مردم‌داری و مردم‌یاری اساس سیاست اسلامی است/ لزوم دقت در ثبت اسناد هویتی
کد خبر: 3775613
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
آیت‌الله صفایی بوشهری:

مردم‌داری و مردم‌یاری اساس سیاست اسلامی است/ لزوم دقت در ثبت اسناد هویتی

کانون خبرنگاران نبأ ــ امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مردم‌داری و مردم‌یاری اساس سیاست اسلامی است، گفت: سازمان ثبت احوال مسئول و متولی ثبت و ضبط هویت دینی و ملی مردم جامعه در سامانه آماری کشور است و صحت در ضبط و ثبت اطلاعات و اوراق هویتی نیازمند دقت بالا است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ آیت‌الله صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر، چهارم دی‌ماه در دیدار با مدیرکل، معاونان و کارکنان ادره‌کل ثبت احوال این استان به مناسبت روز ملی ثبت احوال، گفت: آمار در حوزه برنامه‌ریزی، فوق‌العاده نقش اساسی دارد و اطلاعات داده‌ها در عرصه آماری، نگاه آمایشی و برنامه‌ریزی کاری به‌منظور رسیدن به اهداف عالی، سه ضلع برنامه‌ریزی هستند.

وی با بیان اینکه کار بدون برنامه‌ریزی و آمار، کارها را از قالب واقعی به یک فضای غیرواقعی سوق می‌دهد و یک ترکیب ناهماهنگ می‌سازد، افزود: بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال که 44.2 درصد عامل اصلی فوتی‌های اخیر در استان بوشهر، بیماری قلبی و عروقی بوده است. این نوع عارضه به‌دلیل عدم استفاده از تغذیه مدیترانه‌ای و کم‌تحرکی ساکنان کرانه خلیج فارس در این استان جنوبی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با بیان اینکه آمار یکی از اساسی‌ترین ارکان برنامه‌ریزی موفق است و سازمان ثبت احوال یکی از مراکز مهم آماری است، گفت: با نگاهی به پیشنیه 100 ساله نام‌گزینی بوشهری‌ها با فراوانی نام‌های محمد، علی، زهرا و حسین نشان از دیانت و فرهنگ والای مردم این دیار حماسه‌ساز و متمدن است؛ نام‌گزینی برخی از افراد جامعه منبعث از فرهنگ غرب نشان از خودباختگی فرهنگی و اجتماعی است.

وی اظهار کرد: سازمان ثبت احوال مسئول و متولی ثبت و ضبط هویت دینی و ملی مردم جامعه در سامانه آماری کشور است و صحت در ضبط و ثبت اطلاعات و اوراق هویتی نیازمند دقت بالا است و اگر اسناد هویتی شخصیت‌های علمی و خدوم استان بوشهر ثبت و ضبط شده بود اکنون دارای یک موزه عظیم اسناد تاریخی بودیم.

آیت‌الله صفایی بوشهری تأکید کرد: سلامت در ثبت و ضبط اسناد هویتی کار بسیار مهمی است؛ لذا دقت و ظرافت بر اساس ضبط کلمات، اعراب‌گذاری و تاریخ زمانی لازمه ثبت و ضبط اسناد و صدور برگ هویتی است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مردم‌داری و مردم‌یاری اساس سیاست اسلامی است، اظهار کرد: تغییر در ارائه شیوه صدور کارت شناسایی و ثبات در صدور اوراق ثبتی موجب کاهش وقت و سرعت بالا در صدور اسناد هویتی می‌شود و ثبت الکترونیکی و صدور کارت‌های هوشمند هویتی توسط سازمان ثبت احوال  باعث حذف سایر دیگر کارت‌ها می‌شود و این ثبات خیلی مهم است.

اسکندر پاسالار، مدیرکل ثبت و احوال استان بوشهر نیز در این دیدار گفت: در سال 1297 اولین شناسنامه که تلفیقی از اسلام و ایران بود، 9 نام فاطمه ایرانی صادر شد و در بوشهر اولین شناسنامه به نام سیدعبدالرسول کازرونی در سال 1307 صادر شد.

مدیرکل ثبت و احوال استان بوشهر با اشاره به اینکه آرشیو الکترونیکی اسناد هویتی باعث تسریع در خدمت‌رسانی به مردم و جامعه هدف سازمان ثبت احوال می‌شود، افزود: 858 هزار و 239 نفر شرایط دریافت کارت ملی هوشمند را دارا هستند و 82 درصد از جامعه هدف ثبت احوال استان بوشهر درخواست را تکمیل و ثبت کرده‌اند و مابقی تا پایان سال جاری به 27 دفتر پیشخوان، پنج ایستگاه سیار در نقاط شهر و روستایی صعب‌العبور می‌توانند مراجعه کنند.

پاسالار یادآور شد: آخرین برآورد جمعیتی استان بوشهر تا پایان آذرماه سال جاری یک میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۳۳ نفر بوده است که ۸۲۹ هزار و ۳۱۶ نفر جمعیت شهری و ۳۳۰ هزار و ۱۱۷ نفر روستایی هستند و ۶۱۴ هزار نفر مردم و ۵۴۴ هزار نفر زن هستند.

حامد فکوری

عکاس: کیوان عمادی

captcha