تشکیل اتحادیه قرآنی واحد فراگیر و کنار گذاشتن دودستگی‌ها
کد خبر: 3774655
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها مطالبه می‌کنند؛

تشکیل اتحادیه قرآنی واحد فراگیر و کنار گذاشتن دودستگی‌ها

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره اتحادیه‌های استانی با اشاره به آرزوی دیرینه تشکیل اتحادیه قرآنی فراگیر کشور، از کنار گذاشتن دودستگی‌ها و وجود وحدت و اتفاق نظر می‌گویند.

اتحادیهپس از ادغام دو اتحادیه قرآنی در استان‌ها (اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور) و در نهایت تشکیل «اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت» در هر استان و گذشتن بیش از یک سال و چند ماه از به سرانجام رسیدن آن و در ادامه تب و تاب و کش و قوس تشکیل اتحادیه مدغم در کشور، اما و اگرهایی که در میانه این راه از سوی برخی از مسئولان و یا اتحادیه‌ها به وجود آمد و در نهایت مجمع عمومی اتحادیه مدغم کشوری دهه نخست آذرماه با پیگیری و مطالبه مجدانه کمیته پیگیری تشکیل شد که متشکل از مدیران عامل اتحادیه‌های استانی بود.
مجمع عمومی اتحادیه مدغم قرآنی کشور با مُهر تأیید شورای توسعه فرهنگ قرآنی به صورت مردمی و مستقل و با حضور 234 نماینده اتحادیه‌های استانی و براساس قوانین مصوب این شورا با قوت بیشتر تشکیل شد.
خروجی این مجمع رأی‌گیری و انتخاب 15 عضو اصلی، پنج عضو علی‌البدل هیئت مدیره و سه عضو اصلی و دو عضو علی‌ا‌لبدل هیئت بازرسی بود. اعضایی که از استان‌های مختلف و چهره‌های شاخص قرآنی کشور و با تحصیلات عالی آکادمی و یا علوم حوزوی با رأی مردمی انتخاب شدند.
این افراد به مدت سه سال به عنوان اعضای هیئت مدیره و بازرسی انتخاب شدند و طی جلسه نخست این هیئت‌مدیره، رئیس و نایب‌رئیس و سایر احکام مشخص شد و روند ثبتی اتحادیه پس از تکمیل و ارسال فرم‌های مربوطه، از سوی سازمان ثبت استان در حال انجام است.
حسین قادری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآنی یزد، در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر اینکه اتحاد و یکپارچگی در سطح اتحادیه کشوری باید حفظ شود، اظهار کرد: جای تأسف است که پس از روند طولانی چند ساله که به تصویب موضوع ادغام اتحادیه‌های کشوری در شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور گذشت و در بسیاری از استان‌ها مجمع عمومی و انتخابات هیئت‌مدیره و بازرسی اتحادیه‌های واحد استانها شکل گرفت، اما هنوز این امر در کشور محقق نشده است.
حسین قادریعضو هیئت مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن وعترت کشور ادامه داد: انتظارم در جایگاه فعال قرآنی و عضو کوچک اتحادیه استانی این است که به گفت‌وگوهای فی مابین مجدداً روی آورند و این اختلافات را کاهش دهند؛ چرا که برخی از این موضوعات چون هیئت رسیدگی را می‌توان حل کرد و امیدوارم در آینده شاهد این باشیم که به آرزوی دیرینه جامعه قرآنی کشور مبنی بر تشکیل اتحادیه واحد فراگیر توانمند قرآنی محقق شود. انتظار دیگر این است که افرادی که رأی آورد‌ه‌اند به دو مورد توجه کنند؛ مورد نخست این است که خواسته‌های شخصی و منفعت‌های سازمانی و مؤسسات مربوط به خود را به هیچ وجه مبنا قرار ندهند و مورد دوم اینکه به انتخابات انجام‌شده احترام بگذارند و برای منفعت جامعه قرآنی کشور تلاش کنند.
