دیدار با علما کارِ انجمن فرهنگی ناشران آموزشی نبود
کد خبر: 3777067
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳

دیدار با علما کارِ انجمن فرهنگی ناشران آموزشی نبود

رییس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با تأکید بر این‌که خدمات آموزشی و ناشران آموزشی را باید از هم تفکیک کرد، می‌گوید: دیدار با علمای قم از طرف انجمن نبوده است و این موضوع را قویا رد می‌کنیم.

به گزارش ایکنا؛ محمدرضا سالکی، رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره حواشی به‌وجودآمده از دیدار برخی ناشران کمک‌آموزشی با مراجع تقلید، واکنش‌های سیدمحمد بطحایی - وزیر آموزش و پرورش - به این دیدار، ماجرای مشق شب، اضطراب‌زدایی از کودکان و بازگرداندن شادی و نشاط به مدرسه‌ها و تبلیغات نامناسب موسسه‌های آموزشی در رسانه‌ها و این‌که انجمن فرهنگی ناشران آموزشی بانی این دیدار معرفی شده است اظهار کرد: انجمن ناشران آموزشی هیچ ملاقاتی نداشته و فعلا برنامه‌ای ندارد. نشستی که با علمای قم داشتند از طرف هیئت‌مدیره انجمن نبوده است و این را قویا رد می‌کنیم. کسانی این ملاقات را به ما منتسب کردند و ما باید آن را درست کنیم.

او در ادامه درباره بحثی که با عنوان «مافیای کنکور» مطرح است بیان کرد: در نشر آموزشی چیزی به نام مافیای کنکور نداریم، که بخواهیم در این خصوص بزرگ‌نمایی کنیم. حوزه کاری‌ ناشران آموزشی از پیش‌دبستانی است تا ورود به دانشگاه و مسلما گروه‌ هدف‌شان دانش‌آموزان، مشاوران و معلمان هستند. این ناشران برای دانش‌افزایی دانش‌آموزان و ارزشیابی آزمون‌های مختلفی که وجود دارد، کتاب تولید می‌کنند.

رئیس انجمن فرهنگی ناشران آموزشی با بیان این‌که کار ناشران آموزشی کمک به آموزش است، افزود: این‌که یک‌سری از ناشران آموزشی، خدمات آموزشی، کلاس و تبلیغات تلویزیونی دارند و آزمون برگزار می‌کنند، این‌ها کاملا از ناشران آموزشی جدا هستند و به آن‌ها ربطی ندارند؛ زمانی که این‌ها با هم خلط می‌شود، این اتفاق‌ها می‌افتد.

سالکی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر موسسات کنکوری و آموزشگاه‌ها در مدرسه‌ها تبلیغات می‌کنند، تیزرهای تلویزیونی و فروش سی‌دی‌های آن‌چنانی دارند و هر مورد دیگری به عملکرد خودشان مربوط است، خوب و بدش هم به خودشان مربوط است؛ اما کتاب ارزان‌ترین و معتبرترین ابزار آموزشی است و نمی‌شود آن را از سبد آموزشی حذف کرد. کتاب یکی از ابزارهای تکنولوژی آموزشی است که مورد تأیید سیستم آموزشی علمی است. این ‌که چیزهای دیگری را در پشت پرده به کتاب منتسب می‌کنند ما آن را رد می‌کنیم.

این فعال نشر افزود: مافیای کنکوری وجود ندارد و به نشر آموزشی ربطی ندارد. دیگر سازمان‌های آموزشی سیستم خود را دارند، که من نامش را مافیا نمی‌گذارم. آن‌ها هر گروه و سیستمی که هستند، کار خودشان را انجام می‌دهند و روش خودشان را دارند، باز هم می‌گویم به نشر آموزشی ربط ندارند و من آن را قویا رد می‌کنم، زیرا کار ناشر آموزشی تولید کتاب است.

محمدرضا سالکی همچنین با اشاره به جشنواره «رشد» اظهار کرد: در آموزش و پرورش، جشنواره «رشد» را داریم که حامی کتاب‌های مناسب برای دانش‌آموزان است. خیلی از این‌هایی که ناشر آموزشی هستند در جشنواره «رشد» کتاب‌های پذیرفته‌شده دارند. این جشنواره می‌تواند ناشران‌ آموزشی را ساماندهی کند و همه را نباید به پای هم بنویسیم.

او با تأکید بر این‌که خدمات آموزشی و نشر آموزشی را نباید با هم خلط کنیم، گفت: ما ناشران آموزشی مجموعه‌ای هستیم که کار خود را انجام می‌دهیم، کارمند داریم، تحقیق و تولید محتوا می‌کنیم. شاید برخی ناشران آموزشی کار خدمات آموزشی هم دارند، اما زمانی که روی آنتن می‌روند، این دو موضوع با هم خلط می‌شود. باید این‌ها را از هم جدا کنیم و خوب و بدش هم قابل بررسی است. به نظرم هجمه‌ای که در اخبار راه‌ افتاده کارشناسی نیست و کارشناسانه باید در این زمینه با هم صحبت و هم‌اندیشی کنیم. در انتها آمادگی انجمن را برای برگزاری نشست‌های موثر و کارشناسانه و علمی اعلام می‌کنم و امیدوارم با بحث‌های هیجان‌انگیز و غیرعلمی در فضای مجازی، تصمیم عجولانه و آسیب‌رسان نگیریم.

انتهای پیام

captcha