۲۴۷ روستا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند
کد خبر: 3775172
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶

۲۴۷ روستا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند

گروه جامعه - ۲۴۷ روستای بدون برق در کل کشور شناسایی شد و طی شهریور و مهرماه سال جاری تمام این روستاها مجهز به منبع آب روستایی، سرویس بهداشتی و لوازم زندگی شدند به طوری که دو هزار و  ۸۳۸ خانوار تحت پوشش قرار گرفتند.

۲۴۷ روستا تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتندبه گزارش ایکنا؛ نشست خبری فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) امروز، سوم دی‌ماه، با موضوع ارائه گزارش عملکرد ۹ ماهه حوزه حمایت و سلامت خانواده و اجرای تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور برگزار شد.

رهبر تعداد خانواده‌های معیشت‌بگیر را دو میلیون و ۱۹ هزار و ۷۶۱ نفر بیان کرد و گفت: از این تعداد نزدیک به یک میلیون زن سرپرست خانوار و یک میلیون و ۴۶۵ هزار نفر از سالمندان هستند. ۳۴۳ هزار  دانش‌آموز، ۵۷ هزار دانشجو و ۵۷ هزار بیمار خاص نیز تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

وی به با بیان اینکه در کنکور سال جاری ۲۸ نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) رتبه زیر 150 داشتند، گفت: شهریه تحصیل در دوره دکترا سه تا چهار میلیون تومان است و امداد ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان به دانشجویان کمک می‌کند. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد شهریه بین یک تا دو میلیون تومان است و امداد بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان کمک هزینه اعطا می‌کند. در دوره کارشناسی که شهریه تحصیلی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است نیز کمیته امداد عهده‌دار اعطای کمک هزینه ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومانی شده است. کمک هزینه امداد در دوره کاردانی نیز ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: 20.9 درصد مددجویان زیر 20 سال، 43.3 درصد 20 تا 60 سال  و 35.8 درصد بالای 60 سال سن دارند. همچنین جمعیت شیعه مددجویان کمیته امداد 83.8 درصد، جمیت اهل سنت 15.7 درصد و سایر ادیان، 5/. درصد هستند. از نظر محل سکونت نیز 47 درصد مددجویان در مناطق شهری و 53 درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. از میان سرپرستان خانوار تحت حمایت امداد نیز 49 درصد را زنان و 51 درصد را مردان تشکیل می‌دهند. در گذشته 60 درصد از خانواده‌های تحت پوشش کمیته را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند اما با اجرای تبصره 14 بودجه سال 97 کشور تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کاهش یافت و به 49 درصد رسید.

رهبر 42 درصد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد را یک نفره، 31.5 را دو نفره، 14.3 درصد را سه نفره، 7.2 درصد را چهار نفره و 4.6 درصد را پنج نفره و بیشتر اعلام کرد و گفت: با جابه‌جایی سرفصل‌های اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار از سایر سرفصل‌ها کاسته و به حوزه حمایت و سلامت خانواده اضافه شد. این اعتبار در بخش‌های جهیزیه، درمان، کمک‌های موردی، اجاره مسکن و بیماری‌های صعب‌العلاج هزینه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۶ هزار جهیزیه و در سال جاری، ۵۲ هزار جهیزیه به مددجویان اعطا شده است، گفت: سقف مبلغ اعطایی به استان‌ها برای ارائه جهیزیه دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، اما استان‌ها می‌توانند با درآمدهای استانی خود سقف این مبلغ را تا پنج میلیون تومان افزایش دهند.

وی میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ارائه شده در ۹ ماه نخست سال جاری را ۱۹۲ هزار فقره با میانگین مبلغ سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: در سال گذشته ۱۹۸ هزار و ۵۰۰ فقره وام اعطا شده است.

رهبر اعطای صد هزار بسته لوازم‌التحریر به دانش‌آموزان به ویژه در مناطق محروم را از دیگر اقدامات صورت گرفته طی سال جاری برشمرد و تصریح کرد: با مؤسسات خیریه همکاری نزدیکی داشته و بسته‌های حمایتی دانش‌آموزان را طراحی و توزیع کردیم.

مددجویان بیمه هستند

رهبر با اشاره به اینکه تمامی مددجویان به لحاظ فردی، منزل مسکونی، لوازم زندگی و محل نگهداری دام از سال ۹۵ تاکنون تحت بیمه حوادث قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: سال گذشته برآورد خسارت بیمه دریافتی از سوی مددجویان 10 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای مناطق محروم و مرزی طی سال جاری ۲۰۰ هزار قلم وسیله ضروری مانند آبگرمکن و بخاری خریداری و توزیع شده است، گفت: ۱۶ هزار و ۶۷۱ مورد طی ۹ ماه نخست سال جاری از تسهیلات خرید یا معافیت سربازی بهره‌مند شدند که ارزش آن معادل ۲۳۵ میلیارد تومان است. همچنین ۲۴ هزار و ۳۱۲ مورد از معافیت انشعابات آب، برق و گاز بهره‌مند شدند.

رهبر تعداد بیماران صعب‌العلاج تحت پوشش کمیته امداد را ۵۷ هزار نفر اعلام کرد و گفت: برای این تعداد از افراد ۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین در سال گذشته ۱۰۰ هزار نفر از کودکان دچار سوء تغذیه که کمتر از پنج سال سن داشتند، بسته حمایتی دریافت می‌کردند؛ این در حالی بود که وزارت بهداشت ۱۳۷ هزار کودک دچار سوء تغذیه که زیر پنج سال سن دارند را به ما معرفی کرده بودند؛ در سال ۹۷ توانستیم برای تمامی این ۱۳۷ هزار نفر بسته حمایتی تهیه کنیم. همچنین دو هزار مادر شیرده و باردار نیز تحت پوشش قرار گرفته‌اند و ماهی 100 هزار تومان دریافت می‌کنند.