اتحادیه‌های کشوری چه به نتیجه برسند و چه نرسند، اتحادیه یزد به هم نمی‌خورد
قادری با تأکید بر اینکه در هر صنفی چون قصاب‌ها، زرگرها و... یک اتحادیه داریم، اظهار کرد: افرادی که در مجمع عمومی اتحادیه تشکل‌ها در مشهد رأی آوردند و یا افرادی که طی مجمع عمومی اتحادیه واحد کشوری حائز بالاترین آراء شدند فکر کنند؛ چنانکه بنا بر آیه صریح قرآن: «وَلاَ تَنَازَعُواْ فَتَفْشَلُواْ» یعنی با یکدیگر نزاع نکنید و ایجاد تفرقه و شکاف نکنید، چون موجب فشلی و سستی می‌شود. این دو هیئت‌مدیره که رأی آورده‌اند باید به این مسئله نگاه کنند و به راهبردی برسند، حتی اگر ادغام صورت نگیرد، می‌توانند با یکدیگر به گونه‌ای تعامل کنند که هر دو اتحادیه یکدیگر را به رسمیت بشناسند و در پیگیری مطالبات از مراجع بالادستی هماهنگ عمل کنند.
وی بیان کرد: نکته دیگر این است که در استان یزد، بدون تعارف، کاری کرده‌ایم که می‌تواند برای تمام کشور الگو باشد. پیش از ادغام اتحادیه‌های استانی، این اتحادیه‌های قرآنی در استان یزد در یک ساختمان بود و با یکدیگر به حل مسائل مؤسسات قرآنی استان می‌پرداختیم و پس از ادغام نیز در استان یزد این امر با جدیت بیشتری انجام می‌شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه قرآن یزد تأکید کرد: در اینجا اقرار می‌کنم اگر اتحادیه‌ها منفک شود و این انفکاک ادامه پیدا کند، به ادغامی که در استان یزد انجام شده لطمه‌ای وارد نمی‌شود، بلکه اتحادیه قرآنی استان یزد هرگز به دوگانگی‌ها دامن نمی‌زند، چنانکه در حال حاضر نیز در جلسه‌های اتحادیه هم نماینده‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و هم از سوی سازمان تبلیغات اسلامی استان حضور دارد و میان اعضا وفاق و همدلی هست. اتحادیه‌های کشوری چه به نتیجه برسند و چه نرسند، در استان یزد این اتحاد و یگانگی را به هم نمی‌زنیم و اتحادیه‌های دیگر استا‌ن‌ها نیز خیلی به دنبال ادغام در اتحادیه واحد کشوری نباشند و خودشان سعی کنند با الگو قرار دادن استان یزد، اتحاد اتحادیه‌ها را حفظ کنند زیرا موجب استحکام فعالیت‌های قرآنی در استان خود خواهند شد.
انتخاب مدیرعامل کارآمد و جامع‌الشرایط برای اتحادیه
طلاییمرتضی طلایی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌‌‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت کشور، با اشاره به اینکه پس از نخستین جلسه هیئت مدیره به دنبال روند ثبتی اتحادیه هستیم، اظهار کرد: شعارمان این است که یکپارچگی جامعه قرآنی را روز به روز تقویت کنیم و نهاد مردمی ـ قرآنی، نهاد مستقلی باشد و در عین حال تعامل و همکاری را با دستگاه‌های حاکمیتی داشته باشیم. متأسفانه دستگاه‌های حاکمیتی جایگاه نهادهای مردمی ـ قرآنی را که پس از هیئات مذهبی مُهر بزرگتر‌ین تشکل را با پنج هزار نهاد مردمی بر پیشانی دارد قبول ندارند. حال آنکه این وظیفه دستگاه حاکمیتی است و باید تشکل‌های مردمی را به رسمیت بشناسند.
مکانیزم توزیع اعتبارات مشخص نیست
وی بیان کرد: متأسفانه عدم حمایت و توجه به این جایگاه مردمی ـ قرآنی از طرف دستگاه‌های حاکمیتی در روند فعالیت آنها اثرگذار است. مشخص نیست که مکانیزم توزیع اعتبارات قرآنی به تشکل‌ها و مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی کشور در اختیار کیست؟ اگر اتحادیه‌ و مؤسسات قانوناً به رسمیت شناخته می‌شوند، باید نمایندگانی از آنها در دستگاه‌های حاکمیتی به منظور تصمیم‌گیری حضور مؤثر داشته باشند.
طلایی تأکید کرد: اگر با تشکل‌های مردمی فارغ از اینکه دو تا یا واحد بودند، یکسان و برابر برخورد می‌شد، شاید امروز شاهد این مشکلات و حواشی نبودیم.
رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه قرآنی استان تهران گفت: اتحادیه‌های استانی در عین استقلال به نوعی امتداد اتحادیه کشوری هستند. متأسفانه، وقفه‌ای که برای ادغام دو اتحادیه رخ داد پیامدهایی داشت که اتحادیه‌های استانی شاهد آن بودند. بلاتکلیفی اتحادیه کشوری نیز اتحادیه استان تهران را دربرگرفت، به‌ گونه‌ای که در فعالیت‌هایش مردد بود.
پیگیر مطالبات مؤسسات قرآنی باشید
بنا به گفته سیده‌مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی مردمی قرآن و عترت خوزستان، «اتحادیه قرآنی خوزستان نیز پیش از جریان روند ادغام اتحادیه‌های استانی از حدود سال 93 دارای یکپارچگی و اعضای هیئت‌مدیره و بازرسی واحدی بوده است».
وی با ابراز گلایه از اینکه حمایت‌های لازم طی یک سال گذشته از مؤسسات قرآنی و اتحادیه‌های استانی انجام نشده، ادامه داد: البته اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت حمایت‌‌های مطلوبی از مؤسسات داشته است و فعلاً و در سال اخیر متولی اصلی و حامی اصلی مؤسسات امور قرآنی، اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت بوده است.
موسوی زادهموسوی‌زاده اظهار کرد: انتظارم این است که به اختلافات پایان دهند و پیگیر مطالبات مؤسسات قرآنی و حمایت از تشکل‌های مردمی باشند.
وجود اتفاق نظر و وحدت و کنار گذاشتن دودستگی‌ها مهمترین مطالبی است که مدیران عامل اتحادیه‌های استانی بر آن تأکید دارند، چنانکه سیدمحمدجعفر پروانیان، مدیرعامل اتحادیه واحد قرآنی اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا با تأکید بر دوری از اختلاف و دودستگی، اضافه کرد: جامعه قرآنی با این دودستگی‌ها ضرر می‌کند و اگر وحدت باشد، بسیاری از مشکلات حل می‌شود و متأسفانه این وحدت نیست.
محمدعلی عباسی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت زنجان، نیز با تأکید بر اینکه ادغام به طور کلی انجام شود، اظهار کرد: این دوگانگی‌ها مانع این می‌شود که اتحادیه‌ها پیگیر مطالبات و خواسته‌ها و نشان دادن ظرفیت‌ها و توانمندی مؤسسات قرآنی به دیگر دستگاه‌ها و نهادها باشند.
وی در گفت‌وگو با ایکنا بااشاره به اینکه مجمع عمومی اتحادیه واحد کشور در قم به خوبی و کاملاً مردمی و با حضور حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، با قوت تشکیل شد، ادامه داد: اتحادیه‌های قرآنی کشور باید باهم به تفاهم برسند تا پیگیر خواسته‌های تشکل‌های مردمی و ابلاغ برنامه و ارتقای فعالیت‌های کیفی و کمی مؤسسات قرآنی ـ مردمی باشند.
سیدحمید موسویهمچنین سیدحمید موسوی، سرپرست اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس، در گفت‌وگویی که با موضوع «انحلال اتحادیه مدغم قرآنی فارس شایعه‌ای بیش نیست» بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت، گفت: مسئولان باید به خواسته‌های تشكل‌های قرآنی توجه كنند و در شرایط فعلی كه مؤسسات قرآنی بعد از سال‌ها اختلاف به سرانجام رسیده‌اند و متحد شده‌اند، خواسته‌شان این است كه ادغام و اتحاد حفظ شود. پس باید به این خواسته آن‌ها توجه بسیار کرد.
امید است پس از این همه تلاش به منظور تشکیل اتحادیه واحد قرآنی در کشور، بالاخره روزی فرارسد تا به این اما و اگرها پایان داده شود و با حفظ وحدت و یکپارچگی اتحادیه واحد قرآنی در کشور با بهره‌گیری از نظرات صاحبنظران، ظرفیت مؤسسات قرآنی را به دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور به منظور بهره‌مندی از آن نشان دهد. همچنین اتحادیه قرآنی واحد کشوری برای پیگیری مطالبات و خواسته‌های تشکل‌های مردمی، ابلاغ برنامه‌ها، ارتقای سطح کیفی و کمی برنامه‌های مؤسسات قرآنی ـ مردمی و توزیع بودجه‌ها و اعتبارات به اتحادیه‌های استانی گام‌های مؤثری بردارد.
انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha