آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از امروز
کد خبر: 3777058
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸

آغاز ثبت‌نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از امروز

گروه مسابقات ــ ثبت‌نام آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از ساعت 14 امروز آغاز می‌شود و تا پنجم بهمن‌ماه سال جاری ادامه دارد. در این دوره متقاضیان می‌توانند در گروه‌های حفظ، مفاهیم، آزمون‌های الکترونیکی و بشارت 1452 ثبت‌نام کنند.

آغاز فرایند ثبت نام آزمون سراسری حفظ  و مفاهیم قرآن از امروز

به گزارش ایکنا؛ ثبت‌نام برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن از ساعت 14 امروز 10 دی‌ماه همزمان در سراسر کشور و از طریق پایگاه اینترنتی www.quranedu.ir آغاز می‌شود و تا اوایل بهمن‌ماه ادامه دارد.
بر همین اساس آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم امسال با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار می‌‌شود. همچنین برای اولین بار در تاریخ آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، همکاری با طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۲ نیز انجام شده است. در این مشارکت، اجرای طرح بشارت در برنامه‌های آزمون مشترک دستگاه‌های فوق قرار گرفته است.
براساس آنچه در دستورالعمل اجرایی آزمون سراسری حفظ آمده است، آزمون رشته‌های الکترونیکی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه اول و دوم اسفندماه و آزمون رشته‌های کتبی نیز روز پنج‌شنبه نهم اسفندماه برگزار می‌شود.
همچنین آزمون رشته‌های شفاهی ویژه گروه سنی مقطع ابتدایی و پایین‌تر و حافظان کل قبول شده در مرحله کتبی روز 11 تا 16 اسفندماه برگزار می‌شود. روزهای 18 تا 23 اسفندماه نیز آزمون رشته‌های شفاهی ویژه دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی شرکت کننده در رشته حفظ جزء 30 قرآن کریم و در مدارس برگزار می‌شود.
مریم قاسم‌احمد، معاون برنامه‌ریزی و آموزش اداره کل برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به آغاز ثبت‌نام در این آزمون از صبح روز 10 دی‌ماه، در مورد تمهیدات در نظر گرفته شده برای ثبت‌نام این آزمون به خبرنگار ایکنا گفت: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم، اسفندماه امسال و با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.
وی افزود: زمان ثبت‌نام برای حضور در این آزمون تا روز پنجم بهمن‌ماه سال جاری از طریق سامانه ثبت‌نام www.quranedu.ir ادامه دارد. همچنین رشته‌های این دوره از آزمون در سه گروه حفظ قرآن کریم شامل هشت رشته، مفاهیم و معارف اهل بیت(ع) شامل هفت رشته و آزمون‌های الکترونیکی شامل سه رشته خواهد بود.
قاسم‌احمد با اشاره به اینکه هر فرد می‌تواند از هر گروه در یک رشته شرکت کند، تصریح کرد: علاوه بر این رشته‌ها، رشته حفظ جزء 30 قرآن کریم در قالب طرح بشارت 1452 نیز به عنوان کارویژه آزمون امسال در نظر گرفته شده است. بر همین اساس افراد می‌توانند بدون در نظر گرفتن محدودیتی در این رشته نیز ثبت‌نام کنند.
معاون برنامه‌ریزی و آموزش اداره کل آموزش معاونت قرآنی وزارت ارشاد اظهار کرد: آزمون رشته حفظ جزء 30 قرآن کریم برای دانش‌آموزان از سوی دارالقرآن‌های آموزش و پرورش در کشور انجام می‌شود.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه آزمون کتبی روز نهم اسفندماه همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: نمره قبولی آزمون‌های کتبی و الکترونیکی نیز امتیاز 70 از 100 است.
قاسم‌احمد در پاسخ به سؤالی در مورد فراهم شدن زیرساخت‌های سامانه ثبت‌‌نام برای پذیرا شدن حجم بالایی از مراجعه‌کنندگان و به وجود نیامدن مشکلات سال‌های گذشته، گفت: برخی اوقات مراجعه همزمان تعداد زیادی از کاربران باعث می‌شود تا مشکلات فنی برای سامانه ثبت‌‌نام به وجود بیاید، با وجود این تمام تلاش خودمان را به کار گرفته‌ایم تا مشکل فنی در ثبت‌نام رخ ندهد.
وی در خصوص مشکلات فنی آزمون کارکنان افزود: در آزمون بخش کارکنان به دلیل مراجعه تعداد زیادی از مخاطبان در ساعت‌های اولیه شروع ثبت‌نام، مجبور شدیم که شرکت کارکنان آموزش و پرورش را در آزمون مجزا تعریف کنیم؛ با وجود این امیدواریم در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم با توجه به گسترده بودن بازه زمانی ثبت‌نام، شاهد چنین اشکالاتی نباشیم.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی استقبال مخاطبان از دوره جدید آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن، گفت: با توجه به اینکه مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و وزارت آموزش و پرورش در این زمینه همکاری دارند و طرح بشارت 1452 نیز به عنوان کارویژه تعریف شده است، امیدواریم رقابت گسترده‌تر شود و شاهد استقبال بسیار زیاد علاقه‌مندان به حفظ و مفاهیم قرآنی باشیم.
یادآوری می‌شود آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در 18 رشته شامل حفظ جزء 30 قرآن کریم(طرح بشارت 1452)، حفظ جزء اول قرآن، حفظ سه جزء اول، حفظ پنج جزء اول، حفظ 10 جزء اول، حفظ 15 جزء اول، حفظ 20 جزء اول، حفظ کل قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، تفسیر قرآن کریم، معارف و حفظ موضوعی قرآن، معارف و حفظ احادیث نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، سبک زندگی و سیره معصومین(ع)، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم و روخوانی قرآن کریم برگزار می‌شود.
سال گذشته و پس از دو بار تمدید زمان ثبت‌نام آزمون و مهلتی 50 روزه، حدود 240 هزار نفر برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ثبت‌نام کردند. این آزمون در دوره گذشته در چهار بخش و 26 رشته برگزار شد.

انتهای پیام 

مطالب مرتبط
captcha