به گزارش ایکنا؛ فرهنگ سدید به تازگی دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی را در حوزه های گوناگون فرهنگی و هنری منتشر کرده است که در ادامه به دستاوردهای حوزه های تئاتر، سرود و موسیقی و هنرهای تجسمی در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اشاره میشود.
در گزارش فرهنگ سدید آمده است:
انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاوردها و پیشرفتهای آن در عرصه داخلی و بینالمللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همهجانبه استکبار جهانی و تحریمهای ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادیخواه جهان جای گرفته و هر روز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده میشود بنابراین پیشرفت ایران اسلامی در طول این چهار دهه بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاوردها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش از پیش مردم در برابر این توطئهها خواهد شد، از اینرو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاوردهای انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصههای مختلف را احصا و جمعآوری کرده است که در قالب سلسله نشستهای «شنبههای انقلاب» این دستاوردها را ارائه میکند.
دستاوردهای هنرهای تجسمی
۱- انقلاب اسلامی شکوفایی خلاقیتهای هنرمندان و تولد سبکهای جدید در هنرهای تجسمی به ویژه در نقاشی و گرافیک را به دنبال داشت.
۲- انقلاب اسلامی به هنرهای تجسمی هویت بخشید و آن را از پوچ گرائی و تعهدگریزی به سوی هنر آرمانخواه، انسانساز و مسئولیتپذیر سوق داد.
۳- تفکر انقلاب اسلامی سبک خلاقانه گرافیک مبتنی بر ظلم ستیزی و محروم نوازی را ایجاد کرد.
۴- پس از انقلاب، آثار تجسمی انقلابی با نقش بستن بر پوسترها، نمایشگاههای سیار در عابر و خیابانها، پیوندی نو با جامعه پیدا کردند.
۵- برخلاف دوران قبل از انقلاب اسلامی که مضامین غالب آثار، آلوده به بداخلاقی و افسردگی و بیهودگی بود، با پیروزی انقلاب، مضامینی عالی دینی و ملی همچون؛ ازخود گذشتگی، شهادت، اتحاد، عدالتخواهی و آزادی و آزادگی تجلی یافت.
۶- هنرمندان تجسمی انقلابی با آثار خود برای حل بحرانها و مشکلات جامعه کوشش کردهاند.
۷- از برکات انقلاب اسلامی در حوزه هنرهای تجسمی افزایش سواد بصری جامعه است.
۸- ۳۱ برابر شدن مراکز آموزش عالی هنر بعد از انقلاب؛ از ۱۰ مرکز به ۳۷۶ مرکز دانشگاهی.
۹- افزایش ۱۷ برابری تعداد نگارخانههای تجسمی کشور از ۳۰ نگارخانه به ۵۰۰ نگارخانه بعد از انقلاب است.
۱۰- موزه هنرهای معاصر با ۵۰۰۰ متر تنها مرکز ارائه آثار تجسمی قبل از انقلاب بود که بیشتر در اختیار هنرمندان خارجی قرار داشت، اما پس از انقلاب بیش از ۱۷۰۰۰ متر فضای نمایشگاهی در کشور ایجاد شده است.
۱۱- ایران دارای رتبه نهم تعداد نگارخانه (گالری هنری) در دنیا است.
۱۲- معدل جذب دانشجوی هنر ۳۱ برابرشده است؛ جذب دانشجو در سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۵ فقط ۳/۶۵۵ نفر بوده است؛ در حالی که طی سالهای ۱۳۸۸ الی ۱۳۹۵ به ۱۱۴/۸۴۶ نفر افزایش یافته است.
۱۳- افزایش بیش از صد برابری آموزشگاههای خوشنویسی کشور.
۱۴- افزایش بیش از ۵۰ برابری اساتید خوشنویسی کشور.
۱۵- افزایش بیش از ۱۰۰ برابری مدرسان انجمن خوشنویسان کشور.
۱۶- افزایش حدود ۱۰۰ برابری فارغالتحصیلان خوشنویسی کشور.
