روش‌های آموزش قرآن بروزرسانی شود/ رویکرد خیّرین نیاز به پوست‌اندازی دارد
کد خبر: 3775729
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
قره‌شیخ‌لو:

روش‌های آموزش قرآن بروزرسانی شود/ رویکرد خیّرین نیاز به پوست‌اندازی دارد

گروه فعالیت‌های قرآنی - رئیس سازمان دارالقرآن‌ الکریم با بیان اینکه اگر مفاهیم قرآنی با روش قدیمی و تکراری ارائه شود نمی‌توان انتظار استقبال داشت، افزود: باید روش‌های جدید، کتاب و محتوا بروز شود که این وظیفه بروز‌رسانی محتوا و روش‌ها از عهده دستگاه‌های تخصصی بر می‌آید.

لزوم بروزرسانی محتوا و روش‌های آموزش قرآن/ رویکرد خیّرین نیاز به پوست‌اندازی دارد

مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، گفت: خیرین قرآنی همواره پابکار بوده و هستند؛ لذا بهره‌برداری و استفاده درست از امکانات موجود اصلی‌ترین کار در فعالیت‌های قرآنی است. خیرین در ساخت و تجهیز دارالقرآن‌ها و مراکز قرآنی نقش مهمی دارند.
وی بر لزوم استاندارد شدن فضاهای آموزش قرآن و حضور پررنگ مردم در این بخش تأکید کرد و افزود: فضاهای خوبی در کشور وجود دارد که مورد استفاده بهینه و مناسب قرار ندارند، اگر هم از فضاهای موجود درست استفاده شود و هم فضاهای جدید متناسب با استانداردهای لازم احداث شود خروجی‌های مطلوب را شاهد هستیم.

نیاز به فضای جدید و مناسب
رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور ادامه داد: با توجه به اینکه شرایط آموزشی در دنیا روز‌به‌روز در حال پیشرفت است باید فضاهایی را بسازیم تا استانداردهای لازم را از لحاظ آموزشی همچون فضا، امکانات تخته، تهویه مطلوب و تمام مواردی که در آموزش اصولی مؤثر است را داشته باشند.
وی با یادآور‌شدن این مهم که برای ادامه کار قوی نیاز به فضای جدید و مناسب است، اظهار کرد: نقش ما مسئولان و جامعه قرآنی به عنوان نیروهای نرم‌افزاری باعث می‌شود که از فضاها بهینه استفاده شود. در این مراکز استانداردهای سخت‌افزاری لحاظ می‌شود که پس از آن وظیفه ما است که با هنر خلاقانه چه مطلبی را به مردم ارائه دهیم تا جذب شوند، اگر مطلب کاربردی و قابل استفاده برای مردم باشد آنان نیز استقبال می‌کنند.

بروزرسانی روش‌های آموزش قرآن
وی اضافه کرد: اگر مطالب کهنه، تکراری و با روش قدیمی ارائه شود نمی‌توان انتظار استقبال داشت، باید روش‌ها جدید، کتاب و محتوا بروز شود که این وظیفه بروز‌رسانی محتوا و روش‌ها از عهده دستگاه‌های تخصصی بر می‌آید.
قره‌شیخ‌لو اظهار کرد: اگر بخواهیم تولید منابع جدید و محتوایی جدید داشته باشیم برای هزینه‌کرد در این بخش نیاز به حمایت خیرین داریم. چاپ منبع و توزیع محتوا در جامعه متحمل هزینه است که با کمک خیرین می‌توان در این زمینه جدی‌تر ورود پیدا کرد.
رئیس سازمان دارالقرآن بیان کرد: به نظر می‌رسد فرهنگ کمک و خیرات به پوست‌اندازی و تغییر رویکرد نیاز دارد، فرهنگ خیرات ما بیشتر جنبه شکلی دارد، خیّرین دوست دارند هزینه‌کردهایشان ملموس و قابل دیدن باشد ولی بعضی از کارها و خدمات زمان‌بر است که خروجی آن بعدا مشخص می‌شود، خیرین در این حوزه‌ها ورود پیدا نمی‌کنند یا کمتر حضور دارند.

تربیت جوانان قرآنی
قره‌شیخ‌لو تأکید کرد: گاه برای تربیت جوانان قرآنی باید برای نوجوان و جوان مسیری را تعریف کنیم که بعد از مدتی به فرد قرآنی تبدیل شود و فعالیت در این حوزه زمان‌بر است و خیرین به دلیل زمان‌بر بودن حوصله به خرج نداده و ورود پیدا نمی‌کنند.
وی بیان کرد: بی تردید فضای خیرات ما باید عوض شود و خیرین در هر دو حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کمک کنند، خیر‌بودن تنها به تمکن مالی نیست هنرمند توانا که دستی به قلم دارد می‌تواند در حوزه کودک و نوجوان ورود پیدا کرده و برای کودکان داستان و شعرهای قرآنی بسراید.
قره‌شیخ‌لو در پایان گفت: در برخی کشورهای امریکایی دانشگاه‌ها بودجه تعریف شده دولتی ندارند و همه سرانه‌های هزینه‌ای از محل خیرین تأمین می‌شود، خیرات این کشورها به سمت فعالیت‌های علمی، پژوهشی و تحقیقاتی هدایت شده است، ما هم از ظرفیت خیرین باید در مسیر صحیح استفاده کنیم.
انتهای پیام

captcha