فاکتورهای ضروری انطباق عملیات بانکی با اصول شریعت
کد خبر: 3776635
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱

فاکتورهای ضروری انطباق عملیات بانکی با اصول شریعت

گروه اقتصاد ــ فصلنامه «تازه‌های اقتصاد» در شماره یکصد و پنجاه و سه، مقاله‌ای با عنوان «فاکتورهای ضروری انطباق عملیات بانکی با اصول شریعت» به قلم لیلا محرابی منتشر کرده است.

فاکتورهای ضروری انطباق عملیات بانکی با اصول شریعت

به گزارش ایکنا، در مقدمه این مقاله می‌‌خوانیم: استانداردسازی عملیات بانکی و انطباق آن با اصول و ضوابط تعیین شده در شریعت مقدس اسلام یکی از مسائل مهم و کلیدی در رابطه با عملیات بانکی در نظام بانکداری اسلامی به‌شمار می رود. در این راستا، نحوه و چگونگی پیاده سازی و اجرای عملیات بانکی منطبق بر شریعت و همچنین آموزش کافی کارکنان برای داشتن مهارت کافی در این حوزه از دغدغه‌های مهم کشورهای اسامی و غیر اسلامی است. به طور معمول، اکثر بانک‌های اسلامی دارای بخش‌های شریعت کوچکی برای نظارت بر فعالیت‌های شعب خود هستند، لذا توسعه محصولات و تولیدات در چنین بانک‌هایی بر اساس کارکردی مستقل از بخش شریعت انجام می‌شود که در نتیجه منجر به غلبه کسب و کار بهره‌ای بر عملیات منطبق بر شریعت می‌شود.
در واقع، مدیران و سهامداران این گروه از بانک‌ها ایجاد بخش شرعی را به عنوان هزینه تلقی می‌کنند و روشن شدن برخی از اشکالات عملیات بانکی آنها توسط حسابرسان شرعی را مانعی برای رشد بانکداری خود می‌دانند. از سوی دیگر با توجه به رشد قابل توجه بانکداری اسلامی در جهان و همچنین تمایل زیاد مشتریان به ایجاد بخش شرعی در بانک‌ها برای اطمینان از انطباق عملیات بانکی با شریعت، شاهد تغییر دیدگاه بانک‌های اسلامی و توجه ویژه نهادهای مرتبط به این مسئله مهم هستیم. با توجه به اهمیت موضوع، موسسه مالی اسامی اتیکا با هدف توسعه بانک‌های تخصصی و تهیه گزارش‌های منطبق بر شریعت، با همکاری متخصصین مالی اسامی، حسابرسان شرعی و بانکداران کشورهای دارای نظام بانکداری اسامی به دنبال شناسایی بهترین عملکرد برای انطباق با اصول شریعت در بانک‌ها بر اساس استانداردهای سازمان حسابداري و حسابرسي مؤسسات مالي اسلامي (AAOIFI) است. لذا در این مقاله تلاش شده است با استفاده از تجربه موسسه بین المللی مالی اسلامی Ethica، به معرفی فاکتورهای ضروری در بانک‌های اسلامی برای داشتن عملیات بانکی منطبق بر اصول شریعت و شناسایی چارچوب مناسب بخش شرعی بانک ها در راستای افزایش جذب مشتریان بپردازیم.
در بخش دیگری آمده است: واحد انطباق با شــریعت می تواند در فعالیت‌های CSR همکاری داشته باشد. در این زمینه، بعضی از بانک‌ها با پرداختن به مسأله وقــف، به مدیریت توزیع درآمد حاصل از امور خیریه به موسســات قابل اعتماد و شایســته را انجــام می‌دهند. در حالت ایده آل، واحد انطباق با شریعت باید با سایر موسسات مالی اسلامی برای افزایش نوآوری‌های مالی اسلامی و انتشــار مقالات و پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف اســلامی همکاری داشته باشد. این اقدامات گامــی در جهــت ارتقای آگاهــی عمومی جامعه از نظام ارزشــی اســلامی اســت که به نوبه خود راه طولانی‌ای بــرای تعیین جهت اقتصاد کلان در پیش دارد.
در بخش نتیجه‌گیری این مقاله آمده است: با توجه به اهمیت رتبه‌بندی شرعی عملیــات بانکــی و انطباق آن بــا اصول و ضوابط تعیین شــده در شــریعت مقدس اسلام، لازم است زیرســاخت‌های حقوقی، مالی و عملیاتی اجرای رتبه‌بندی شرعی فراهم و فاکتورهای ضروری برای اطمینان ذی نفعان نظام بانکی از انطباق عملیات بانکی با شــریعت شناســایی گردد تا با طراحی چارچوب و شــاخص‌‌های مناســب، ســلامت بانکی از لحاظ شریعت و حفظ مشــتریان بانکی تضمین شــود. در عین حال انجــام این مهم، با چالش‌هــا و موانعی همراه اســت که باید به تدریج برطرف شــود. لذا بهره‌مندی از تجربیات ســایر کشــورها و نهادهای مرتبط در این زمینه می تواند راهگشا و مفید واقع شود.

جهت دریافت فایل کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام

captcha