۱۷- ایجاد ۲۱۰۰ آموزشگاه خصوصی تجسمی بعد از انقلاب اسلامی.
۱۸- به علت کمبود استاد متخصص هنر، مدرسانی برای تدریس از خارج کشور دعوت به کار میشدند؛ بعد از انقلاب اسلامی با رشد نزدیک به ۳۰ برابری دانشجویان هنر، این افتخار را داریم که تمام استادان هنر ایرانی هستند.
۱۹- معدل چاپ کتاب از ۱۳۱۶ الی ۱۳۵۷ در تمامی رشتهها ۲۷۵ عنوان بوده است؛ معدل چاپ کتاب هنرهای تجسمی طی سالهای ۱۳۷۰ الی ۱۳۹۶ به ۲۸۷ عنوان میرسد.
۲۰- طی ۲۶ سال پس از انقلاب اسلامی ۷/۴۵۷ عنوان کتاب در حیطه هنرهای تجسمی منتشر شده است.
۲۱- بیش از ۷ برابرشدن رشتههای هنر و هنرهای تجسمی در دانشگاههای کشور بیانگر اهتمام انقلاب اسلامی به گسترش عرصههای هنر است.
۲۲- چند رشته مهمی که بعد از انقلاب اسلامی دایر شد، رشتههای عکاسی، نگارگری، طراحی فرش و... است که تا مقطع کارشناسی ارشد دانشجو تربیت میکند.
۲۳- ایجاد دهها مرکز پژوهشی هنر دستاوردی بزرگ برای انقلاب اسلامی است.
۲۴- با ایجاد رشته پژوهش هنر از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶ بیش از ۱۸ هزار پایاننامه پژوهشی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نگاشته شده است.
۲۵- مقالات منتشر شده هنرهای تجسمی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۶ - ۵۴۲/۷۴۱ عنوان است.
۲۶- برگزاری ۱۰ دوره جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی و ۲۵ دوره جشنواره هنرهای تجسمی جوانان از دهه هفتاد تا کنون.
۲۷- در دوران پهلوی پنج دوره بینال داخلی برگزار شد که داوران اصلی این مسابقات خارجیها بودند در حالی که بعد از انقلاب فقط در دوسالانهها و جشنوارههای بینالمللی به علت الزام جشنوارهای از داوران خارجی نیز استفاده شده است.
۲۸- طی دو دهه اخیر آثار کاریکاتوریستهای جوان ایرانی موجب اعتبار جشنوارههای بینالمللی خارجی شده است.
۲۹- زنان هنرمند و متعهد در پیشرفت هنر انقلاب نقش عمدهای داشتهاند.
۳۰- روند فزاینده حضور زنان متعهد در جشنوارهها و دوسالانهها، موجب افزایش کسب مقام و رتبه درعرصه هنرهای تجسمی شده است.
۳۱- نتایج حراجهای تهران نشان از استحکام چرخش مالی در اقتصاد هنر دارد.
۳۲- در ۱۰ سال اخیر گردش مالی بخش هنرهای تجسمی بالا رفته و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در سال گردش مالی هنرهای تجسمی است.
۳۳- سالانه گروههای متعددهنری به کشورهای مختلف اعزام شدند که ۲۲۰ گروه هنری به استعداد ۹۲۳ هنرمند طی سالهای ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ۶۰ کشور اعزام شده و سفیر فرهنگ ایران بودهاند.
۳۴- مراودات و مناسبتهای فرهنگی هنری دوجانبه بینالمللی با کشورهای مسلمان و مستقل جهان کمک کرد.
۳۵- هفتههای فرهنگی موجب تقویت اعتمادسازی و ارائه تصویری روشن از جمهوری اسلامی ایران در نزد مردم کشورها شد.
۳۶- تقویت ارتباط مستقیم فرهنگی بین نخبگان، هنرمندان برجسته کشور با همپایان خود در کشورهای انقلابی و مستضعفان جایگزین ارتباط با هنرمندان لائیک و بدون هدف غربی شده است.
