از اوایل انقلاب دنبال این بودند که این انقلاب را منحرف کنند، امروز می‌فهمند که خیال آن‌ها باطل بوده و این یأس آن‌ها نتیجه وحدت امت اسلامی و ایرانی است. در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم و مقام معظم رهبری نیز فرمودند که برنامه بزرگداشت چهل سالگی انقلاب را با یک نشست پایان ندهید، بلکه در طول سال انجام دهید. این جنبش نیز برنامه‌ریزی داشت و با خبرگان مشورت‌هایی صورت گرفت و ۴۰ برنامه را تعیین کرد و به عنوان اولویت کاری خود در روز‌های شنبه این جلسات را برگزار کرد که به شنبه‌های انقلاب نام‌دار شد.

رضائی‌پور بیان کرد: بعد از برنامه چهلم نیز در حرم امام(ره) حاضر می‌شویم و با آرمان‌های امام راحل(ره) تجدید میثاق خواهیم داشت. همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که این جنبش یک موسسه فرهنگی است، اما از نهاد‌های مختلف نیز برای بهبود برنامه‌ها مشورت می‌گیریم و با آن‌ها همکاری داریم. در این برنامه نیز دانشگاه ادیان و مذاهب قم، مشاورت رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، اداره امور اقلیت‌های دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همکاری داشته‌اند.

رضائی‌پور تصریح کرد: در غرب مباحث مختلفی را علیه انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند و کار‌های خوب را منفی جلوه می‌دهند، اما امروز بزرگان ادیان توحیدی می‌خواهند بگویند که انقلاب اسلامی چه برکاتی داشته است.

مطالعات و گفت‌وگوهای بین ادیانی؛ برگ زرین انقلاب در اتحاد ادیان

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والملسمین سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم به سخنرانی پرداخت و بیان کرد: انقلاب اسلامی برخاسته از نگاه بلند امام امت و یاوران شهید و زنده‌اش است. بزرگانی مانند شهید بهشتی، مطهری، مفتح، باهنر و ادامه‌دهندگان به حق راه امام، مقام معظم رهبری و همه کسانی که در نکوداشت این راه الهی تلاش کرده و می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن که نشان از تقریب ادیان است تصریح کرد: قرآن ایمان به سایر ادیان را جزء ایمان ما می‌داند و برای نمونه در ابتدای سوره مبارکه بقره می‌فرماید «وَ الَّذینَ یُؤمِنونَ بِما أُنزِلَ إِلَیکَ وَ ما أُنزِلَ مِن قَبلِکَ»، یعنی علامت مسلمان این است که ایمان می‌آورند به این کتاب یعنی قرآن و به آنچه خداوند نازل کرده و همه کتب آسمانی ایمان دارند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم بیان کرد: خداوند در آیه دیگری می‌فرماید «مَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ»، پیامبر(ص) ایمان آورده و مومنانی که به او گرویدند نیز به خدا و همه کتاب‌های آسمانی ایمان آوردند. ما اعتقاد داریم که زرتشت پیامبر مسلم خدا است و کتاب آسمانی او را اوستا می‌دانیم، همچنین این شریعت را نیز شریعت الهی محسوب می‌کنیم و پیروان آن‌ها را از همه حقوقی که بر بقیه ادیان الهی جاری است، برخوردار می‌دانیم. البته که اعتقاد بنده فراتر از این است و همه انسان‌ها برخوردار از کرامت هستند و منزلت و مقام بالایی دارند. خداوند فرموده است که بنی آدم را تکریم کرده است، در این آیه نیز هیچ قیدی وجود دارد و تکریم مخصوص بنی آدم است و هر کس بنی آدم باشد از این کرامت برخوردار است.

وی در ادامه افزود: ایران اسلامی از قدیم‌الزمان مهد ادیان بوده است و نقش ایران در گسترش ادیان بی نظیر بوده است. حتی بودایی را هم پادشاهان ایران در جهان گسترش داده‌اند و نشانه‌اش نیز آن است که در بامیان افغانستان که زمانی جزء ایران بوده است، مجسمه‌های بودا وجود دارد؛ لذا دین بودا نیز توسط پادشاهان ایرانی گسترش پیدا کرده است.

