تحکم و تحقیر در دعوت به نماز ثمربخش نیست
کد خبر: 3775598
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

تحکم و تحقیر در دعوت به نماز ثمربخش نیست

گروه اجتماعی - رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با بیان اینکه هنوز هم رگه‌هایی از تحکم و تحقیر برای دعوت به نماز در برخی از خانواده‌ها وجود دارد گفت: با توجه به تغییرات فرهنگی که در نسل امروز رخداده شاید بیشتر خانواده‌ها از نظر گفتمان دینی از نسل جدید عقب مانده است.

تحکم و تحقیر برای دعوت به نماز ثمر بخش نیست
به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام امرالله سبحانی‌نیا، رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با حضور در دفتر ایکنای خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های ستاد اقامه نماز استان و کشور گفت: تلاش می‌شود با بررسی میدانی که توسط استان ها انجام شده، اولویت فعالیت‌ها در جهتی باشد که مورد نیاز نسل امروز است.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: مطالعات استانی نشان می‌دهد چند سرفصل را باید به عنوان اولویت اصلی فعالیت خویش مدنظر قرار دهیم که یکی از این اولویت‌ها خانواده است چرا که با توجه به تغییرات فرهنگی که در نسل امروز رخ داده، شاید ما خانواده‌ها از نظر گفتمان دینی از نسلمان عقب هستیم و احتمال می‌رود که هنوز رگه‌هایی از تحقیر و تحکم را در دعوت به نماز از سوی خانواده‌ها مشاهده کنیم.
سبحانی‌نیا بیان کرد: از این جهت یکی از اولویت‌های ما این است که این معرفت و مهارت در دعوت به نماز را برای خانواده‌ها تبیین کنیم؛ در این راستا هر جایی که خانواده‌ها می‌توانند تجمع کنند، از مسجد تا مدرسه، این خدمات توسط اساتید متخصص ستاد برای مهارت‌آموزی به آنان ارائه خواهد شد.

پاسخگویی به سؤالات دینی نوجوانان
وی بیان کرد: موضوع دیگر، مسئله مربیان به معنای عام است؛ هر چند اعتقاد داریم شاید این افراد معرفت نماز را داشته باشند اما مهارت دعوت به نماز متناسب با نسل امروز را کمتر دارند؛ لذا این موضوع را هم در اولویت کار قرار داده ایم.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با اشاره به دغدغه‌های موجود در حوزه نماز افزود: شاید پرسش‌های امروز در خصوص نماز همان پرسش‌های گذشته باشد اما شکل طراحی سؤال، جدید است. به همین جهت پاسخگویی به سؤالات نوجوانان در اولویت است؛ لذا هر جا فرصتی باشد، به صورت حضوری یا غیر حضوری یا مکتوب تلاش داریم که مسئله پاسخگویی به سؤالات را جزو اولویت‌های ستاد قرار دهیم.
سبحانی‌نیا تربیت نیروهای متخصص از بین ائمه جماعات در دانشگاه ها و اساتید معارف را از دیگر اولویت‌های ستاد برشمرد و اظهار کرد: به همین منظور دوره‌های تخصصی نماز در استان برگزار می‌شود تا هر جا بحثی در خصوص نماز بود، با مبانی لازم مباحث لازم صورت گیرد. تربیت نیروی متخصص آشنا به مسائل دینی، مساله ای است که دو سه سالی است که در حال پیگیری بوده و تنها استانی که مرکز تخصصی در این زمینه دارد، استان خراسان رضوی است که هر سال 30 تا 40 نفر طلبه و غیر طلبه بر مبنای یک طرح گزینشی انتخاب شده و در طول سال این دوره ها را برگزار می کند تا تبدیل به نیروهای ماهر شوند.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: تلاش دیگر ما این است که از فضاسازی معنوی غافل نباشیم و در راستای ترویج گفتمان دینی در خانه و جامعه گام برداریم که به این منظور مسابقه ساجدان عاشق از زندگی یاران امام حسین(ع) با رویکرد نماز قرآن و ولایت چندین سال است که در ایام محرم و صفر برگزار می‌شود؛ ضمن اینکه مسابقه کتابخوانی خانه بهشتی با رویکرد افزایش مهارت در خانواده‌ها اجرا شده است.
وی با اشاره به فراخوان علمی اجلاس نماز گفت: پيام مقام معظم رهبری پس از اجلاس سيزدهم نماز مبنی بر مامور كردن هيئت‌هايى جهت تعيين دقيق مأموريت‌هاى دستگاه‌های اجرايی و نيز پيگيرى و نظارت مستمر بر پيشرفت اين فعاليت ها و خدمات در امر نماز، سرآغاز تشكيل ستاد اقامه نماز در دستگاه های دولتی بود.
سبحانی نیا بیان کرد: پس از اين، پيام ستادهای اقامه نماز در كليه دستگاه های اجرايی تشكيل شد که مسئوليت اين ستادها با مقام عالی رتبه آن دستگاه شامل وزير و رييس دستگاه است و پس از آن دبير ستاد اقامه نماز دستگاه مسئوليت پیگيری و كارهای اجرايی را عهده دار خواهد بود كه با تشكيل جلسات ستاد، برنامه‌های هر دستگاه در حوزه وظايف خود و در راستای توسعه و ترويج فرهنگ نماز تعيين و در پايان سال گزارش مجموعه اقدامات به ستاد اقامه نماز ارسال می‌شود كه همزمان با اجلاس‌های سراسری نماز مورد ارزيابی قرار گرفته و رتبه هر دستگاه و ميزان تحقق اهداف مورد نظر مشخص خواهد شد.
وی فعالیت‌های تبلیغی فرهنگی با مشارکت سایر سازمان‌ها را از جمله فعالیت‌های دیگر این ستاد برشمرد و گفت: حدود 80 سازمان و دستگاه با ستاد اقامه نماز استان مشارکت دارند و گزارش فعالیت‌های مدیران آن با توجه به اسناد بالادستی به استانداری ارسال و از سازمان‌های فعال در این حوزه تجلیل می‌شود؛ ضمن اینکه درهر شهرستان یکی از مسئولان فرهنگی سازمان تبلیغات و یا اوقاف جزو رابطین ستاد اقامه نماز استان در شهرستان مربوطه هستند.