۳۷- رویکرد انقلابی هنرمندان متعهد ایرانی موجب افشای جنایات صهیونیسم بین الملل درقالب تولیدات هنری شده است.
۳۸- افشای جنایتها و نسل کشیهای جنایتکاران بینالمللی، از جمله وظایفی است که هنرمندان ایرانی بر حسب وجدان و منش انسان دوستانه خود برعهده گرفتهاند.
۳۹- وحدت مسلمانان، یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان انقلابی ایران است.
۴۰- کسب رتبههای هنرهای تجسمی در جشنوارههای بین المللی توسط هنرمندان جوان ایران طی دو دهه گذشته بسیار رشد داشته است.
۴۱- دفاع مقدس موجب شد تا جوانان هنرمند برای ثبت حماسهها به هنر عکاسی، نقاشی، خوشنویسی و... گرایش پیدا کنند که آثار بجا مانده از ایشان سندی تاریخی (برمظلومیت ملت ایران) محسوب میشود.
۴۲- دوران انقلاب و دفاع مقدس موجب معرفی هنرمندان ایرانی به جهان شد.
۴۳- دفاع مقدس موجب شکلگیری سبک خاصی در هنرهای تجسمی شده است.
۴۴- چهار ۴ دوره جشنواره بینالمللی ویژه تولیدات هنری مقاومت در عرصه تجسمی.
۴۵- هزاران نمایشگاه آثار تجسمی و صدها جشنواره داخلی توسط هنرمندان بسیجی و انقلابی درکشور برگزار شده است.
۴۶- عکاسی دفاع مقدس هنر عکاسی ایران را بینالمللی کرد.
۴۷- برگزاری مسابقات بینالمللی کاریکاتور ایرانی موجب رشد تولیدات هنری ضدآمریکایی و صهیونیستی در جهان شده است.
دستاوردهای هنرهای تجسمی(تئاتر)
الف - نقش انقلاب اسلامی در تغییر نگرش به تئاتر
۱ - طاغوت تئاتر را وسیلهای برای انحراف و به قهقرا بردن جامعه میدانست، اما امروز مقام معظم ولایت، تئاتر را بهمثابه منبری برای رشد و تعالی و هدایت مردم میدانند.
۲ - انقلاب اسلامی تئاتر را از تباهی و انحطاط نجات داد و به آن رفعت و جایگاه بخشید.
۳ - در زمان طاغوت، ابتذال در تئاتر بهجایی رسیده بود که از وحشت خطر اعتراض شدید مردمی، ساواک و سفارت انگلستان به شاه هشدار میداد.
۴ - قبل از انقلاب صدور مجوزهای نمایش بهجای کارشناسان بر عهده رئیس شهربانی شهر بود.
۵ - پس از انقلاب، نظام اسلامی اداره و نظارت بر هنرهای نمایشی را در تمام سطوح به هنرمندان واگذار کرد.
۶ - انقلاب اسلامی تئاتر را که قبل از انقلاب، مختص طبقه خاصی بود از انحصار خارج و آن را مردمی کرد.
۷ - در زمان شاه، سانسور شدید به حدی بود که حتی کلمات مشابهای همچون پَهلوُیِ (به معنی کنار) که مشابه فامیلی خاندان شاهی بود از متون نمایشی حذف میشد.
ب - افزایش زیرساختها و تولیدات تئاتری
۱ - انقلاب اسلامی با تمرکززدایی و عدالت در توزیع، تئاتر را در سراسر کشور، گسترش داد.
۲ - افزایش ۲۰ برابری اعتبارات تئاتر کشور در دوره انقلاب اسلامی نشان از جایگاه والای هنر نمایش در تفکر اسلامی است.
۳ - تعداد سالنهای نمایشی با رشد ۱۳ برابری از ۸۰ سالن در سال ۵۷ به ۱۰۵۰ سالن در سال ۹۷ رسیده است.
