خروج آمریکا از سوریه با هدف بهره بیشتر از نظام جنگ‌های نیابتی/ دنیای عرب جایگزین ایران در سوریه نخواهد شد
کد خبر: 3775991
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
صباح زنگنه:

خروج آمریکا از سوریه با هدف بهره بیشتر از نظام جنگ‌های نیابتی/ دنیای عرب جایگزین ایران در سوریه نخواهد شد

گروه سیاسی ــ به اعتقاد تحلیلگر مسائل سیاسی، خروج آمریکا از سوریه نه برای فرار از تقابل با ایران و نه در جهت آمادگی برای برخورد نظامی مستقیم با ایران است، بلکه ترامپ براساس سیاست هزینه ـ فایده استفاده بیشتر از نظام جدید جنگ‌های نیابتی را دنبال می‌کند.

صباح زنگنه، کارشناس و تحلیلگر مسائل منطقه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف ترامپ از دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و تحولات پس از آن، گفت: آقای ترامپ مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که نظامیان آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. با توجه به اینکه ترامپ فردی تاجرمسلک است در برابر هر موضوعی هزینه ـ فایده می‌کند. در مسئله سوریه هم آمریکا هیچ گونه سابقه حضور سنتی در این کشور نداشته و لذا این حضور امری پرهزینه برای آمریکایی‌ها بود و ترامپ هم به دنبال کاهش هزینه‌هاست.

خروج آمریکا از سوریه برای فرار از تقابل با ایران یا آمادگی برای درگیری با ایران نیست

وی ادامه داد: الان نوعی بازنگری درباره حضور نیروهای آمریکایی در مناطق و کشورهای مختلف جهان مطرح است و طراحی‌های گوناگونی از سوی سازمان‌های نظامی آمریکایی نیز در این راستا انجام شده، اما سرعت عمل ترامپ بیشتر ناظر بر کاهش هزینه‌ها و رها کردن منطقه‌ای است که هر روز هزینه‌های زیاد اعتباری، مالی و نیروی انسانی برای آمریکا دارد.

زنگنه اظهار کرد: اما اینکه این خروج برای فرار از تقابل با ایران یا آماده‌سازی برای درگیری با ایران است تحلیل‌ها و نظراتی است که چندان به واقعیت نزدیک نیستند. در حال حاضر نیروهای بیشتری از آمریکا در بحرین، قطر و برخی از جمهوری‌های آسیای میانه حضور دارند. بنابراین این گونه نیست که خروج از سوریه صرفاً برای گریز از تقابل با ایران یا تغییر مواضع و جهت‌گیری‌ها برای برخورد نظامی مستقیم با ایران باشد. به نظر می‌رسد ترامپ با این خروج استفاده بیشتر از نظام جدید جنگ‌های نیابتی را در دستور کار دارد.

افزایش سرعت تغییر آرایش نیروها در منطقه

این تحلیلگر مسائل منطقه‌ای درباره برخی تغییرات در آرایش‌های منطقه‌ای و ایجاد ائتلاف‌های جدید با خروج آمریکا از سویه و به سرانجام رسیدن مسئله سوریه گفت: این تحولات و تغییر آرایش نیروها در منطقه در مقایسه با قبل سرعت بیشتری گرفته است و الان در آستانه سال نوی مسیحی ترامپ نیاز به ایجاد فضایی خاص در داخل خانواده‌های سربازان آمریکایی دارد که آنها را امیدوار به بازگشت سربازان کند تا از فشارهای وارده بر دولتش کاسته شود. از طرفی ترامپ به دنبال آن است که طراحی‌های رقبای داخلی خود را به‌هم بزند. در منطقه نیز ترامپ می‌خواهد سعی کند برخی از طراحی‌های قدرت‌های منطقه‌ای را با اقدامات به ظاهر محاسبه نشده و خیره‌سرانه به هم بریزد.

وی ابراز کرد: به عبارتی ترامپ تلاش می‌کند زمینه‌سازی بیشتری برای افزایش نگرانی‌های قدرت‌های منطقه‌ای در برابر همدیگر انجام دهد تا احیاناً اگر درگیری‌هایی هم اتفاق بیفتد، همین قدرت‌های منطقه‌ای هزینه‌های آن را بپردازند و آمریکا بیشتر به شرق آسیا و دریای جنوب چین توجه کند.

هیچ کشوری نمی‌تواند جایگزین جایگاه ایران در سوریه شود

زنگنه درباره برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر نزدیک شدن سوریه و بشار اسد به دنیای عرب و فاصله گرفتن از ایران با افزایش سفرهای مقامات کشورهای عربی به این کشور گفت: این تحلیل مطابق با واقعیت نیست. مقامات سوری هم بارها اعلام کردند که هیچ آبی از اتحادیه عرب برای سوریه گرم نشده است و جوامع عربی نمی‌توانند نقشی در معادلات منطقه‌ای ایفا کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: این سفرها را می‌توان نتیجه رسیدن به واقعیت‌های بیشتر و پذیرش بشار اسد در مقام رئیس‌جمهور قانونی سوریه و اجتناب‌ناپذیر بودن تعامل کشورها با دولت سوریه تلقی کرد. هیچ یک از کشورهای عربی جایگزین موقعیت ایران در سوریه نخواهند شد. از نگاه ایران هم این گونه نیست که سیاست نفی و مستثنا کردن دیگران بتواند در این منطقه موفقیت‌آمیز باشد.

انتهای پیام

captcha