انتشار مبانی دینی از ضرورت های جامعه است
وی به نقش رسانه در ترویج فرهنگ نماز اشاره کرد و افزود: انتشار مبانی دینی از ضرورت‌های جامعه امروز است؛ در حقیقت رسانه‌ها باید در این راستا از سازمان‌ها مطالبه‌گری کنند تا نواقص موجود رفع و فعالیت‌های اثرگذار منتشر شود.
سبحانی‌نیا در خصوص اینکه فاصله نسل جدید با مسائل دینی زیاد و فقط معطوف به مناسک جمعی و ایام مذهبی است، گفت: در مقام دفاع از هویت نوجوانان باید بگویم که نسل امروز مانند مجاهد است که خود را از دل صخره ها بیرون می کشد و کسی که بیاید به مسجد، مانند حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) ده ها شیطان را کنار زده تا در مسجد حضور یابد؛ لذا نسل امروز با دیروز قابل قیاس نیست؛ هرچند اعتقاد نسل امروز به مبانی دین بالاست اما با ابزارهای موجود مانند فضای مجازی، زمینه فاصله گرفتن جوانان از برخی مسائل دینی وجود دارد.

مساجد از حالت تشکیلاتی خارج شود
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی اظهار کرد: خلأ ارتباطی، نداشتن مهارت و به روز نبودن محتوا از جمله نقص‌هایی است که باید رفع شود؛ به عنوان مثال لازم است تشکیلات مساجد از حالت اداری خارج شود تا جذایت آن برای نوجوانان بیشتر شود. یکی از راهکارها جهت ترغیب نسل امروز به توجه در امور دینی اعتماد سازی و حوصله است. بعد از آن باید به ارائه یک گفتمان واقعی و قابل فهم بر اساس رده سنی بپردازیم؛ لذا بهترین روش در تبیین گفتمان‌ها استفاده از سنت پیامبر(ص) است.
سبحانی‌نیا خاطر نشان کرد: در تبیین گفتمان باید تشکل غیررسمی شکل گیرد و در فضای خودمانی و عاطفی عاری از رنگ این امر صورت گیرد تا تأثیرگذاری آن بیشتر باشد.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی تصریح کرد: دشمن تلاش دارد ناهنجاری‌ها و سیاهی‌ها را بیشتر نشان دهد اما در مقابل آن ما به خوبی ها کمتر اشاره می‌کنیم که اگر خوبی و محاسن هر چیزی بیشتر پرداخته شود، توجه به آن امور بیشتر خواهد شد. در واقع اگر نوجوان را از چیزی منع کنیم، باید مسیر دیگری را برای او باز و روشن کنیم چرا که در بن بست نمی‌توان آنان را نگه داشت.
رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی تصریح کرد: در راستای تربیت نسل امروز باید خانواده و مدارس را دریابیم؛ در این راستا نشاط و معنویت را در خانواده و مدرسه ترویج دهیم چرا که اگر منشأ تربیت کودک به خوبی اداره نشود، آنگاه در نوجوانی و جوانی تنور سرد شده و دیگر کاری نمی‌شود انجام داد.

انتهای پیام

captcha