۴ - رژیم سابق، برای کنترل کامل تئاتر سالنهای خصوصی را تعطیل کرد، درحالیکه با سیاستهای باز نظام جمهوری اسلامی ۴۲ سالن نمایش خصوصی فقط در تهران فعال هستند.
۵ - توسعه مؤسسات آموزشی بخش خصوصی از صفر به ۲۰۲ در سراسر کشور از افتخارات حوزه تئاتر انقلاب اسلامی و نماد مشارکت هنرمندان در این عرصه هست.
۶ - رشد ۲۰ برابری نشریات تخصصی تئاتر در عرصههای مکتوب و مجازی بیانگر آزادی حضور تمام سلایق هنری در متن هنر انقلاب هست.
۷ - افزایش ۱۴۰ برابری تولیدات تئاتری از ۵۰ عنوان نمایش در سال در رژیم ستمشاهی به ۶۹۳۰ عنوان نمایش در سال ۹۶، نماد پرکاری، شادابی و حضور آزادانه سلایق متنوع در عرصه تئاتر کشور است.
۸ - رشد نجومی تعداد اجراهای نمایشی در یک سال و رسیدن به عدد ۱۰۱ هزار اجرا در سال ۹۶ از افتخارات نظام اسلامی است.
۹ - تأسیس دفتر انجمن هنرهای نمایشی در همه استانهای کشور و اختصاص بودجه به تئاتر استانها، حاکی از توجه ویژه انقلاب اسلامی به تئاتر و عدالت توزیعی آن دارد.
۱۰ - بعد از انقلاب دفتر تعزیه در مرکز هنرهای نمایشی راهاندازی شد.
۱۱ - سازماندهی و تأسیس کانون نمایشهای خیابانی به دست هنرمندان پس از انقلاب و اختصاص اعتبار ویژه در اداره کل هنرهای نمایشی به آن، از دستاوردهای تئاتر انقلاب است.
ج - توجه به فعالان حوزه تئاتر و مخاطبین تئاتری
۱ - غیر از هزاران هنرمند ثبتنشده تئاتری، با رشد ۱۰ برابری پس از انقلاب، تعداد ۲۰۰۰۰ هنرمند حرفهای در حوزه تئاتر در سرتاسر کشور فعالیت دارند.
۲ - به برکت انقلاب اسلامی، از تعداد انگشتشمار گروههای تئاتر حرفهای شهرستانی پیش از انقلاب، به ۸۰۰ گروه حرفهای ثبتشده بعد از انقلاب، رسیدهایم.
۳ - پس از انقلاب اسلامی، مخاطبان تئاتر بیش از هزار برابر افزایش داشته است.
۴ - وجود ۵۵۰ گروه تئاتر معلولین، برگ زرین دیگری در کارنامه تئاتر انقلاب اسلامی است و نشاندهنده عمق تفاوت دیدگاه طاغوت و انقلاب اسلامی دارد.
۵ - وجود بیش از ۱۲۵۰ گروه تئاتری در مساجد، نشان از حمایت انقلاب اسلامی از گسترش تئاتر و رویشهای جوانانه در این هنر والا دارد.
۶ - بیش از ۳۰۰۰۰ اجرای نمایشهای تئاتر خیابانی در سرتاسر کشور، نشان از توجه ویژه به این بخش دارد.
۷ - افزایش ۵۰ برابری هنرمندان فعال تئاتری، بیانگر اهمیت رویکرد هنری نظام اسلامی است.
د - رشد و احیاء نمایشهای سنتی، آیینی و مذهبی
۱ - رضاخان، رایجترین و مردمیترین گونه نمایشی کشور یعنی تعزیه را بهکلی ممنوع کرد.
۲ - تکیه دولت که نماد و محل برگزاری نمایشهای آیینی، سنتی و مذهبی بود به دست رضاخان تخریب شد.
۳ - بعد از انقلاب، تعزیه به عنوان هنر ملی ایرانیان در فهرست آثار معنوی یونسکو به ثبت رسید.
۴ - بعد از انقلاب، جشنوارههای متعدد آیینی و سنتی باهدف حمایت و رشد این هنر پرمخاطب، بهطور مرتب برگزار میشود.
۵ - در سایه انقلاب اسلامی، هنرمندان تئاتر با توسعه نمایش آیینی، سنتی و مذهبی، این هنر رو به نابودی را احیا کردند.
۶ - هماینک بیش از ۳۷۰۰ نفر عضو انجمن تعزیه کشور میباشند که این هنر فاخر را بهصورت حرفهای دنبال میکنند.
۷ - نمایشهای آیینی و سنتی که به دستور رژیم سابق به انزوا رفته بود در دوران انقلاب اسلامی احیا و رونق ویژه یافت.
هـ ـ حضور چشمگیر بانوان در عرصههای تئاتری
۱ - حضور چشمگیر و شکوفایی توانمندیهای بانوان پس از انقلاب در رشتههای گوناگون تئاتر نشان از اهمیت انقلاب اسلامی به حضور بانوان در عرصههای هنری دارد.
۲ - رشد ۱۰۰ برابری حضور بانوان در عرصههای گوناگون تئاتری ازجمله نویسندگی و کارگردانی و بازیگری و درخشش آنها در جشنوارههای تئاتری، مرهون نگاه انقلاب اسلامی به این رشته هنری است.
۳ - بیش از ۴۰ درصد از فارغالتحصیلان تئاتر کشور را بانوان تشکیل میدهند.
۴ - پاکی، سلامت و امنیت فضای تئاتر پس از انقلاب اسلامی، موجب اعتماد خانوادهها و حضور چشمگیر زنان در این رشته هنری شد.
و - توجه ویژه به عرصههای علمی، پژوهشی دانشگاهی
۱ - رشد ۹ برابری مراکز آموزش عالی تئاتر در بخش دولتی و خصوصی و توزیع جغرافیایی در سراسر کشور، رهآورد انقلاب اسلامی است.
۲ - ظرفیت آموزش عالی تئاتر، با رشد ۳۰ برابری از ۴۰ نفر به ۱۲۰۰ نفر افزایش یافت.
۳ - افزایش چشمگیر مقالات از حداقلهای قبل از انقلاب به ارائه بیش از ۳۰۰۰ مقاله علمی و پژوهشی در سمینارهای بینالمللی تئاتر از برکات انقلاب اسلامی است.
۴ - از اول فرودین ماه سال ۵۸ تا اول فروردینماه سال ۹۵ در حوزه هنرهای نمایشی فقط ۲۲ هزار و ۸۲۸ عنوان کتاب به چاپ رسیده است. درحالیکه پیش از انقلاب، انگشتشمار بود.
ز - جشنوارهها و رخدادهای تئاتری
۱ - برگزاری ۵۰ جشنواره ملی تئاتر و ۱۶۱ جشنواره استانی و شهرستانی، نشان از اهمیت ویژه و جایگاه والای این هنر در انقلاب اسلامی دارد.
۲ - جشنوارههای موضوعی و تخصصی از ابتکارات انقلاب اسلامی است.
۳ - انقلاب اسلامی با پایهریزی جشنوارههای بینالمللی در رشتههای مختلف، ارزشهای ویژه خودش را به تئاتر جهان معرفی کرد.
۴ - زمینهسازی، حضور و کسب جوایز و افتخارات گروههای متنوع تئاتری با سلایق گوناگون در عرصههای بینالمللی، نشان از حمایت تفکر انقلابی از تئاتر دارد.
ح - عناوین جشنوارهای تئاتری بعد از انقلاب
۱ - برگزاری ۳۷ دوره جشنواره بینالمللی «تئاتر فجر»
۲ - برگزاری ۱۸ دوره جشنواره آیینی، سنتی در کشور
۳ - برگزاری ۱۷ دوره جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی
۴ - برگزاری ۱۶ دوره جشنواره «تئاتر مقاومت»
۵ - برگزاری بیست و یکمین جشنواره تئاتر «فتح خرمشهر»
۶ - برگزاری ۲۰ دوره جشنواره بینالمللی «تئاتر دانشگاهی»
۷ - برگزاری جشنوارههای متعدد تئاتری ویژه معلولین در سرتاسر کشور ازجمله جشنواره خلیجفارس در بوشهر، جشنواره آفتاب در اصفهان، جشنواره طلوع در آذربایجان شرقی، جشنواره خزر در مازندران، جشنواره کویر در سیستان و بلوچستان، جشنواره زاگرس در ایلام و... .