نواب بیان کرد: ۲۵۰۰ سال قبل نیز کوروش به یهودیان امان داد و سرزمین امنی در بابل عراق برایشان فراهم کرد که آن زمان جزئی از ایران بود. یهودیان کتاب تلمود خود را در آنجا تدوین کردند و اسم آن را نیز تلمود بابلی گذاشتند. بزرگترین کتاب این‌ها کتاب تلمود، در سرزمینی تدوین شده که کوروش در اختیارشان قرار داد و صفویان در نقل و انتقال عادلانه و با رضایت ارامنه، طوری عمل کردند که هنوز هم بعد از گذشت حدود ۵۰۰ سال، مجسمه شاه عباس صفوی بر بالای سر بزرگ‌ترین مقر ارامنه در ارمنستان وجود دارد و به آن افتخار می‌کنند و کسی هم در طول ۵۰۰ سال کوچک‌ترین بی حرمتی به این مجسمه نکرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: از اینکه برادران ارمنی ما که خودشان می‌گویند از وفادارترین افراد به ما هستند که تعدادشان کم بشود نگران هستیم. حضور ارامنه در جهان لابی قوی ایران است و هر زمان که دنیا بخواهد به ایران فشار آورد ارامنه مرد و مردانه در هر کجای جهان که باشند از ایران و انقلاب دفاع می‌کنند. زرتشتیان نیز جزء تفکیک‌ناپذیری از پیکره ایران هستند، مردم مسلمان یزد به یکی از زرتشتیان برای حضور در شورای شهر رای دادند، البته برخی سخت‌گیری‌ها در مورد وی انجام شد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره مقام معظم رهبری حضور آن برادر را در شورای شهر یزد قانونی دانست و گفت مسلمانان نیز می‌توانند به زرتشتی رای بدهند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم بیان کرد: اینکه ادیان جزئی از پیکره ایران بوده‌اند چیز جدیدی نیست. مطلب جدیدی که با پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد دو برگ زرین بود این دو برگ به کارنامه ایران ایران اسلامی اضافه شد و بنده در ادامه به آن اشاره می‌کنم. قانون اساسی حقوق اقلیت‌ها را به رسمیت شناخته است. اما شاهد این هستیم که در برخی از کشور‌های اروپایی و آمریکایی مسلمانان از حقوق تساوی با دیگر شهروندان آن کشور‌ها برخوردار نیستند. نکته‌ای که در قانون اساسی ایران است اینکه به چند هزار نفر ارمنی و ...، اجازه می‌دهد نماینده مجلس داشته باشند، برخی از نمایندگان اقلیت‌ها، کنار نماینده‌ای می‌نشیند که دو میلیون رای داشته است و این برای دادن مجال و فرصت به اقلیت‌ها است.

وی در ادامه تصریح کرد: هفت درصد از جمعیت آلمان مسلمان هستند، اما چرا به تعداد این افراد در پارلمان نماینده ندارند، اما آشوریان و یهودیان ایران در مجلس نماینده دارند. این قانون پیشرفته‌تر است و به حقوق اقلیت‌ها بیشتر اشاره می‌کند، غربی‌ها می‌گویند مسلمانان جزئی از پیکره ملتشان هستند، اما آن‌ها را در قدرت راه نمی‌دهند. در این مدت بعد از انقلاب اسلامی، ۵۰ نفر از پیروان ادیان مختلف در مجلس راه یافته‌اند و ۳۰۰ نفر نیز از اهل سنت بوده‌اند، یعنی ۱۰ درصد از جمعیت مجلس ما اهل سنت هستند، لذا این قانون توجهش به این نکته ویژه بوده است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به دستاورد‌های جدید انقلاب برای ادیان تصریح کرد: دستاورد‌های جدید انقلاب در حوزه ادیان دو نکته را دربر می‌گیرد، یکی گفت‌و‌گوی ادیان است که این گفتگو‌ها در همه جا گسترده شده است و شاهد این هستیم که در بین بودایی‌ها، بودایی‌های میانمار، تایلند، سریلانکا و ...، این گفتگو‌ها وجود دارد و با آن‌ها در تعامل هستیم.

وی در ادامه با اشاره به دستاورد دوم بیان کرد: دستاورد دوم انقلاب اسلامی در این زمینه، گسترش مطالعات ادیانی است. با کمال افتخار می‌گویم که تنها دانشگاه ادیان جهان در ایران است. هیچ کجا دانشگاه ادیان ندارند و می‌توانید این مطلب را در تمام منابع جست‌وجو کنید. البته مرکز و دانشکده و پژوهشکده داریم، اما دانشگاه جامع ادیانی در جهان نداریم و این افتخار متعلق به ایران و دانشگاه امام صادق(ع) و حوزه علمیه قم است. تنها دانشگاه ادیانی در سطح تحصیلات تکمیلی که به ادیان ابراهیمی و ...، می‌پردازد و هر هفته استاد یهودی در این دانشگاه می‌آید، دانشگاه امام صادق(ع) است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم تصریح کرد: هر روز نیز این دستاورد‌ها بیشتر می‌شود و رشته‌ها، زیررشته‌ها و گرایشات آن بیشتر می‌شود. این مطالعات ادیانی نیز از دستاورد‌های انقلاب اسلامی است؛ لذا ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و احترام تمام قد به همه ادیان که میراث اسلامی، قرآنی و سنت ما هستند، برای این دو موفقیت بزرگ در حوزه ادیان اظهار شادی می‌کنم.

وی در انتها بیان کرد: بزرگترین مرکز مطالعات ادیانی در ایران ایجاد شده است و ما نیز این دستاورد‌های بزرگ را نیکو می‌داریم و از همه دست‌اندرکاران برگزاری شنبه‌های انقلاب در راستای پاسداشت و نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تشکر صمیمانه داریم.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

captcha