کتاب «نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» رونمایی شد
کد خبر: 3775064
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
به همت انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی؛

کتاب «نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» رونمایی شد

گروه فرهنگی – آئین رونمایی از کتاب « نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» تالیف صلاح‌الدین مرادی و لیلا جهانبان که به همت انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی چاپ شده است، برگزار شد.

آئین رونمایی از کتاب «نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» برگزار شد

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، مراسم رونمایی از کتاب « نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» تالیف صلاح‌الدین مرادی و لیلا جهانبان که به همت انتشارات جهاددانشگاهی استان مرکزی چاپ شده است، برگزار شد.

مسعود شهرجردی، رئیس جهاد‌دانشگاهی استان مرکزی، عصر روز گذشته، دوم دی‌ماه در آیین رونمایی از کتاب «نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» تألیف صلاح‌الدین مرادی و لیلا جهانبان که توسط انتشارات جهاددانشگاهی استان به چاپ رسیده است گفت: مجموعه جهاد‌دانشگاهی بر اساس بند 2 ماده 3 اساس‌نامه ملزم است که علاوه بر تمام فعالیت‌های فرهنگی آموزشی تشکیلاتی را در حوزه تألیف و ترجمه کتاب نیز داشته باشد.

رونمایی از کتاب «نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک»
وی تصریح کرد: سازمان انتشارات جهاد‌دانشگاهی شعبه استان مرکزی در راستای رسالت خود پیگیر تألیفات مؤلفان برای چاپ و ترجمه کتاب است و امید است مجموعه جهاد استان بتوانند در حوزه نشر و ترجمه کتب ارزشمند قوی عمل کنند.محسن مرادی، معاون فرهنگی جهاد‌دانشگاهی استان نیز در این مراسم گفت: با توجه به برنامه ششم توسعه بناداریم امسال 30 کتاب دانشجویی و دانشگاهی را به چاپ برسانیم، قصد داریم حتی‌الامکان از کتاب‌های چاپ شده مراسم رونمایی جهت معرفی بیشتر کتاب صورت گیرد.
وی ادامه داد: بنا بر این بوده است که در سال 97 هر ماه یک کتاب را با حضور مؤلفان رونمایی کنیم و بناداریم رونمایی کتاب‌ها در دانشکده‌های مرتبط با موضوع کتاب انجام شود.
لیلا جهانبان، مؤلف کتاب «نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» هم گفت: با توجه به فقدان کتابی کاربردی و کنکوری که نکات مربوط به مباحث شیمی خاک، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهان را به صورت جامع داشته باشد و در ضمن حاوی نکات مناسب کنکوری برای داوطلبان تحصیلات تکمیلی باشد، مؤلفان بر آن شدند که این کتاب را تدوین کنند.
وی ادامه داد: آنچه در این کتاب موجود است برگرفته از کتاب‌های موجود در زمینه شیمی و حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه به علاوه تجربه مؤلفان است. این کتاب می‌تواند برای دانشجویان گرایش‌های مختلف کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مفید بوده و راهنمای مناسبی برای کشاورزان در مورد مباحث شیمی خاک، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه باشد.
جهانبان گفت: در تهیه این کتاب تلاش شده است سرفصل‌های دروس شیمی و حاصلخیزی خاک پوشش داده شود، کتاب حاضر مشتمل بر دو بخش شیمی خاک، حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهان است. در بخش شیمی خاک ابتدا به بیان مقدمه و اصول شیمی به طور اجمالی پرداخته شده و مطالب مربوط به هوادیدگی، بخش معدنی فاز جامد خاک، شیمی مواد آلی خاک، تعادل‌های بین محلول خاک و فاز جامد، فرایندهای تبادلی کاتیونی، ابقاء آنیونی و مولکولی، پدیده‌های جذبی در خاک، سنیتیک فرایندهای شیمیایی خاک، اکسایش و کاهش، اسیدیته و PH و خاک‌های شور و سدیمی هرکدام در قالب فصل‌های جداگانه مورد قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در پایان بخش شیمی خاک به بررسی نکات تکمیلی شیمی خاک پرداخته شده است، در بخش دوم (حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه) نیز در آغاز مقدمه و کلیاتی در مورد حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه بیان شده است، سپس در مورد عوامل مؤثر بر رشد مباحثی مطرح شده است، عناصر غذایی پر مصرف (نیتروژن، فسفر، پتاسیم)، میانه‌نیاز(کلسیم، منیزیم، گوگرد)، کم‌مصرف (آهن، روی، منگنز، مس، بور، مولیبدن و کلر) و عناصر مفید در هر کدام به طور جداگانه در یک فصل آمده است. فصل آخر کتاب هم به بررسی آزمون خاک، تغذیه گیاهی، کوددهی و نکات تکمیلی پرداخته است.
مؤلف کتاب«نکات کاربردی و کنکوری شیمی و حاصلخیزی خاک» در پایان گفت: این کتاب اولین کتابی است که گلچینی از تمام کتاب‌ها در حوزه شیمی خاک را داراست.
انتهای پیام

captcha