رونمایی از كتاب «عروس» در كازرون
کد خبر: 3777057
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۳

رونمایی از كتاب «عروس» در كازرون

گروه فرهنگی ـ طی مراسمی از كتاب «عروس» تازه‌ترین اثر حوزه ادبیات پایداری فارس درباره خاطرات شهید حجت‌الاسلام علی بازیار در شهرستان كازرون رونمایی شد.

به گزارش ایكنا از فارس، تازه‌ترین اثر حوزه ادبیات پایداری فارس با عنوان «عروسی» که از سوی واحد مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس منتشر شده امروز، 9 دی‌ماه در مراسمی با حضور هنرمندان مسئولان و ایثارگران شهرستان کازرون در تالار مرحوم استاد مردانی این شهر رونمایی شد.
در آیین رونمایی از این کتاب امام جمعه و مسئولان اجرایی و فرهنگی کازرون، مدیرانی از مرکز استان مهدی محسنی نویسنده کتاب و همرزمان و خانواده شهید علی بازیار که این کتاب به زندگی وی اختصاص دارد حضور یافته و سخنانی ایراد کردند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمد خرسند، امام جمعه شهرستان کازرون ضمن تقدیر از برگزاری آیین یادمان این شهید و رونمایی از کتاب گفت: شهید شاهد است لذا باید همیشه خود را در محضر شهدا و بدهکار شهدا بدانیم. چنان‌که امروز بعد از 35 سال در همین مجلس حرف‌های تازه‌ای شنیده می‌شود و استفاده می‌کنیم.
وی با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با دست‌اندرکاران کنگره شهدای قزوین گفت: ایشان فرمودند یاد شهدا کهنه نمی‌شود الان 30 سال از پایان جنگ گذشته اگر 300 سال هم بگذرد یاد شهدا کهنه نمی‌شود. باید بدانیم این سخن یک حقیقت است زیرا یاد امام حسین(ع) و یاد ائمه کهنه نمی‌شود.
امام جمعه شهرستان کازرون گفت: شهید به یک منبع تمام نشدنی وصل است. شهید مثل یک گنج و یک معدن است هرچه برداشت می‌کنی ماندگار و تمام نشدنی است لذا این کار کار ارجمندی است البته این کارها نیاز به فضاسازی بیشتری دارد و محاقل شهدا باید باشکوه و عظمت فراوان برگزار شود.
وی ظرفیت‌های شهرستان كازرون را یادآور شد و گفت: کازرون ظرفیت فراوانی دارد و ان‌شاءالله حال که حوزه هنری در کازرون ورود پیدا کرده این ورود استمرار داشته باشد.
خرسند گفت: اگر این خاطرات گردآوری نشود از بین می‌رود و با تهاجمی که دشمن ایجاد کرده زنده نگه داشتن شهدا بهترین مقابله فرهنگی است.
وی با ذکر جمله‌ای از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بزرگداشت شهدا کمتر از خود شهادت نیست، گفت: بزرگداشت حضرت سیدالشهدا امام حسین(ع) همان کاری را می‌کند که حضرت امام حسین(ع) با خونش انجام داد.
امام جمعه شهرستان کازرون در پایان سخنان خویش گفت: این موارد باید گردآوری شده و در قالب فیلم نمایش و کتاب ماندگار شود و شهرستان کازرون هنرمندان فراوانی داشته توانایی این مهم را دارد.
محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس نیز با اشاره به حضور جوانان بسیجی و بابصیرت و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در جمع حاضران گفت: این جوانان را قدر بدانیم و برای آنان فضایی فراهم کنید تا در فضای شهر فعالیت کنند.
وی با اشاره به سوابق تاریخی شهر کازرون گفت: کازرون شهر کرامت و شعور و شهادت است. کازرون شهر بزرگان و بلند قامتان هنر و تاریخ و تمدن ایران زمین است. همین بس که هر جا نام فرهنگ و هنر باشد نام یک کازرونی بر بلندا می‌درخشد.
کرم ‌للهی ادامه داد: این نام چه جلال الدین دوانی باشد چه قطب الدین کازرونی چه علامه دوانی باشد چه پدر شعر انقلاب نصرالله مردانی و چه پیر عاشقی چون اسدالله ایمانی و هزاران قله بلند بر بلندای ادب و تاریخ و سیاست می‌درخشد.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس با بیان اینکه قدر و قیمت کازرون بیش از وضعیت حاضر است، افزود: باید جمله کمک کنیم که کازرون بر چکاد فرهنگ ایران زمین بایستد. این امر با همدلی و همکاری، همبستگی، حمایت و پشتیبانی حاصل می‌شود.
