برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در 18 رشته/ 10 دی؛ آغاز ثبت نام
کد خبر: 3775497
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
در نشست مشترک در معاونت قرآن وزارت ارشاد مطرح شد؛

برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در 18 رشته/ 10 دی؛ آغاز ثبت نام

گروه مسابقات ــ زمان و طریق ثبت نام، جزئیات تغییرات، میزان جوایز و نحوه همکاری وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شبکه قرآن و معارف سیما برای برپایی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم طی نشستی خبری مطرح شد.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم عصر امروز، چهارم دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه  در محل این معاونت برگزار شد.

برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در 18 رشته

در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حجت‌الاسلام خسروی، اظهار کرد: از حدود سه سال قبل حرکتی آغاز شد که در مسیر آن بتوانیم با مراکز و دستگاه‌های دیگر کشور که شبیه به این آزمون را در سطح ملی برگزار می‌کنند، همکاری و هم‌افزایی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این زمینه طی سال گذشته، قدم مهمی در این رابطه برداشته شد و توانستیم این آزمون را با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور همزمان در تمامی استان‌های کشور برگزار کنیم.
خسروی تصریح کرد: اما امسال دو قدم مهم دیگر در این مورد برداشته شد و علاوه بر وزارت ارشاد و سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت آموزش و پرورش نیز به این مشارکت افزوده شده است که در اینجا از مسئولان این وزارتخانه برای همکاری و هم‌افزایی در برگزاری آزمون تشکر می‌کنم.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت بیان کرد: امسال، حرکت مبارک دیگری نیز آغاز شد که همکاری با طرح قرآنی بشارت 1452 بود. این طرح توسط شبکه قرآن و معارف سیما اجرا می‌شود که طی این مشارکت، اجرای طرح در برنامه‌های آزمون مشترک دستگاه‌هایی که بدان اشاره شد نیز قرار گرفت.
وی افزود: همچنین، شاهد برگزاری آزمون ویژه برای کارکنان دولت بودیم که این آزمون تا فردا به پایان می‌رسد. در این آزمون تعداد 55 هزار نفر از کارکنان دولت ثبت نام کرده‌اند که در نهایت بیش از 49 هزار نفر در آن شرکت کردند و همگی این عزیزان بلافاصله پس از اتمام آزمون کتبی(اینترنتی)، از نتایج خود باخبر شدند.
خسروی تصریح کرد: برای دو هزار نفر از برگزیدگان این آزمون به قید قرعه جوایزی در نظر گرفته شده است و برای تمامی افرادی که توانسته‌اند نمره 16 از 20 را در آزمون کسب کنند، گواهینامه صادر می‌شود که طبق آن می‌توانند از مدت هشت ساعت آموزش ضمن‌خدمت بهره‌مند شوند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت در رابطه با آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم گفت: این آزمون سال‌های گذشته در 26 یا 27 رشته برگزار می‌شد که با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، امسال در 18 رشته و سه گروه حفظ (شامل 8 رشته)، مفاهیم و معارف قرآن و اهل البیت (شامل 7 رشته) و آموزش‌های الکترونیکی (شامل سه رشته) برگزار می‌شود.
وی در پایان با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نیز در برنامه‌ریزی امسال بیشتر در زمینه حفظ جزء 30 قرآن کریم فعالیت دارد که به صورت گسترده نیز بدین امر پرداخته است، اظهار کرد: امیدواریم با این هم‌افزایی و مشارکتی که بین دستگاه‌های مختلف در این زمینه ایجاد شده، نتایج بسیار مطلوبی از طرح‌های مد نظر به دست آوریم.   

برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در 18 رشته

در ادامه این نشست، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز طی سخنانی با بیان اینکه اگر محور اصلی در جامعه را نیروی انسانی بدانیم، این امر تأثیر بسزایی در تحول کشور دارد، گفت: وزارت آموزش و پرورش با چهل میلیون مخاطب مستقیم می‌تواند در این رابطه تأثیر فراوانی در جامع داشته باشد.
وی با بیان اینکه اتفاق ارزشمندی که طی سال جاری رخ داد، فعالیت‌های گروهی بود، افزود: امسال شاهد هستیم که اتفاق ارزشمندی در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد که بحث کار منسجم و گروهی برای حفظ قرآن کریم است. وزارت آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌ها و می‌توان گفت که اولین نهادی بود که به منویات مقام معظم رهبری در زمینه پرورش 10 میلیون حافظ قرآن کریم لبیک گفت و با راه‌اندازی طرح‌ نور(حفظ ترتیبی آیات الهی) وارد جریان حفظ قرآن در کشور شد.
مسیب‌زاده با اشاره به اینکه پرداختن به حفظ ترتیبی آیات مخاطبان خاص خود را دارد، تصریح کرد: پس از گذشت چند سال از اجرای طرح نور، حفظ موضوعی قرآن نیز در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت که در این راستا طرح نورباران اجرایی شد. این طرح نیز چند سال ادامه یافت تا اینکه در سال جاری برنامه حفظ جزء 30 قرآن کریم در طرحی مشترک با دستگاه‌های مختلف کشور در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این کار قرار نیست تنها در یک سال اجرا شود و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: درگاه ورود به حفظ قرآن، جزء 30 کلام‌الله مجید است که امیدواریم بتوانیم در این زمینه به اهداف درنظر گرفته شده برای طرح دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به چهار اصل وزارت آموزش و پرورش در اجرای برنامه‌های خود به‌ویژه در زمینه برنامه‌های قرآنی، گفت: محوریت مدرسه، فراگیری در عین اثربخشی، توسعه مشارکت و مشارکت‌پذیری و اهمیت فعالیت‌های گروهی چهار اصلی هستند که در وزارت آموزش و پرورش به آن‌ها پرداخته شده و نسبت به پیگیری آن‌ها اقدام می‌‌شود.

برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در 18 رشته

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد حضرت مسیح(ع)، اظهار کرد: خداوند متعال را شاکریم که در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شاهد ایجاد چنین هم‌افزایی و همکاری میان نهادهای مختلف کشور جهت اجرای برنامه‌ها و طرح‌هایی قرآنی هستیم که البته این امر باید خیلی زودتر از این در کشور رخ می‌داد.
حسینی ضمن اظهار تأسف از اینکه بخشی از منویات و برنامه‌های مد نظر مقام معظم رهبری تاکنون به دلیل موازی‌کار‌های فراوانی که بین برخی نهادها وجود داشته، بر روی زمین مانده است، ادامه داد: امروز با ایجاد این تفاهم و هم‌افزایی که بین دستگاه‌های مذکور به وجود آمده اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است و این امر مبنای کار ما در تعامل با نهادهای مختلف است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تفاهم انجام شده تنها مربوط به یک سال نیست و بنابر این است که طی 10 سال آینده بر روی حفظ جزء 30 قرآن تأکید داشته باشیم، افزود: امیدواریم این امر با حمایت بیشتر نهادهای مختلف سرعت بیشتری به خود گیرد.
وی تصریح کرد: آزمون امسال در چارچوب برنامه درنظر گرفته شده، حفظ جزء 30 قرآن کریم برای دانش‌آموزان و به صورت شفاهی در مدارس انجام می‌شود. همچنین، خردسالان نیز می‌توانند در آزمون شرکت کرده و در مراکزی که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه اعلام می‌شود، با یکدیگر به رقابت بپردازند.
حسینی با بیان اینکه آزمون بزرگسالان نیز همزمان با سایر رشته‌ها و به صورت کتبی روز نهم اسفندماه 97 برگزار می‌شود، اظهار کرد: تنها رشته‌ای که هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی برگزار می‌شود، حفظ کل قرآن کریم است. آزمون دانش‌آموزانی که در بخش‌های مختلف حفظ بالای 10 جزء شرکت می‌کنند نیز در مراکزی که از سوی سازمان اوقاف اعلام می‌شود، برگزار خواهد شد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: اتفاق جدیدی که در سال جاری رقم خورده این است که مرحله مقدماتی رشته‌های معارفی و تفسیر قرآن که امسال چهل و دومین دوره آن است، به همراه همین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه ثبت نام در بخش الکترونیکی که شامل سه رشته سبک زندگی، ترجمه و مفاهیم و روخوانی قرآن است، تا آخر بهمن‌ماه انجام خواهد شد، افزود: زمان آزمون این بخش نیز روزهای اول و دوم اسفندماه سال جاری خواهد بود. ثبت نام سایر رشته‌ها نیز از پنجم دی‌ماه جاری آغاز می‌شود و تا پایان دی‌ماه نیز ادامه دارد.
حسینی با اشاره به اینکه آزمون رشته‌های کتبی روز 9 اسفندماه برگزار می‌شود، اظهار کرد: آزمون شفاهی مربوط به حفظ جزء 30 از روز 18 اسفندماه آغاز می‌شود و آزمون شفاهی سایر بخش‌های مختلف رشته حفظ قرآن از 10 جزء به بالا نیز از 11 تا 16 اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با بیان اینکه در تمام شهرستان‌هایی که تعداد داوطلبان آن‌ها حداقل به 30 نفر برسد، حوزه امتحانی خواهیم داشت، ادامه داد: در کلان‌شهرهای کشور نیز در صورتیکه ستاد تصمیم بگیرد، تا سه حوزه امتحانی نیز خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه محدودیت سنی برای ثبت نام در آزمون امسال نداریم، گفت: هر فرد می‌تواند همزمان در چهار رشته (یک رشته حفظ، یک رشته مفاهیم و معارف، یک رشته الکترونیکی و همچنین، حفظ جزء 30) ثبت نام کرده و در آزمون حضور پیدا کند.
حسینی در ادامه با بیان اینکه ثبت نام آزمون از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی به نشانی www.quranedu.ir انجام می‌شود، تصریح کرد: جوایز طرح 1452 در سه مرحله انجام خواهد شد. مرحله اول قرعه‌کشی با اهتمام وزارت آموزش و پرورش در مشهد مقدس برگزار شد، مرحله دوم قرعه کشی نیز طی بهمن‌ماه سال جاری و مرحله سوم آزمون نیز پس از برگزاری آزمون کتبی و شفاهی انجام می‌شود تا بتوانیم به مرحله اعطای 35 هزار جایزه در نظر گرفته شده برای این طرح قرآنی که هم‌راستا با آزمون سراسری پیگیری می‌شود، برسیم.
حسینی در پایان در رابطه با هزینه ثبت نام در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم نیز با اشاره به اینکه ثبت نام برای کسانی که در رشته حفظ جزء 30 شرکت می‌کنند و اجرای آن نیز در مدارس انجام می‌شود، هزینه‌ای ندارد، بیان کرد: هزینه‌ای که در این رابطه اعلام شده است، برای کسانی در نظر گرفته شده که در رشته‌های دیگر حفظ در اجزاء مختلف و نیز سایر رشته‌ها شرکت می‌کنند که این هزینه برای دانش‌آموزان مبلغ دو هزار تومان و برای بزرگسالان نیز مبلغ شش هزار تومان است.

برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در 18 رشته

یادآور می‌شود، در پایان برگزاری این نشست نیز مراسم رونمایی از پوستر آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم با حضور محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.
انتهای پیام

captcha