بهره‌مندی از ابزار هنرهای تجسمی در معرفی شهدا/ اعتبارات را ‌تقویت کنیم
کد خبر: 3776777
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

بهره‌مندی از ابزار هنرهای تجسمی در معرفی شهدا/ اعتبارات را ‌تقویت کنیم

گروه فرهنگی ـ کارشناس ارشد کارگردانی نمایش در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه باید قلم هنرمندانه در معرفی شهدا پررنگ شود، گفت: در زمینه معرفی شهدا تبلیغات بنری و گرافیکی بسیار انجام شده است اما باید از ابزار هنرهای تجسمی نیز استفاده شود.

قلم هنرمندانه در معرفی شهدا پررنگ شود

حسین عباس‌زاده، کارشناس ارشد کارگردانی نمایش در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سال 71 وارد تربیت معلم شدم و کار طراحی و نقاشی را آغاز کردم، اظهار کرد: به عنوان معلم هنر کار خود را آغاز کردم اما اوج کار طراحی من از سال ۱۳۷۷ بود که زیرنظر استاد غلامحسین سهرابی و استاد احمد وکیلی این کار را انجام می‌دادم.
این طراح و نقاش خراسان‌جنوبی بیان کرد: دوره کارشناسی تجسمی را درسال ۷۹ در مشهد به پایان رساندم و مهارت نسبی را در زمینه طراحی و تکنینک‌های مختلف طراحی پیدا کردم.
عباس‌زاده افزود: از سال ۷۹ تاکنون در اکثر مراکز آموزش عالی مرکز استان مانند دانشکده هنر بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، دانشکده سما، دانشگاه صنعتی و دانشکده دختران سپیده کاشانی بیرجند، دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر و دانشگاه فرهنگیان امام سجاد(ع) بیرجند، دوره‌های آموزش ضمن خدمت و مؤسسات فرهنگی و هنری به آموزش تکنیک‌های طراحی و نقاشی پرداخته‌ام.
وی با بیان اینکه انگیزه اصلی من برای انجام این فعالیت استفاده از آن در مقوله هنرهای نمایشی بود، اظهار کرد: طراحی و نقاشی را فراگرفتم تا بتوانم تصویرسازی خوبی از متن نمایش‌ها داشته باشم.
کارشناس ارشد کارگردانی نمایش در خراسان‌جنوبی ادامه داد: در طول سالیانی که طراحی را آموزش دادم، افرادی از شهرهای دیگر در کلاس‌های من حضور داشتند و تلاش کردم تکنینک‌های طراحی‌ خود را در سطح ایران پراکنده کنم.
عباس‌زاده ادامه داد: مخاطب، یکی از بخش‌های مهم تولید اثر و بخش مهمی از کار است که هنرمند در زمان خلق اثر باید آن را مدنظر داشته باشد.

مشکلات هنرمندان تجسمی
وی افزود: زیرساخت حوزه هنرهای تجسمی در مرکز استان مناسب‌تر از بقیه هنرها است چراکه گالری‌های نقاشی در مرکز استان فعال بوده و افراد توانمندی انیمیشن، گرافیک و نقاشی را تدریس می‌کنند.
این طراح و نقاش خراسان‌جنوبی بیان کرد: در حوزه هنرهای تجسمی گالری‌ها به صورت دائمی فعال نیستند و در حوزه آموزش این هنر در شهرستان‌ها نیز ضعیف عمل شده و از اساتید استان کم‌تر بهره برده شده است.
عباس‌زاده با بیان اینکه در حوزه هنرهای تجسمی اعتبارات و حوزه آموزش را باید تقویت کنیم، افزود: هنرهای تجسمی در استان پویا است و استعدادها باید از طریق فضای نمایشگاهی شناخته و شکوفا شوند.

زندگی شهدا برای هنرمندان تجسمی ناشناخته است
وی با اشاره به اینکه اجاره سنگین گالری‌ها برای نمایش آثار هنری یکی از مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان این عرصه است، اظهار کرد: از سویی دیگر خرید آثار هنرهای تجسمی از سوی مردم کم است و چرخه اقتصادی در استان در این حوزه هنوز فعال نیست.
عباس‌زاده با بیان اینکه زندگی شهدا برای هنرمندان تجسمی ناشناخته است، افزود: در حوزه هنرهای تجسمی، محتواهایی با این مضامین کم‌تر دیده می شود، کارهای گرافیکی زیاد انجام شده اما در حوزه هنرهای تجسمی کم کار شده است.
وی بیان کرد: نمایشگاه «نقش عشق» که در آن ۲۳ اثر پرتره از چهره شهدای هنرمند استان ارائه شده بود، همراه با زندگی نامه هر شهید در بیرجند برپا شد.
این طراح و نقاش خراسان‌جنوبی ادامه داد: باید نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی با مطالعه زندگی و شرح احوال شهدا براساس خاطرات آنان ایجاد شود که باید حوزه هنری و واحد تجسمی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه فعال باشند.
عباس‌زاده بیان کرد: شهدا افرادی هستند که متعلق به یک زمان نبودند و باید رشادت‌های آنان تا همیشه تاریخ زنده بماند و یکی از راه‌های معرفی شهدا استفاده از هنر نقاشی و طراحی است که تاثیرگذاری بسیاری دارد.
وی یادآور شد: در زمینه معرفی شهدا تبلیغات بنری و گرافیکی بسیار انجام شده است اما باید از ابزار هنرهای تجسمی نیز استفاده شود.
انتهای پیام

captcha