موزه اسلامی میراج؛ از هارمونی موسیقی تا فروش آثار هنری
کد خبر: 3776005
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱

موزه اسلامی میراج؛ از هارمونی موسیقی تا فروش آثار هنری

گروه بین‌الملل ـ موزه هنرهای اسلامی «میراج» شهر ابوظبی، پایتخت امارات، با ایجاد هارمونی (تناسب) میان آثار هنری و موسیقی جلوه‌ای از شکوه و عظمت هنر و فرهنگ اسلام را در طول تاریخ به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایکنا؛ موزه‌هایی که در کشورهای مختلف اسلامی به نمایش آثار و هنرهای اسلامی اختصاص دارند، محلی برای زنده نگه داشتن شکوه، عظمت و تاریخ اسلام هستند.

 آثار هنری دوره‌های مختلف اسلامی که در این موزه‌ها نگه‌داری می‌شود شامل نسخه‌های خطی از جمله نسخه‌های قدیمی قرآن، اشیاء و ظروف سرامیکی، ابزار و آلات موسیقی، تابلوفرش، سجاده و... است.

یکی از موزه‌های ارزشمند جهان اسلام که دربردارنده آثار و اشیاء تاریخی هنری از کشورهای مختلف اسلامی است موزه هنرهای اسلامی «میراج» است که در مساحتی بالغ بر 100 هزار مترمربع در شهر ابوظبی، پایتخت امارات، قرار دارد.

روزنامه اماراتی الاتحاد با انتشار مقاله‌ای با عنوان «متحف میراج أبوظبی؛ رحلة لاکتشاف الفنون الاسلامیة» (موزه میراج ابوظبی؛ سفری برای کشف هنرهای اسلامی) به بررسی آثار و محتویات این موزه پرداخته است.

در این گزارش آمده: «موزه میراج ابوظبی با مساحتی بالغ بر صدهزار مترمربع، دربردارنده مجموعه‌ای از آثار هنری مربوط به دوره‌های مختلف اسلامی است. آثاری که تحول هنر در دوره‎‌های مختلف اسلامی و درمناطق مختلف جهان اسلام را به‌ ویژه کشورهایی که خاستگاه تمدن اسلامی هستند همچون مصر، ایران، هند، عراق، کشمیر و سوریه به تصویر می‌کشد.

تابلوفرش با تصاویر تزیین‌شده، ظرف‌های جواهرنشان، قطعات سنگ مرمر، منسوجات دستی گرانبها، منسوجات حریری، جواهرات، آثار سفالی، ظرف‌های حکاکی‌شده با نوشته‌هایی به خط عربی و لوح‌های کوچک از جمله این آثار به شمار می‌آیند.

شکوه هنر اسلامی در موزه میراج ابوظبی

کارشناسان موزه هنرهای اسلامی میراج  تلاش می‌کنند با ارائه اطلاعاتی از تاریخ، اصالت و شیوه‌های هنری به کار رفته در ساخت این آثار، بازدیدکنندگان را در درک بهتر زیبایی آنها یاری رسانند.

به تصویر کشیدن هنرهای اسلامی و بیان مفاهیم انسانی و ابعاد زیباشناسی آن و گذر آن در ادوار مختلف تاریخی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مسئولان این موزه به آن اهتمام دارند.

شکوه هنر اسلامی در موزه میراج ابوظبی

از دیگر ویژگی‌های این موزه ارائه اطلاعاتی درباره پیشینه هریک از آثارهنری ارائه‌شده است. توضیحاتی به صورت مکتوب مکان و تاریخ ساخت آن اثر و اهمیت و تأثیر سازنده آن در زمینه هنرهای اسلامی را توضیح می‌دهد.

آنچه توجه بازدیدکنندگان از آثار هنری موزه هنرهای اسلامی میراج را به خود جلب می‌کند، قدرت نوآوری برپاکنندگان این مرکز در قرار دادن هر یک از این آثار به منزله نمادی تاریخی برای فرهنگ‌های مختلف است؛ به گونه‌ای که بازدید کنندگان شاهد تنوع اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف هستند و در حالی که بیشترین بهره را از مشاهده پارچه کشمیری و تاریخ آن می‌برند، می‌توانند در عالم فرش‌های ایرانی غرق شوند.

شکوه هنر اسلامی در موزه میراج ابوظبی

پخش موسیقی‎های عربی، هندی و غربی در سالن‌های مختلف و هماهنگ با آثار ارائه‌شده در این سالن‌ها به منظور ایحاد هارمونی و کمک به درک بهتر بازدیدکنندگان از جنبه‌های هنری و تمدن نهفته در این آثار از دیگر ویژگی‌های موزه هنرهای اسلامی میراج است.

پخش موسیقی صوفی و آنچه به رقص صوفی شهرت داشته و بیانگر مناجات ربانی است، استفاده از سی‌تار به‌ عنوان مشهورترین آلت موسیقی هند در قسمت مخصوص جواهرات از جمله بخش‌های این موزه است.

همچنین، در این موزه آثار هنری به صورت مستقیم عرضه‌شده و بخشی به فروش این آثار اختصاص یافته است و بیننده در این موزه تنوع فرهنگی و اجتماعی کشورهای مختلف را مشاهده می‌کند، به‌ طوری که در اوج لذت بردن از پارچه کشمیری و تاریخ تحولات آن، دنیای فرش در ایران نیز به راحتی قابل دسترسی است.

امکانات ایاب و ذهاب رایگان به هتل‌ها برای بازدیدکنندگان و نوشیدنی‎های متنوع از جمله قهوه عربی از دیگر ویژگی‎های مرکز هنرهای اسلامی «میراج» ابوظبی است.

شکوه هنر اسلامی در موزه میراج ابوظبی

«منظور کاجرو»، مدیر بخش فروش مجموعه‌ای متخصص در ساخت و تولید هنرهای زیبا در نقاط مختلف جهان و ناظر فعالیت‌های مرکز میراج، در این باره می‌گوید: سال‌ها پیش ما به فکر توسعه فعالیت‎های خود برای ارائه پیشینه هنر در تاریخ اسلام افتادیم. لذا در سال 2006 میلادی، شهر «دبی» امارات را به‌ عنوان منطقه‌ای دوستدار هنر برای این کار انتخاب کردیم، اما ابوظبی با طرح کامل یک موزه پیش‌قدم شد و ما نیز راغب بودیم به این طرح بپیوندیم.

طراحی موزه میراج و ساخت و آماده شدن آن سه سال به طول انجامیده و با الهام از مسجدجامع شیخ زاید شهر ابوظبی، که در فاصله 500 متری آن قرار دارد، انجام شده است».

ترجمه و تنظیم: زهره نوری

انتهای پیام

captcha