مرحله دوم طرح «نسیم دانایی» اجرا می‌شود
کد خبر: 3774626
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹

مرحله دوم طرح «نسیم دانایی» اجرا می‌شود

گروه فرهنگی ـ مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس از اجرایی شدن فاز دوم طرح نسیم دانایی خبر داد و گفت: مرحله دوم این طرح با موضوع «رمان و داستان» آغاز شده است.

به گزارش ایكنا از فارس، چهارمین جلسه شورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان فارس، به منظور بررسی عملکرد این مجموعه در هفته کتاب، برنامه‌ریزی گسترده برای برگزاری دهه فجر و چند دستور کار در حوزه فرهنگی، امور کتابخانه‌ها و همکاری‌ها و امور مالی و اداری امروز، اول دی‌ماه در شیراز تشکیل شد.
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این نشست ضمن قدردانی از تلاش‌های تمامی مجموعه کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب، گفت: با تلاش جمعی مجموعه کتابخانه‌های عمومی، هفته کتاب پرباری را در استان پشت سر گذاشتیم و برنامه‌های بسیار خوبی در جای جای استان برگزار شد که با توجه به در پیش بودن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انتظار بر این است که برنامه‌ریزی برای دهه فجر نیز با همین کیفیت انجام شود.
وی به ضرورت تغییر رویکرد کتابخانه‌های عمومی اشاره كرد و افزود: با توجه به تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیاست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌های عمومی در تلاش است کارکرد خود را از حالت سنتی و قدیمی خارج کرده و در قالب فرهنگسراهای اجتماعی قرار گیرد.
منوچهری اظهار كرد: نمی‌توانیم ساکت بنشینیم و منتظر این باشیم که مردم به کتابخانه‌های عمومی بیایند؛ باید برنامه‌ داشته باشیم و افراد را به‌سوی کتاب و کتابخوانی بکشانیم؛ در این راستا لازم است در هر شهرستان بسته به نیازهای منطقه‌ای برنامه‌ریزی شود و به این سمت پیش برویم.
وی در ادامه از اجرایی شدن فاز دوم طرح نسیم دانایی خبر داد و گفت: مرحله دوم این طرح با موضوع «رمان و داستان» آغاز شده است که در این مرحله 4 میلیارد ریال کتاب رمان و داستان برگزیده شامل ادبیات کلاسیک، داستان ترجمه، رمان‌های برگزیده معاصر ایرانی، ادبیات عامه پسند و ادبیات کوتاه برای کتابخانه‌های عمومی خریداری خواهد شد؛ لذا ادارات شهرستان باید در اجرایی شدن این طرح همکاری لازم را داشته باشند.
به گفته وی در مرحله اول این طرح که به کتاب‌های کودک و نوجوان اختصاص داشت، در حدود 35 هزار نسخه کتاب از 29 ناشر برتر ادبیات کودک برای 180 کتابخانه عمومی خریداری و ارسال شد که با استقبال کتابداران و اعضا همراه بود.
رئیس دبیرخانه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در بخش دیگر سخنان خود به ضرورت برگزاری انجمن کتابخانه‌ها تأکید کرد و گفت: انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی علاوه بر اینکه یک تکلیف قانونی است، فرصت بسیار مناسبی برای تبیین جایگاه، معرفی خدمات و فعالیت‌ها و جذب امتیاز‌های گوناگون برای کتابخانه‌های عمومی در شهرستان‌هاست که باید در برگزاری منظم این جلسات اهتمام ویژه وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: در شهرستان‌هایی که به صورت منظم جلسات انجمن کتابخانه‌های عمومی تشکیل می‌شود، اقبال عمومی و توجه مسئولان به ویژه فرمانداران به کتابخانه های عمومی، همچنین تأمین اعتبار برای توسعه و تجهیز کتابخانه‌های عمومی بیشتر است.
منوچهری در ادامه خواستار حضور کتابداران در جشنواره قصه‌گویی و توجه بیشتر به ثبت فعالیت های فرهنگی در سامانه نهاد شد و گفت: نخستین جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شده است که این جشنواره به زودی در شیراز به میزبانی چهار استان جنوبی کشور برگزار می‌شود؛ لازم است که کتابداران استان فارس در این جشنواره حضور گسترده داشته باشند و توانمندی‌ها و پتانسیل حرفه‌ای خود را نشان دهند.
انتهای پیام

captcha