ـ برگزاری ۲۵ دوره جشنواره تئاتر سوره
ـ برگزاری ۶ دوره جشنواره تئاتر شهر
ـ برگزاری ۱۳ دوره جشنواره تئاتر رضوی
ـ برگزاری ۱۲ دوره جشنواره تئاتر بسیج
ـ برگزاری ۲۵ دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
۸ - برگزاری جشنوارههای متعدد تئاتر خیابانی در شهرهای متعدد از جمله جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، شهروند لاهیجان، خلیجفارس، بصیرت و ایثار، مرصاد، لالههای سرخ، منطقه آزاد ارس، فسا، رضوی و.
دستاوردهای موسیقی
الف - رویکرد و نوع نگاه در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به موسیقی
۱ - انقلاب اسلامی، موسیقی بیهویت را به هنری هدفمند و مبتنی بر بنیانهای اجتماعی و اصول اصیل هنری تبدیل کرد.
۲ - انقلاب اسلامی، موسیقی را از انحصار اهداف تخدیری خارج کرد و به عرصه عدالتخواهی و کرامت انسانی وارد نمود.
۳ - سیاستهای رژیم پهلوی، سهم عرضه موسیقی وارداتی را به ۹۰ درصد رسانیده بود که انقلاب اسلامی، روند غلبه دادن موسیقیهای وارداتی به موسیقی ملی و نواحی ایران را متوقف کرد
۴ - انقلاب اسلامی، موسیقی نواحی و مقامی ایران، که پایه و مادر موسیقی ملی است را احیاء کرد.
۵ - انقلاب اسلامی، هنر موسیقی را از ابتذال نجات داد.
۶ - انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و دربار را به موسیقی حماسی و مجاهد پرور تبدیل کرد.
ب ـ خدمات دوسویه انقلاب اسلامی و موسیقی به همدیگر (سیاستهای کلان)
۱ - موسیقی و ترانه از مؤثرترین هنرها به جهت آگاهی دهی عمومی و تهییج و حضور مردم در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی بود.
۲ - تولیدات موسیقی در قبل از انقلاب به دنبال تعالی جامعه نبود.
۳ - ریشه ابتذال نهادینهشده در تمامی اجزا و پیکره موسیقی، با پیروزی انقلاب اسلامی خشک شد.
۴ - مراکز لهو و لعب در پیش از انقلاب با نشر ابتذال، علاوه بر آسیبرساندن به پیکره موسیقی، ذائقه شنونده را مخدوش میکردند.
۵ - از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی، پرداختن به موسیقی اصیل و کنترل موسیقیهای وارداتی (بهویژه راک و متال) بود.
۶ - پس از انقلاب اسلامی، با ایجاد هستههای نظارت مستمر بر آثار تولیدی در قالب شوراهای موسیقی و شعر و ترانه، در نهادهای رسمی ذیربط، سلامت محتوا و هنجارمند بودن ساختار آثار، تمهید گردید.
ج ـ ایجاد زیرساختهای هنر موسیقی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱ - صدور مجوز و تأسیس دانشکدهها و مؤسسات آموزش عالی
۲ - دانشکدهها و مراکز آموزش عالی موسیقی، از یک دانشکده در پیش از انقلاب به کثرتی در حدود ۲۰ دانشکده و گروه موسیقی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی افزایش یافت.
۳ - زیرساختهای تولید (ساخت و تجهیز استودیوهای موسیقی)
۴ - افزایش استودیوهای صدابرداری، صداگذاری و ضبط آثار صوتی از تعداد ۱۵ استودیو در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به بیش از ۱۵۰ استودیو در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.