وی بیان كرد: برای حصول این امر باید خط کشی‌ها را کنار بگذارید با هم‌افزایی کنار هم یک جبهه واحد تشکیل دهیم و از همه ظرفیت‌های موجود کازرون که کم نیست بهره ببریم بعضی استان‌های بزرگ این تعداد شهید ندارد این نشان از خوشفکری و پاکدلی و حق طلبی مردم کازرون است.
کرم‌اللهی با بیان اینكه کل ایران را به سلمان پاک افتخار است و گهواره و مامن و پرورش گاه او کازرون است، گفت: این ویژگی‌ها کازرون را بر صدر بایدها می‌نشاند، قدر کازرون و کازرونی‌ها را بدانید.
وی ادامه داد: ان‌شاءالله در تلاشیم تا پایان امسال زندگی مبارزاتی مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی و تا خردادماه سال آینده تاریخ انقلاب اسلامی در کازرون تدوین شود و امیدواریم آنگونه که با امام جمعه فرهنگی این شهر وعده کرده‌ایم تا پایان سال آینده فعالیت‌های متعددی شایسته‌ای با همراهی دستگاه‌های اجرایی انجام دهیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدصادق مهرابی، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس نیز طی سخنانی گفت: شهیدان چگونه بودن و چگونه زیستن و چگونه اندیشیدن را در جامعه نهادینه کردند.
وی با بیان این پرسش که آنان چه می‌دیدند و چه می‌خواستند و چه می‌گفتند، گفت: وقتی کتاب وصیت شهدا را ورق می‌زنیم زیبایی‌ها را می‌بینیم که جز در فرهنگ شهید و شهادت هیچ جا یافت نمی‌شود. شهیدانی که وقتی از اسارت می‌ترسانندشان پاسخ و پیامشان پیام سالار شهیدان است که هیهات منا الذله.
مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس ادامه داد: امروز کشورمان را تهدید می‌کنند غافل از اینکه کازرون و شهرهای کشورمان پر از جوانانی چون شهید بازیار است. نمی‌دانند که شعار جوانان چون سالار شهیدان و هزاران شهید دیار کازرون این است که اگر دین پیامبر جز با کشته شدن من پابرجا نمی‌ماند پس ای شمشیرها مرا دریابید.
وی گفت: حرف‌های امروز همرزمان شهید عزم روحانیت را در حماسه دفاع مقدس نشان می‌داد روحانیتی که به نسبت جمعیتش بیشترین تعداد شهید را در بین اقشار مختلف تقدیم انقلاب کرده است.
مهرابی در پایان سخنان خویش اظهار كرد: شهیدان نیز در محضر این علما تلمذ کرده‌اند و از این روست که مداد علما افضل از خون شهیدان دانسته شده است. چون او شهید تربیت می‌کند و شهید در مکتب او تعلیم می‌بیند.
مهدی محسنی، نویسنده کتاب عروس که به خاطرات شهید حجت‌الاسلام علی بازیار اختصاص دارد، نیز با اشاره به روند شکل‌گیری کتاب گفت: به نظرم کار متفاوتی بود اینکه خانواده شهید تصمیم بگیرند برای شهیدشان و شهدای خانواده شان کتاب دربیاورند تا خاطرات شهدایشان را زنده نگه دارند.
وی افزود: برای انجام این کار حدود 60 ساعت با دوستان و خانواده شهدا مصاحبه شد. اسناد موجود و وصیت‌نامه‌ها مورد بازبینی قرار گرفت. بعضی از اتفاقات از طریق مقایسه این مصاحبه‌ها کشف شد.
محسنی بیان كرد: بعد از مطالعه زندگی و خاطرات 6 شهید بزرگوار متوجه شدم شهید علی بازیار ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارد که می‌توان روی این ویژگی‌ها سرمایه‌گذاری تازه‌ای کرد.
وی ادامه داد: علی طبق وصیت‌نامه‌ای که از او به جای مانده هیچ گاه دوست نداشت شخصیتش مورد بزرگنمایی و اغراق قرار گیرد. ما نیز در کتاب دقیقا از همین زاویه به موضوع نگریسته‌ایم. چیزی که نیاز جامعه امروز ماست برای آموختن از شهدا و الگو گرفتن از آنان.
انتهای پیام

captcha