معاون حمایت و سلامت کمیته امداد تعداد افرادی که در شش ماهه نخست سال جاری از خدمات مشاوره و راهنمایی بهره‌مند شده‌اند را ۳۸۲ هزار نفر برشمرد و گفت: ۵۰ میلیارد تومان طی سال جاری به اجاره و ودیعه مسکن اختصاص داده شده است.

600 هزار خانوار جدید به اعضای تحت حمایت کمیته امداد افزوده شدند

وی در ادامه تصریح کرد: از محل اعتبارات تبصره 14 قانون بودجه سال 97 در راستای کاهش فقر مطلق، 600 هزار خانوار جدید که پشت نوبتی بودند به اعضای تحت حمایت کمیته امداد افزوده شدند.

رهبر با بیان اینکه در سال 95 میزان مستمری خانواده های یک تا پنج نفره 52 هزار تا 100 هزار تومان بود، افزود: در سال 96 این مبلغ به 148 هزار تا 460 هزار تومان افزایش یافت و با اجرای تبصره 14 بودجه سال 97 این مبلغ با افزایش 14 درصدی به 161 هزار تا 516 هزار و 500 تومان برای خانواده‌های یک تا پنج نفره رسید که این مبالغ جدا از یارانه‌ای است که افراد تحت پوشش از طریق کارت‌های کمیته امداد دریافت می‌کنند.

 معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) به تماسی تلفنی با کمیته امداد مبنی بر معرفی روستایی که زیر ۲۵ خانوار دارند و بسیار محروم هستند اشاره و اظهار کرد: به دلیل بروز خشکسالی طی دو تا سه سال گذشته ساکنان این روستا به طور مکرر مجبور به جابه‌جایی محل سکونت خود شدند. علاوه بر تحت پوشش قرار دادن اهالی این روستا به استان‌ها ابلاغ کردیم تا به بررسی بیشتر بپردازند و موارد موجود و محروم را شناسایی و اعلام کنند.

وی ادامه داد: در این راستا ۲۴۷ روستای بدون برق در کل کشور شناسایی شد و طی شهریور و مهرماه سال جاری، تمام این روستاها مجهز به منبع آب روستایی، سرویس بهداشتی و لوازم زندگی شدند به طوری که دو هزار و ۸۳۸ خانوار تحت پوشش قرار گرفتند. با بنیاد مستضعفان نیز هماهنگی‌هایی مبنی بر استفاده از پنل‌های خورشیدی به منظور روشن کردن معابر این روستاها صورت گرفته است.

اختصاص 15 میلیارد تومان اعتبار برای این ۲۴۷ روستای محروم

وی محل این روستاها را استان‌هایی همچون خراسان‌جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و هرمزگان معرفی کرد و گفت: در جوار این روستاها به روستاهایی برخورد کردیم که برق داشتند اما بسیار محروم بود. به طور کلی ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای این ۲۴۷ روستای محروم در نظر گرفته شد.

رهبر در ادامه به فعالیت‌های کیفی صورت گرفته نیز اشاره و اظهار کرد: برون سپاری پرونده زنان سرپرست خانوار که زیر ۵۰ سال سن دارند به مددکاران از جمله این موارد است تا کار به صورت تخصصی‌تر صورت گیرد. موضوع مددکاری نیز باید برون‌سپاری شود چرا که حجم مددجوها زیاد است و ما توان استخدام نداریم. در این زمینه زنان سرپرست خانوار و مناطق محروم در اولویت هستند.

رهبر با اشاره به این مطلب که ۲۰ درصد سرانه حمایتی در حوزه‌های مسکن، فرهنگی و اشتغال اختصاص دارد، اظهار کرد: غربالگری و بیماریابی با اولویت زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم  و مرزی صورت می‌گیرد.

تدوین شناسنامه الکترونیک بهداشت روان و آسیب‌های اجتماعی خانوار

 معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) انعقاد تفاهم‌نامه با سایر دستگاه‌ها و تمدید آن و بازدید از منازل مددجویان به منظور دستیابی به گزارش را از دیگر اقدامات صورت گرفته طی ۹ ماه گذشته خواند و افزود: شناسنامه الکترونیک بهداشت روان و آسیب‌های اجتماعی خانوار تدوین شده است و امیدواریم تا آخر سال جاری اجرایی شود.

وی از ایجاد درگاه الکترونیکی برای بهره‌مندی مددجویان از خدمات خبر داد و گفت: به دلیل اینکه مددجویان مجبور نباشند مسافت‌های طولانی را برای دریافت خدمات دنبال کنند، درگاهی الکترونیکی ایجاد شد و در آن 10 خدمت بارگذاری شده است.

شماره تلفن فوریت‌های امدادی

از دیگر مواردی که معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام(ره) بدان اشاره کرد توزیع سبد کالا میان مددجویان بود. وی از تصویب نامه‌ای که زمان مراجعه جاماندگان دریافت سبد کالا را معین می‌کند خبر داد و گفت: درصدد هستیم تا پایان سال جاری شماره تلفن فوریت‌های امدادی اعلام شود تا شهروندان با مشاهده برخی مشکلات معیشتی در سطح شهر مانند خانواده‌ای که وسایل زندگی آنان از سوی صاحب خانه در کوچه و خیابان ریخته شده است با این شماره تماس بگیرند و مورد را هرچه سریع‌تر گزارش دهند.

انتهای پیام

 

captcha