شرع، مبدأ قانون عدالت است
کد خبر: 3775964
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

شرع، مبدأ قانون عدالت است

گروه اجتماعی – امام‌جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه جامعه سعادتمند زمانی تشکیل می‌شود که عدالت در آن رعایت شود. اگر در جامعه‌ای عدل نباشد، آن جامعه مانند جنگل می‌ماند، گفت: قانون عدالت را نیز شرع بیان می‌کند.

امام‌جمعه موقت اصفهان

حجت‌الاسلام محمد تقی رهبر در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره ارزش و اهمیت عدالت طلبی در جامعه اظهار کرد: هدف از بعثت پیامبران خدا، برقراری عدالت در جامعه است، چنانچه خداوند در قرآن می‌فرماید:« لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ همانا پیامبران را برای عدالت فرستادیم». همراه عدالت، خوبی‌های دیگری نیز به وجود می‌آید. عدالت رأس فضائل است، یعنی اساس و معیار فضائل را عدالت تعین می‌کند.
وی با بیان اینکه عدالت بعد‌های مختلفی دارد که شامل عدالت خانوادگی، عدالت فردی و عدالت اجتماعی است، افزود: در بعد فردی، انسان در وجود شخص خود نیز باید عدالت را رعایت کند. انسان اگر بتواند در بین عقل، شهوت، غضب، شهرت و غرایز مادی و معنوی عدالت را رعایت کند، در سلامت به سرخواهد بود، اما اگر عدالت نباشد، بدی‌ها در وجود انسان به وجود می‌آید، و خود شخص نیز از این بی‌عدالتی زیان می‌بیند.
این کارشناس دینی بیان کرد: در بعد خانوادگی، خداوند سفارش می‌کند با خانواده خود عدالت را برقرار کنید. بین والدین و فرزندان همچنین بین زن و شوهر باید عدالت وجود داشته باشد. اگر هر فرد در خانواده حقش محفوظ بماند، اختلافات خانوادگی، طلاق و کشمکش نیز به وجود نمی‌آید.
رهبر ادامه داد: در بعد عدالت اجتماعی، اگر دولت، ملت و طبقات مختلف مردم در جامعه، عدالت را رعایت کنند؛ جنگ، فساد، جبر و ظلم در دنیا رایج نمی‌شود. در سطح بین‌الملل نیز اگر قدرت‌های بزرگ عدالت را بر قرار می‌کردند، جنگی به وجود نمی‌آمد.
امام جمعه موقت اصفهان گفت: در روایات بیان شده‌است که آسمان و زمین با عدالت برقرار است؛ یعنی آسمان، زمین، خورشید و گردش ستارگان بر پایه عدالت است، اگر عدالت از بین برود همه عالم نابود می‌شود. بنابراین مسئله عدل یکی از اعتقادات اصولی اسلام و ستون استوار کل عالم خلقت است.
وی افزود:عدل ابعاد گسترده‌ای دارد که عدالت حقوقی، اقتصادی و طبقاتی نیز شامل آن می‌شود. بشر، خواهان عدالت است، اما وقتی که شهرت، شهوت، و مال دوستی به میان می‌آید، انسان عدالت را را از یاد می‌برد. مثلا جامعه ما که با مشکلات اقتصادی درگیر است، اگر عدالت برپا می‌شد، مشکلات نیز به وجود نمی‌آمد.
رهبر با بیان اینکه عدالت راه رسیدن به سعادت است، ادامه داد: جامعه سعادتمند زمانی تشکیل می‌شود که عدالت در آن رعایت شود. اگر در جامعه‌ای عدل نباشد، آن جامعه مانند جنگل می‌ماند، که حیوانات قوی موجودات ظعیف‌تر را می‌خورند، در جنگل عدالت وجود ندارد و زورمداری حاکم است. اما در جامعه انسانی باید عدل حاکم باشد، در جامعه سعادتمند که در آن عدالت است، ظلم و جور وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) در نامه‌ای‌ به مالک اشتر، او را به عدالت سفارش می‌کند. انسان، خانواده و جامعه سعادتمند به این است که عدالت بین آن‌ها برقرار باشد. قانون عدالت را شرع بیان می‌کند، مردم و حکومت نیز عدالت را باید اجرا کنند که حکومت نیز درأس آن قرار می‌گیرد. انتظار مردم از مجلس بر قراری عدل است و مجلس باید به گونه‌ای رفتار کنند که جامعه در رفاه و سعادت باشد.
انتهای پیام

captcha