سند گفتمان سلامت اجتماعی تدوین می‌شود
کد خبر: 3774797
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

سند گفتمان سلامت اجتماعی تدوین می‌شود

گروه اجتماعی ــ رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور از تدوین سیاست‌های سلامت اجتماعی خبر داد و گفت: اطلس اجتماعی کشور با سطوح دسترسی مختلف تدوین و منتشر می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ تقی رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور امروز یک‌شنبه دوم دی ماه پس از برگزاری جلسه شورای اجتماعی کشور، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه جلسه امروز شورا به بررسی سیاست‌های سلامت اجتماعی کشور اختصاص داشت، گفت: سال گذشته در جلسه شورای اجتماعی که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، بعد از ارائه سند سلامت روانی در کشور مصوب شد سندی هم در خصوص سیاست‌های سلامت اجتماعی تنظیم شود که امروز اولین جلسه بررسی مقدماتی این سیاست‌ها آغاز شد و این روند ادامه پیدا خواهدکرد.

وی نکته مهم مطرح در این خصوص را غالب بودن گفت‌و‌گوی مربوط به آسیب‌های اجتماعی عنوان و اظهار کرد: در کشور ما گفتمان آسیب‌های اجتماعی طی چند سال اخیر رواج پیدا کرده است. اولین ویژگی تدوین سیاست‌های سلامت اجتماعی این خواهدبود که بر گفتمان سلامت اجتماعی در کشور تأکید و در قانون‌گذاری و نگارش و تدوین اسناد و سیاست‌ها سلامت اجتماعی را مقدم کنیم.

رستم‌وندی تصریح کرد: در صورت تحقق سیاست‌های سلامت اجتماعی در حوزه پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی توفیقات زیادی خواهیم داشت.

وی اعلام کرد: نتیجه جلسه این شد که در جلسه آینده نتایج پیمایش سلامت اجتماعی در کشور در صحن شورا مطرح شود و ارتباط دبیرخانه سلامت اجتماعی که در سازمان بهزیستی مستقر است نیز با اعضای شورا ادامه پیدا کند، در ادامه نظرات تکمیلی اخذ شود و با اجماع و توافق حداکثری سیاست‌های سلامت اجتماعی در کشور تدوین شود.

وقتی آمار دقیق آسیب‌های اجتماعی نداریم چگونه برای سلامت اجتماعی برنامه‌ریزی می‌کنیم

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا که پرسید وقتی آمارهای دقیق در خصوص آسیب‌های اجتماعی نداریم چگونه برای سلامت اجتماعی برنامه‌ریزی خواهیدکرد؟ گفت: آسیب‌های اجتماعی واژه کلی هست که مصادیق زیادی دارد. ما برای هر یک از آسیب‌های اجتماعی در کشور معمولاً یک دستگاه و نهادی متولی جمع‌آوری و پایش آمار هستند. مثلاً در خصوص ازدواج و طلاق سازمان ثبت‌احوال متولی این مسئله است. دستگاه‌ها و نهادها وظیفه خود را در استخراج و پایش آمار انجام می‌دهند.

اطلس اجتماعی کشور با سطوح مختلف دسترسی منتشر می‌شود

وی افزود: از سه سال پیش وزارت کشور نیز مرکز رصد اجتماعی را فعال کرده که در این مرکز آمارهای مرتبط با همه دستگاه‌ها و در ذیل هر کدام از آسیب‌ها جمع‌آوری و در پایان سال اطلس اجتماعی که جامع‌ترین اطلس اجتماعی کشور هست و آسیب‌های اجتماعی در آن کاملاً با آمارها و نمودارها مطرح شده منتشر می‌شود.

رستم وندی در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایکنا که آیا این اطلس در اختیار رسانه‌ها قرار خواهدگرفت؟ گفت: این اطلس دارای سطوح دسترسی مختلفی است؛ بخشی در اختیار مدیران و بخشی نیز در کانال‌های خبری و عمومی منتشر خواهدشد.

وی در خصوص سلامت اجتماعی و انتخابات که وزیر کشور در خصوص آن در جلسه شورای اجتماعی کشور صحبت کرده بود، گفت: انتخابات امری سیاسی است اما جنبه اجتماعی هم دارد. نظر دکتر رحمانی فضلی این بود که باید همه ابعاد سلامت اجتماعی را در نظر بگیریم که یک بعُد آن هم می‌تواند مشارکت اجتماعی باشد که هم جنبه سیاسی دارد و هم جنبه اجتماعی.

رستم‌وندی خاطرنشان کرد: کشور ما دارای یک دموکراسی و مردم سالاری پایدار ظرف چهار دهه گذشته بوده و مردم همواره مشارکت داشته‌اند. بیشتر مد نظر وزیر کشور این بود که هم ابعاد پیشگیرانه هم ابعاد مداخله و اقدام در حوزه کاهش آسیب‌ها را ببینیم که یکی از متغیرها بحث نشاط اجتماعی و مشارکت سیاسی مردم در حوزه‌های اجتماعی است.

به گزارش ایکنا؛ قرار بود در این جلسه که بخش نخست آن با حضور وزیر کشور برگزارشد، اصحاب رسانه نیز حضور داشته باشند اما وزیر کشور قبل از زمان اعلام شده از جلسه خارج شد و خبرنگاران اجازه ورود به جلسه را پیدا نکردند و پس از اتمام جلسه فقط توانستند با معاون وزیر کشور در خصوص سیاست‌های سلامت اجتماعی کشور مصاحبه کنند.

انتهای پیام 

captcha