۵ - زیرساختهای اجرا (ساخت سالنها و تالارهای اجرای صحنهای و ارائه موسیقی)
۶ - پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سالنها و تالارهای ویژهای برای اجراهای صحنهای موسیقی، طراحی و ساخته شد؛ که از این میان میتوان به مجموعه سالنهای برج میلاد تهران، سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی تهران، سالن هتل اسپیناس و مراکز متعدد در سطح تهران، مراکز استانها و شهرستانها اشاره نمود.
۷ - ارتقای سطح کمی مراکز تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی از تعداد ۲۰ مرکز در قبل از انقلاب اسلامی به بیش از ۴۰۳ مرکز در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
۸ - اعطای مجوز و اجازه تأسیس آموزشگاههای موسیقی
۹ - افزایش آموزشگاههای موسیقی از تعداد ۲۲ آموزشگاه در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به تعداد ۱۴۲۶ آموزشگاه در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی.
د ـ رویکرد و کارکرد رسانه در عرصه موسیقی در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱ - محتوای رسانهای شبه مجلات زرد به موسیقی در قبل از انقلاب اسلامی، به نشریات محتوا محور و آموزش مدار تخصصی در بعد از انقلاب اسلامی تبدیل گردید.
۲ - تبلیغ موسیقیهای وارداتی و الگوسازی از فعالان عرصه موسیقیهای ضد ارزش غربی، از مهمترین اقدامات متولیان فرهنگی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی این روند متوقف گردید.
۳ - با توجه به عدم وجود حتی یک نشریه تخصصی در عرصه موسیقی در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، افزایش انتشار نشریات وزین و صاحبنظر در مقولات مختلف موسیقی، اعم از فلسفه، محتوا و ساختار، به تعداد ۱۳ نشریه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دستاوردی ارزشمند است.
ه ـ رخدادهای موسیقایی، قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱- پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ جشنواره مستقلی در عرصه موسیقی وجود نداشت، هماکنون، ۱۱ جشنواره تخصصی موسیقی بهصورت سالانه و مستمر در حال برگزاری است.
۲- انقلاب اسامی، موجبات حضور مقبول موسیقی ملی، موسیقی اقوام و پاپ ایرانی در رخدادهای بینالمللی موسیقایی را فراهم آورده است.
وـ دفاع مقدس، مقاومت و موسیقی
۱ - روحیه سلحشوری و ایثارگری برخاسته از آموزههای انقلاب اسلامی، در دوران دفاع مقدس، در قالب هستههای خودجوش تولید آثار موسیقایی، به منصه ظهور رسید.
۲ - تأثیر تولیدات موسیقی در عرصه دفاع مقدس بر وحدت، همدلی و ایجاد روحیه مقاومت در جامعه انکارناپذیر است.
۳ - فضای انسانساز دفاع مقدس، زیباترین و دلنشینترین موسیقیها را پدید آورد.
۴ - انقلاب اسلامی، موسیقی در خدمت شهوت و ابتذال را به ترازی رساند که در معنویترین جشنوارههای مذهبی، نظیر جشنواره امام رضا (ع)، بخش موسیقی فعال است.
زـ موسیقی اقوام و نواحی ایران در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
۱ - نگاهی نازل و شکلی متولیان فرهنگ در دوران ستمشاهی به موسیقی اقوام، به توجه به وجوه کارکردی این موسیقی، بهسان حماسه، در دوران پس از پیروزی انقلاب، تغییر پیدا کرد.
۲ - انقلاب اسلامی، ضامن و باعث حضور موفق و چشمگیر استادان و پیشکسوتان موسیقی اقوام و نواحی ایران در رخدادها و جشنوارههای بینالمللی موسیقی گردید.
۳ - انقلاب اسلامی با پیوند دادن موسیقی با عرفانیترین و حکمیترین اشعار و آثار ادبی، محتوای آن را رفعت و تعالی بخشید.
انتهای پیام