نگاهی به جزئیات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن
کد خبر: 3775083
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

نگاهی به جزئیات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی دستور‌العمل اجرایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن را تشریح کرد.

نگاهی به جزئیات آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم همزمان با سراسر کشور، 9 اسفند در استان مرکزی برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام عبدالله حسینخانی، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی، در این رابطه گفت: تجربه موفق برگزاری مشترک آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن سال 96 توسط ارشاد و اوقاف و اعلام آمادگی دیگر نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط جهت مشارکت در این رویداد بزرگ قرآنی این طرح و همچنین طرح بشارت 1452 قوی‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه وفاق و همدلی میان دستگاه‌ها و نهادهای همگام به تجمیع قوا و استفاده بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی قرآنی استان کمک می‌کند، ایجاد انگیزه میان عموم مردم به ویژه نوجوانان و جوانان برای فراگیری معارف قرآن، استانداردسازی و جهت‌دهی آموزش‌های قرآن و عترت، شناسایی و معرفی نخبگان و استعداهای درخشان قرآنی، به روز‌رسانی و تکمیل بانک جامع اطلاعات قرآنی در رشته‌های مختلف را از جمله اهم اهداف آزمون برشمرد.

زمان برگزاری آزمون
حسینخانی در تشریح زمان برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در سال جاری اظهار کرد: آزمون در اسفند ماه سال 97 در سه بخش آزمون رشته‌‌‌های الکترونیکی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم اسفند، آزمون رشته‌های کتبی روز پنجشنبه، 9 اسفند، آزمون رشته‌های شفاهی از رو شنبه 11 اسفند تا پنجشنبه 16 اسفند ویژه گروه سنی مقاطع ابتدایی و پائین‌تر و حافظان کل قبول شده در مرحله کتبی و از روز شنبه 18 اسفند تا 23 همین ماه ویژه دانش‌آموزان تمام مقاطع تحصیلی؛ شرکت‌کننده در رشته حفظ جزء سی قرآن(در مدارس) برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: آزمون کتبی در تمام شهرستان‌هایی که تعداد داوطلبان آن حداقل 30 نفر باشد برگزار می‌شود که فهرست نهایی آن همزمان با تاریخ صدور کارت ورود به جلسه آزمون بر روی پایگاه اینترنتی ثبت‌نام قابل مشاهده است، در تمام شهرستان‌ها فقط یک حوزه امتحانی وجود دارد که محل و ساعت دقیق برگزاری آزمون بر روی کارت ورود به جلسه درج می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینخانی اضافه کرد: شرکت در تمام رشته‌های آزمون برای تمامی داوطلبان مرد و زن بدون محدودیت سنی است، هر داوطلب می‌تواند حداکثر در چهار رشته حفظ، رشته معارف و مفاهیم، رشته الکترونیکی و حفظ جزء سی قرآن ثبت‌نام کند.

نحوه برگزاری آزمون
وی در خصوص نحوه برگزاری آزمون هم گفت: آزمون رشته حفظ کل قرآن برای داوطلبان به صورت دو مرحله‌ای(کتبی و شفاهی) برگزار می‌شود که مرحله کتبی آن در روز پنجشنبه، 9 اسفند و مرحله شفاهی صرفا برای افرادی که موفق به کسب حد نصاب قبولی امتیاز بالای 70 در آزمون کتبی شوند در بازه زمانی یک هفته‌ای از تاریخ 11 تا 16 اسفند برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینخانی با بیان اینکه تمامی قرآن‌آموزانی که سال گذشته موفق به کسب نمره قبولی شدند می‌توانند در آزمون سال جاری نیز ثبت‌نام و شرکت کنند، اظهار کرد: پرداخت سرانه حمایتی به مؤسسات قرآنی صرفاً بر مبنای نفرات قبولی جدید در هر رشته صورت می‌گیرد، با توجه به واگذاری آموزش حفظ جزء سی قرآن برای گروه سنی دانش‌آموز به وزارت آموزش و پرورش سرانه حمایت آموزشی ویژه مؤسسات قرآنی برای این گروه سنی در رشته حفظ 30 قرآن تعلق نمی‌گیرد.
وی ادامه داد: آزمون رشته حفظ جزء سی قرآن طرح بشارت 1452 برای گروه سنی دانش‌آموزان به صورت شفاهی و توسط همکاران فرهنگی در مدارس برگزار می‌شود. آزمون سایر رشته‌های حفظ قرآن به جز رشته حفظ جزء سی قرآن برای گروه سنی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به صورت شفاهی و توسط مراکز معرفی شده از سوی اوقاف انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام حسینخانی اضافه کرد: آزمون سایر رشته‌های حفظ به جز رشته حفظ جزء سی قرآن برای گروه سنی دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم به صورت کتبی و همزمان با سایر گروه‌های سنی پنجشنبه 9 اسفند برگزار می‌شود. همچنین شرکت در آزمون برای تمامی عوامل برگزاری آزمون ممنوع است، عوامل برگزاری در صورت تمایل می‌توانند در گروه رشته‌های الکترونیکی آزمون شرکت کنند.

نحوه ثبت‌نام
وی در خصوص نحوه ثبت‌نام نیز گفت: تمامی امور مربوط به ثبت‌نام و دریافت کارت ورود به جلسه از طریق پایگاه اینترنتی به نشانی www.quranedu.ir انجام می‌شود. علاقمندان از 10 آذر تا 30 دی‌ماه فرصت ثبت‌نام دارند، ضمنا مهلت ثبت‌نام در رشته‌های الکترونیکی تا پایان بهمن ماه ادامه دارد و ویرایش اطلاعات داوطلبان همزمان با ثبت‌نام امکان پذیر است. همچنین امکان صدور کارت ورود به جلسه آزمون از اول اسفند تا نهم همین ماه فراهم است.
حجت‌الاسلام حسینخانی با اشاره به اینکه هر یک از داوطلبان برای شرکت در هر یک از رشته‌های امتحانی می‌بایست 6 هزار تومان واریز کنند، بیان کرد: پس از اعلام نتایج آزمون به برگزیدگان آزمون اعم از دانش‌آموزان، قرآن‌آموزان، مدارس، مؤسسات و مراکز قرآنی به قید قرعه جوایزی اهدا می‌شود. به تمام شرکت‌کنندگان که امتیاز بالای 90 کسب کنند لوح تقدیر و نفراتی که موفق به کسب حد نصاب شوند گواهینامه پایان دوره اعطا می‌شود.
این مقام مسئول در پایان گفت: تا روز شنبه، اول دی‌ماه 4 هزار و 758 نفر در طرح تربیت حافظان ثبت‌نام کردند، این رقم طبق جدول زمانبندی شده باید به 10 هزار و 900 نفر برسد. کلاس‌ها جهت برگزاری طرح تربیت حافظان آغاز شده و تا اول اسفند ماه ادامه دارد.
انتهای پیام

captcha