هم‌زمان با آموزش روخوانی قرآن نکات اخلاقی نیز تدریس شود
کد خبر: 3775854
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

هم‌زمان با آموزش روخوانی قرآن نکات اخلاقی نیز تدریس شود

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدرس دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم گفت: معتقدم نکات اخلاقی در قرآن کریم باید به‌صورت آسان و جذاب و هم‌زمان با روخوانی و روان‌خوانی آموزش داده شود.

هم زمان با آموزش روخوانی قرآن نکات اخلاقی آن را نیز باید آمزش داد

سیدحسن طالبی تربتی، مدرس دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از هرمزگان، اظهار کرد: در این برهه از زمان که روز به روز بر ظرفیت جنگ نرم دشمنان قسم خورده اسلام و انقلاب افزوده می‌شود بهترین عاملی که می‌تواند اقدامات شیطانی آن‌ها را خنثی کند «فراگیری علوم قرآنی» است.
وی افزود: دین مبین اسلام به تحصیل علم و دانش به‌ویژه علوم دینی سفارش فراوان کرده است بدون شک معارف قرآنی سرچشمه تمامی این علوم است.
مدرس دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم با بیان اینکه روخوانی و روان‌خوانی دروازه‌های ورود به معارف قرآنی است، گفت: پیشرفت در بسیاری از علوم جز با تبادل آرا، نظرات و ارائه روش‌های نوین ممکن نیست.
سیدطالبی بیان کرد: افرادی که سالیان سال توفیق تدریس کلام‌الله مجید را داشته‌اند، باید تجربیات خود را در اختیار جامعه قرآنی قرار دهند تا بعد از نقد و برسی لازم توسط مربیان و مؤسسات قرآنی در صورت مفید بودن مورد استفاده قرار گیرد.
وی بیان کرد: هیچ‌وقت برای یادگیری قرآن دیر نیست من از سال ۱۳۶۲ ه. ش کار حرفه‌ای خود را شروع کرده‌ام و در محضر اساتید بزرگوار از قبیل «شهیدی پورو مرحوم علامی و رنجبر» به یادگیری علوم قرآنی پرداختم و در قم از سال ۱۳۶۶ عضو «مجمع قاریان قم» شدم.
نویسنده کتاب گنجینه نور اظهار کرد: از سال ۱۳۶۸ به تدریس دوره‌های «تربیت مربی و تربیت مدرس» مشغول بوده‌ام، بیش از ۸۰ شهر کشورمان ایران را از طرف «سازمان دارالقرآن‌الکریم آموزش‌وپرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه قم» اعزام‌ شده‌ام و در آنجا به تدریس و آموزش مدرسین قرآنی پرداختم.
مدرس دوره‌های تربیت مربی قرآن کریم اظهار کرد: شناخت صحیح توانایی‌ها، استعدادها، کاستی‌ها، کودکان در مراحل مختلف سنی از عوامل بسیار مهم و کارساز امر آموزش به‌شمار می‌آید. نوآموزان دبستانی از هر حیث با بزرگ‌سالان تفاوت دارند به همین دلیل در طراحی و تدوین کتاب برای این گروه سنی حتی در انتخاب رنگ‌ها و صفحه‌آرایی و محتوای مطالب دقت فراوان داشتم و هدفم از این کار آسان‌سازی مفاهیم و ایجاد جذابیت بصری در کودک بود.
وی بیان کرد: باتجربه‌ای که از تدریس کسب به دست آوردم متوجه شدم که باید مطالب را با زبانی ساده آموزش داد و به همین دلیل در ابتدا مطالبی را که در کلاس نیاز بود آموزش داد را به‌صورت جزوه‌ای نوشتم، با تشویق دوستان شروع به نگارش و تألیف کتاب در چند گروه سنی پرداختم که نگارش این مجموعه چهار سال طول کشید که از سال ۱۳۷۳ در زمینه‌های «تجوید و روخوانی و روان‌خوانی و راهنمایی تدریس» که با استقبال علاقه‌مندان مواجه شده این مجموعه اکنون ۶ جلدی است با نام «گنجینه نور» و پنجمین باری است که آن را تألیف می‌شود.
طالبی ادامه داد: می‌توانم بگویم نسبت به کتاب‌های قبلی خودم و دیگر کتاب‌های آموزشی (به جهت کاربردی بودن) بسیار متفاوت و درنتیجه از فایده بیشتری برای قرآن‌آموزان و مربیان گرامی برخوردار است.
وی عنوان کرد: جلد اول «نوالهدی» که سعی بر آن داشتم با نگاهی نو به آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم داشته باشم که مختص سنین دبستان است جلد دوم احسن التجوید روخوانی و روان‌خوانی و تجوید است افرادی که می‌خواهند قرآن را درست تلفظ کنند و احسن‌التجوید که در دو جلد است تجوید سطح ۱ و تجوید سطح ۲ برای افرادی است که می‌خواهند به‌صورت حرفه‌ای قرآن را بیاموزند مانند قاریان و اساتید جلد پنجم راهنمای تدریس روخوانی و روان‌خوانی است و راهنمای کتاب نوالهدی جلد اول است و جلد ششم راهنمای تدریس «احسن التجوید» است.
نویسنده کتاب آموزشی دوره تربیت مربی قرآن کریم با تأکید بر اینکه برای آموزش قرآن باید نگاه هوشمندانه و دقیقی به سوره‌ها و آیات داشت و باید مطالب ساده‌ای را بداند و نسبت به خواندن ساده و درک اولیه آیات قرآن آگاه باشد، گفت: اصلی‌ترین اهدافم در نگارش این کتاب ارتقای کیفیت کلاس بوده تا در نتیجه قرآن‌آموزان بتوانند در پایان دوره همه جای قرآن را با لحن عربی و با دو رسم‌الخط «عثمان طه» و کم اعراب قرائت کنند.
طالبی با بیان اینکه هم‌زمان با آموزش قرآن تأثیر مطلوب آن بر رشد اخلاقی و معنوی قرآن‌آموزان به‌ویژه در مقطع ابتدایی داشته باشم، افزود: به همین دلیل در ویرایش کتاب سعی بر آن داشته‌ام هنگام آموزش روخوانی و روان‌خوانی به مفاهیم اخلاقی آن نیز بیان شود تا کودک بتواند آن را با خانواده در میان بگذارد و نتیجه این گفت‌وگو و تحقیق را در کلاس ارائه دهد.
وی اضافه کرد: ما در کتاب سؤال ویژه گذاشته‌ایم و این سؤال را می‌تواند از پدر و مادر و حتی امام جماعت محله خود بپرسد با این کار روش تعامل و تبادل اطلاعات را یاد می‌گیرد و هنگامی‌که در کلاس آن را ارائه می‌دهد از نقاط و نظرات دوستانش نیز آگاه می‌شود. عشق والاترین هدیه خداوند است و کودکان هدیه خداوند هستند و باید آن‌ها را دوست داشت و چنان زندگی کنیم که افراد با دیدن ما و به‌واسطه آشنایی ما به الطاف خدا آشنا شوند.
طالبی در پایان گفت: معتقدم که قرآن کریم باید به‌صورت آسان آموزش داده شود؛ تا موجب جذب و علاقه‌مندی افراد شود علی‌رغم اینکه برخی معلمان تلاش می‌کنند قرآن کریم را با استفاده همان رویه خشک گذشته را به کار می‌گیرند که متأسفانه سبب شده است که کودک نه‌ فقط با کتاب، بلکه با معلم و کلاس درس نیز ارتباط مناسبی برقرار نکند.
انتهای پیام

captcha